A világ nagy szolgáltatóit tömörítő GSM Association (GSMA) hétfőn bejelentette, hogy 24 tagja részvételével megalakított egy, a mobilalkalmazások online kereskedelmével foglalkozó szervezetet, a Wholesale Applications Community-t. Az összefogás célja, hogy megelőzzék a piac felaprózódását, és olyan, a tagjaik által elfogadott sztenderdeket dolgozzanak ki, amelyek megkönnyíthetik az alkalmazások fejlesztőinek munkáját.
A kezdeményezésben résztvevő szolgáltatók céljai között szerepel fejlesztői közösségeik összekapcsolása, hogy azok egységes feltételek mellett, az egyes áruházak üzemeltetői által alkalmazott bonyolult minőségbiztosítási és jóváhagyási procedúrákat megkerülve bocsáthassák piacra a termékeiket.
A szervezet szakértői a következő tizenkét hónap során közös, típus- és operációs rendszer-független fejlesztési szabványokat dolgoznak ki.
Mindezek a lépések az alapítók reményei szerint jobb piaci pozíciót biztosítanak majd a tagok számára, akik így közösen megtörhetik az olyan, saját termékeikhez és megoldásaikhoz kötődő alkalmazásokat árusító online áruházak hegemóniáját mint az Apple App Store vagy a Google Android Market.
"A fejlesztőknek a jövőben több lehetőségük lesz arra, hogy közvetlenül juttassák el termékeiket a felhasználókhoz" - jelentette ki a barcelonai Mobile World Congress-en Alex Sinclair, a GSMA technológiai és stratégiai vezetője.
A Wholesale Applications Community alapító tagjai között jegyzi az AT&T-t, a China Mobile-t, a Deutsche Telekomot, az NTT DoCoMót, az Orange-t, a Telefónicát, a Telenor Groupot, a Sprintet, a Verizon Wireless-t és a Vodafone-t; a GSMA adatai szerint ezek a szolgáltatók együttesen közel hárommilliárd előfizetővel rendelkeznek.
A csoport a GSMA teljes egyetértésével alakult, és számos támogatót tudhat maga mögött, köztük olyan jelentős gyártókat is, mint az LG Electronics, a Samsung és a Sony Ericsson. "Sokan bosszúsak amiatt, hogy nem iratkoztak fel idejében a listára" - jelentette ki Sinclair, hozzátéve: a szervezet jelenlegi konkurensei (pl. Apple) csatlakozását is szívesen venné.
Az elmúlt években a készülékgyártókhoz hasonlóan a mobilszolgáltatók is rendkívüli irigységgel figyelték az Apple App Store üzleti sikerét. Természetes, hogy ők is szeretnék kihasítani a maguk szeletét a piaci tortából: az Orange, a Verizon és a Vodafone már meg is nyitotta saját online áruházát.
A CCS Insight elemzői szerint bár a Wholesale Applications Community életre hívása kétségkívül remek lehetőségekkel kecsegtető, ambiciózus kezdeményezés, az alapítóknak komoly nehézségekkel kell majd szembenézniük. "A szolgáltatók szeretnék visszaszerezni az alkalmazások piaca feletti ellenőrzést, de a hasonló konzorciumok megalapítása terén csak igen csekély tapasztalattal rendelkeznek" - állapították meg kutatásukban a szakemberek.