Manapság minden valamirevaló logisztikai cég teherszállító járművén van GSM-modullal és GPS-szel ellátott fedélzeti egység, amelynek segítségével a jármű tartózkodási helye, útvonala, valamint különféle műszaki paraméterei nyomon követhetők. A fedélzeti egységek a tehergépjármű szerves részét képezik. A közúti fuvarozásban azonban ezzel a módszerrel valójában nem az árut védik és követik, hanem a járműveket.
Más a helyzet a vasúti teherszállításnál, ahol a szállítmányok védelmére helyezik a hangsúlyt. A konténerek vagy egyéb szállítmányok esetén természetesen nem lehet fixen beépített eszközöket alkalmazni; valamiféle könnyen fel- és leszerelhető, a külvilággal a GSM-hálózaton kommunikáló megoldásban, például elektronikus plombában kell gondolkozni.
Kritikus pont az akkumulátor
Az elektronikus plombák többször felhasználható, minimális karbantartást igénylő, kültéri alkalmazásra kialakított, szélsőséges környezeti körülmények között is használható eszközök, amelyek minden nyitáskor és záráskor, valamint zárt állapotban rendszeres időközönként digitálisan kódolt jeleket sugároznak. A sugárzott jelek tartalmazzák az illető elektronikus plomba azonosítószámát, valamint a plomba mindenkori állapotára utaló egyéb adatokat is (nyitott, illetve zárt állapot, telepfeszültség, mozgás, helykoordináta stb.).
Az elektronikus plombák teste ütésálló műanyag, az alkalmazott pánt hajlékony, műanyag bevonatú acélspirál, amely speciális kulccsal zárható, illetve bontható módon csatlakozik a plombatesthez. A zárszerkezet élettartama meghaladja a tízezer felrakást, illetve levételt. A felhelyezett elektronikus plombák szabotázsvédettek. Esetleges erőszakos megbontás, átvágás esetén azonnali riasztójelzéseket küldenek.
A mozgó objektumok védelmére kialakított elektronikus plombák nyomkövetése egy GPS-modul, jelátvitele egy GSM-modul segítségével történik. Az eszközök meghatározott időközönként egy központba továbbítják a szállítmány helyzetét és egyéb paramétereit jelző adatokat.
Az összegyűjtött adatokat - a szükséges jogosultságok birtokában - az interneten nyomon lehet követni. A technológia adott, az egyetlen problémát az akkumulátor jelenti. Amíg a gépkocsiba épített fedélzeti egységeknél adott a jármű nagy teljesítményű akkumulátora, addig az elektronikus plombák saját, belső akkumulátorral működnek. Egy akkumulátor üzemideje attól függ, hogy milyen gyakori a pozíció-, illetve az állapotlekérdezések gyakorisága. Egy átlagos méretű akkumulátorral, szokványos felhasználás mellett akár 400 óráig is működik a rendszer.
Távolról állítható adatküldési gyakoriság
„Minden elektronikus plomba adatküldési gyakorisága távolról, központilag is beállítható, ennek következtében bármikor módosítható” - hívta fel a figyelmet Rothman György, az Alsys-2000 Kft. szakértője. Az optimális időközök megválasztása részben az akkumulátor üzemideje, részben az adatkommunikációs költségek szempontjából fontos. Egy-egy bejelentkezéskor ugyan nagyon kis adatmennyiségek közlekednek a hálózaton, de külföldön, a meglehetősen magas mobiladatroaming-díjak miatt könnyen meglepetés érheti a megrendelőt. Egy 50 bájtos csomagba egyébként még az elektronikus plomba hőmérsékleti adatai is beleférnek, úgyhogy belföldön egy 25 megabájtos mobilinternet-csomag általában megfelelő, de esetenként akár egy 10 megabájtos előfizetés is elegendő lehet. Így tehát egy elektronikus plomba havi adatforgalmi díja nem több mint 1000-1200 forint (ha csak belföldön fuvaroznak).
Az intelligensebb rendszereknél változó adatküldési gyakoriság is beállítható. Például megadható a rendszernek, hogy belföldön legyen a csomagküldési gyakoriság mondjuk, 5 perc, külföldön viszont 30 perc. Vagy lehet a rendszert úgy is programozni, hogy a mozgás sebessége, azaz a megtett távolság határozza meg a bejelentkezés gyakoriságát. Álló helyzetben ne küldjön adatokat az elektronikus plomba, viszont X kilométerenként jelentkezzen be a központba. E funkciókat a központi rendszer szoftvere támogatja.
Mitől szakad le a hálózatról egy modul?
A piacon kapható, az elektronikus plombákba beágyazható, gép-gép (machine-to-machine, M2M) kommunikációra alkalmas modulok választéka bő, minőségük általánosságban jó. Az eszközök beszerzése sem jelent problémát. A végfelhasználói hardveroldal tehát rendben van, a helyes működés alapvetően a GSM-modulokra írt szoftver, valamint a mobilhálózatok függvénye.
