Hirdetés
. Hirdetés

Kontrollált közlekedés, távvezérelt kiszállítás

|

Az intelligens és hálózatba kapcsolt önvezető járművek akár már egy évtizeden belül átalakíthatják a szállítási ipart. Az 5G hálózatok a klaszterben közlekedő önvezető szállítójárműveken kívül új lehetőségeket teremtenek a városi és vállalati áruszállításban vagy a drónok vezérlésében is.

Hirdetés

Nagyon nagy, 1-10 gigabit/szekundumos adatátviteli sebességük, rendkívül alacsony, 10 ms alatti késleltetésük, valamint nagy megbízhatóságuk miatt az 5G hálózatokra számos új alkalmazás épülhet. Ígéretes terület az 5G kommunikációra alapozott önvezető autók, illetve a hálózatba kapcsolt járművek megvalósítása. Ám az ötödik generációs hálózat nemcsak a járművek közötti azonnali kommunikációt bonyolíthatja le, hanem a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti jelzések átvitelére is alkalmas. Segítségével a járművek és a közlekedés folyamatosan kontrollálható, az autók ütközés-megelőzési funkcióval láthatók el. Hasonlóan az ipar más területeihez az 5G technológián alapuló intelligens megoldások és szolgáltatások számos pozitív változást idézhetnek elő az ellátási láncban és a logisztikai szektorban is, többek között az áruk pontos, szinte valós idejű nyomon követésével és a közlekedés környezetszennyező hatásának mérséklésével.

Hirdetés

- A magyar gazdaságban meghatározó szerepet tölt be a járműipar, az autógyártás. Az 5G integrálása az autókba a járműipar és a közlekedés új dimenzióját hozhatja el Magyarországra. Ennek megteremtésében fontos szerep hárul a hazai kutató-fejlesztő intézetekre, különösen a közlekedéssel és infokommunikációval foglalkozó egyetemekre, amelyek szorosan együttműködnek a hazai járműipari vállalatokkal, mondja Németh Vilmos, a BME Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ 5G szakmai programjának koordinátora.

Hálózatba kapcsolt autonóm járművek
Nagy adatátviteli sebessége - többek között - azt eredményezi, hogy az ellátási lánc különböző pontjain használt digitális eszközök óriási mennyiségű adatot tudnak továbbítani az áruk szállításával és tárolásával foglalkozó vállalkozásoknak. Az így rendelkezésre álló big data elősegíti az áruszállítás pontos nyomon követését, felügyeletét és elemzését.

Akár már egy évtizeden belül átalakíthatják a szállítási ipart az intelligens és hálózatba kapcsolt autók és teherautók. Az önvezető járművek érzékelői óriási mennyiségű adatot generálnak naponta, amelynek továbbítására és feldolgozására csak az 5G hálózat képes. Ennek óriási adatátviteli sebessége és az alacsony késleltetés nélkülözhetetlen a logisztikával összefüggő olyan műszaki paradigma megvalósításához, mint az önvezető autó és az Ipar 4.0.

Külön kategóriát képviselnek az önvezető járműveken belül a klaszterben közlekedő járművek, amelyek a modern áruszállítás részesei lehetnek a jövőben. E hálózatba kapcsolt járművek számára nemcsak az adattovábbítás sebessége, hanem a végponttól végpontig terjedő késleltetése is kritikus. Az 5G a másodperc ezredrészéhez közeli késleltetése összemérhető az emberi érzékelés reakcióidejével. Ez teszi lehetővé a járművek autonóm irányítását és kontrollját, a szállítójárművek egymás közötti, valamint a környező infrastruktúrával folytatott valós idejű kommunikációját.

Városi áruszállítás
Európa lakosságának 73 százaléka városokban él, az urbanizált területek termelik az európai GDP 85 százalékát. Különösen fontos a helyi önkormányzatok számára az áruk gyors és olcsó szállítása. Ugyanakkor a logisztikai szolgáltatóknak és az áruszállítóknak a "last-mile logistics" egyre költségesebbé és bonyolultabbá válik, mivel meg kell küzdeniük az urbanizáció erősödésével és az új elosztási csatornák (például az e-kereskedelem) megjelenésével. Ezeket a logisztikai kihívásokat segíti megoldani az 5G-s autonóm járművekkel végzett kiszállítás, amelynek segítségével optimalizálható az áruszállítás a nagyvárosokban, csökkentve a városi forgalmat és a környezetszennyezést. A "smart urban logistics" minden esetben része az okosvárosokra vonatkozó elképzeléseknek, fejlesztési terveknek.

