Az orlandói VoiceCon rendezvény keretén belül a Microsoft elsőként mutatta meg a várhatóan még idén megjelenő Office Communications Server (OCS) 14 kódnevű egységes kommunikációs megoldását, és annak több újdonságát. A pletykák szerint a termék nem meglepő módon az Office Communications Server 2010 nevet fogja kapni, és készítői az OCS 2007-hez képest szorosabban fogják a szoftvert integrálni a Microsoft SharePoint 2010 és az Exchange 2010 szerveroldali termékekkel.
Az interneten elérhető képek szerint az egységes kommunikációs megoldás felhasználói a SharePoint integrációnak köszönhetően közvetlenül a Communicator kliensben is kutathatnak majd - akár képesítés alapján is - szervezetük tagjai között. A szoftver többek között a Windows 7 tartózkodási hely érzékelője alapján képes lesz meghatározni a felhasználó pozícióját és azt megosztani másokkal. Az érintőképernyős készülékekre felkészülve pedig a megoldás kliens oldali alkalmazása egy ujjal is vezérelhető tárcsázót (Dial Pad) kap, ahonnan a Voicemail üzenetek is elérhetőek lesznek majd. Az újonnan megjelenő "Activity feed" segítségével pedig a felhasználók mindig pontosan tudathatják kapcsolataikkal, hogy éppen mivel foglalkoznak. (az egyes funkciókról képek a ZDNet oldalán láthatók).
Mire képes az OCS?
Az egységes kommunikációt biztosító megoldás lényege, hogy a felhasználó minden típusú üzenetét egy helyen érheti el. Ez azt jelenti, hogy az e-mail-, fax- és hangposta üzenetek mellett a nem fogadott hívásokról szóló értesítések is automatikusan a postafiókba kerülnek. Így az eddig komplex rendszerek egységesítésével lehetővé válik például, hogy az eddigi 5-10 jelszó helyett csak egyet kelljen megjegyeznie a felhasználóknak.
A jelenléti információ bevezetésével - amely nagyjából az üzenetküldő állapotjelzéséhez hasonlatos - e mellett segít, hogy a felhasználók hatékonyabban választhassák meg a kommunikációs csatornát. Például, ha látják, hogy a kereset személy az irodában tartózkodik, akkor nem hívják fel őt mobiltelefonon feleslegesen. A szoftver közvetlen kapcsolatban van a naptárunkkal is, ahonnan, ha engedélyezzük részletes információkat ad arról is, hogy éppen milyen meetingen tartózkodunk. A jelenlét-érzékelés legnagyobb előnye, hogy nem csak egy alkalmazást vesz figyelembe, hanem a vállalati szektor által leginkább preferált Microsoft Office alkalmazásokkal is szorosan össze van kapcsolva, így nem egy újabb kommunikációs csatorna születik, hanem minden eddigi területet egy integrált rendszerbe lehet összekapcsolni.
Ráadásul a felhasználónak nem feltétlenül kell a saját számítógépénél lennie, üzeneteit számos egyéb módon elérheti. Ennek megfelelően a szoftver egyszerűen használható saját notebookról is VPN nélkül, de létezik webes felületről elérhető és mobil platformra optimalizált változat is, úgy hogy a funkciók teljes skálája elérhető marad. Sőt akár hangvezérléssel, bármilyen telefonról a megadott számra telefonálva ellenőrizhetőek a levelek, de akár a naptárbejegyzések is, melyeket a szoftver egyelőre csak angol nyelven ugyan, de képes felolvasni is.
A Microsoft eddig nem osztott meg adatokat az OCS eladási mutatóiról, ám a redmondi szoftvercég elmondása alapján az elmúlt három évben kétszámjegyű növekedést tudott elérni a termék minden esztendőben, így a Fortune 100 legnagyobb vállalata közül több mint 70 már bevezette a Microsoft egységes kommunikációt biztosító megoldását. Sőt a termék hamarosan még tovább terjedhet, mivel a Microsoft tervei szerint a közeljövőben megjelenhet az online havidíjas megfelelője, Office Communications Online is.