A szakértő véleménye szerint az M2M mobilkommunikáció során ellenőrizni kell a handover-technológia - tehát amikor a bázisállomások átadják egymásnak a mozgásban lévő mobileszközöket - zavarmentes működését is. Ennek a folyamatnak ugyanis teljesen észrevétlennek kell lennie a felhasználó (a végberendezés) számára (akárcsak a telefonálás esetén). A gyakorlatban sajnos nagyon ritkán ugyan, de előfordul, hogy az adatkommunikációt folytató GSM-modulok leszakadnak a hálózatról, sőt az is előfordulhat, hogy egy-egy eszközt tiltólistára helyez a rendszer, azaz kizárja a hálózatból. A jelenség hátterében általában a mobilhálózat szoftvere áll. Olyan rendkívül mély és apró finomságokra kell itt gondolni, amelyek meglehetősen nehezen deríthetők fel. Néha a probléma a hálózat öngyógyító folyamata során magától megszűnik (például 24 óra múlva a rendszer feloldja a tiltást), de volt olyan eset, hogy az alkalmazott GSM-modem szoftverének frissítése oldotta meg a problémát. A tapasztalatok szerint a SIM-kártyák meghibásodásával is számolni kell. A problémás lapkákat a mobilszolgáltatók minden további nélkül kicserélik.
Sokatmondó adatok
Az elektronikus plombával ellátott szállítmányok útját természetesen a megrendelő maga is nyomon követheti az interneten, de ezt a feladatot általában diszpécserközpontok végzik. A számítógépes rendszer minden eseményt rögzít (az elektronikus plomba felhelyezésének időpontját, hőmérsékletét, útvonalát, eltávolításának időpontját stb.), a képernyőn pedig azonnal látható, ha lebontanak egy elektronikus plombát. A felügyelő személy feladata annak eldöntése, hogy a riasztás legális vagy illegális beavatkozást jelez. Ez utóbbi esetben - a plomba- és a vagonszám, valamint a helyszín pontos ismeretében - kiadható a riasztás.
Az utóbbi időben nagy keletjük van a feketepiacon például a kristálycukor- és dohányszállítmányoknak, így e termékeknél fokozottan indokolt az elektronikus plomba alkalmazása. Ennek ellenére - a szakértő tapasztalatai szerint - a vasúti teherszállításban még nagyon kevéssé terjedt el ez a fajta árukövetés. Szerencsére egyre több megrendelő, illetve szállítmányozó írja elő az áru útjának nyomon követését.
„A logisztikában már nagyon sok, az M2M kommunikációt felhasználó ötletes megoldást találtak ki a szállítmányok nyomon követésére. Most a legfontosabb feladat a szolgáltatások minőségének javítása. A továbblépés másik iránya, hogy a begyűjtött adatokat minél több célra használják fel. Egy kamion vagy egy vasúti tehervagon pillanatnyi helyzetének, útvonalának, sebességének stb. ismeretében például meg lehet becsülni az érkezés időpontját. Vagy a begyűjtött adatokat tovább lehet küldeni a vállalatirányítási rendszerbe. Rengeteg lehetőség kínálkozik, hogy az M2M kommunikáció során összegyűjtött információból, az adatok köré épített szoftverek segítségével különféle korszerű szolgáltatások szülessenek” - hívta fel a figyelmet Rothman György.
Transzformátorvédelem képátvitellel
A GSM-hálózatok maradéktalanul kielégítik a logisztikában alkalmazott M2M kommunikáció szükségleteit. Ez tulajdonképpen nemcsak a logisztikai alkalmazásokra, hanem a legtöbb gép-gép kapcsolatra igaz. Mivel jellemzően kis adatmennyiségek közlekednek a hálózaton, bőségesen elegendő a 2G-hálózat. A lényeg a megbízhatóság.
Nagyobb adatátviteli sebességre általában ott van szükség, ahol képeket is kell továbbítani. Az Alsys-2000 például transzformátorok védelmi berendezéseinél alkalmaz ilyen megoldást.
„Azoknál a transzformátorállomásoknál, ahol nincs kiépítve a vezetékes távközlési hálózat, a 3G mobilhálózatot használjuk az M2M kommunikációra, beleértve a képátvitelt is. Mozgásérzékelőket alkalmazunk, valamint kamerákat, amelyeket oszlopok tetejére, tehát nehezen megközelíthető helyekre szerelünk fel. Ha valaki (vagy valami, például egy állat) a transzformátor felé közeledik, a mozgásérzékelő jelzést küld a központba, majd rögtön elindul a képátvitel. A kapott kép alapján a diszpécser el tudja dönteni, hogy illetéktelen személy, a karbantartó vagy esetleg egy nagyobb állat mozog a transzformátornál. A rendszer visszirányú kommunikációra is alkalmas, tehát a diszpécser beindíthat egy szirénát, de akár szóban is figyelmeztetheti a helyszínen tartózkodó személyt” - tájékoztatott Balogh Nándor, az Alsys-2000 műszaki igazgatója.
A transzformátorok védelme manapság egyre gyakrabban kerül a figyelem középpontjába. A szakértő elmondása szerint a lopások annyira elszaporodtak, hogy az áramszolgáltatók közvetlen kára (tehát az ellopott berendezések ára és a helyreállítás költsége) közelíti a milliárd forintot. És akkor az áramkiesésekről még nem is beszéltünk.