Kelet-Kínában például már szolgálatba állítottak 5G technológiára épülő miniautókat az internetes megrendelések gyorsabb kézbesítésére. A csaknem fél méter magas, fehér kisautók a Suning e-kereskedelemmel foglalkozó kínai óriásvállalat egyik helyi leányvállalatának dolgoznak Nankingban. Az önvezető kisautókba helyezett árucikkekhez a megrendelő egyedi jelszó segítségével juthat hozzá, amelyet az után kap meg, hogy a bepakolt jármű útnak indul. A megadott címre érve a kisautó üzenetben értesíti a vásárlót. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jármű ma már képes magától értelmezni a közlekedési lámpák jelzéseit, érzékelni és elkerülni a 100 méteren belül lévő akadályokat.

Egy vezérlőközpontból követik az önvezető kisautók helyzetét, s ha egy jármű valamilyen problémába ütközik vagy túl hosszú időre leáll, figyelmeztetést küld a központ technikusainak, akik szükség esetén kézi vezérlésre átállítva veszik át az irányítást az autók felett. Az 5G adta nagyobb sávszélességnek és alacsony késleltetésnek köszönhetően a járműveket kézi vezérléssel félre lehet állítani az útról, majd a probléma megoldása után újra vissza lehet térni automatikus működésre.

A kaliforniai Irvine-ban szintén megjelentek az utcákon az Amazon önjáró szállítójárművei. A hűtőtáska méretű és formájú kerekes járművek egy gyalogos sebességével közlekednek a járdákon, és az Amazon küldeményeinek kézbesítésében vesznek részt. Képesek kikerülni különféle akadályokat, viszont nem tudnak lépcsőt mászni, és egyelőre ember felügyeli őket.

Vállalati áruszállítás
Fontos eleme az Ipar 4.0 és az okosgyár koncepciónak a vállalaton belüli áruszállítás (intralogisztika) automatizálása. Ilyen célokra a távközlési szolgáltatók az 5G technológia egy lokális megvalósítását, az úgynevezett privát 5G hálózatot javasolják, amely egy adott területen nyújt a nyilvános szolgáltatásokkal azonos teljesítményű, de az adott területre korlátozott kommunikációs szolgáltatásokat. Ez a vezetékes hálózatoknál sok esetben olcsóbb és egyszerűbb megoldást jelent, hiszen nem kell költséges kábelezést kiépíteni a gyárakban, és a rádiós hálózatok rugalmasan bővíthetők, átalakíthatók.

Kulcsszerepet töltenek be a gyártási folyamatokban a targoncák. Számos vállalat kísérletezik önvezető targoncákkal (Automatic Guided Vehicle, AGV), amelyek képesek meghatározni a legrövidebb szállítási útvonalat a gyárban, és saját képfelismerő rendszerükkel kikerülik az útjukba kerülő akadályokat. Privát 5G technológia alkalmazásával egyszerűbbé tehetők az AGV-konstrukciók, mivel a funkciók egy részét, mint a tárgyfelismerés, az útvonalválasztás, az irányítás, a lokális mobilhálózatba épített intelligencia veszi át, így olcsóbbá és megbízhatóbbá válik az AGV-k építése és irányítása. A rádiós modemmel felszerelt AGV-k a vállalati 5G-s hálózathoz csatlakoznak, innen történik a targoncák és az áruszállítás ütemezése, koordinációja.

Az Ericsson a China Mobile-lal közösen kifejlesztett 5G-alapú AGV-megoldását 2019 júniusában mutatta be a sanghaji Mobile World Congress (MWC) kiállításon. Hasonló irányban folytat kutatásokat az Európai Unió által támogatott 5TONIC projekt, amelyben az ASTI Mobile Roboticsszal együttműködve demonstrálták az 5G alkalmazhatóságát az AGV-k területén.

Mindezeken túl a privát 5G-s hálózat olyan logisztikai egységek kiszolgálására is alkalmas, mint a tengeri kikötők, a repülőterek, a vállalati telephelyek vagy raktárak. Számos helyen folynak kísérletek helyi 5G technológia bevezetésére, például a hamburgi vagy a livornói kikötőben.

Drónok internete
Nem csupán a közúti, hanem a légi szállításban is a hálózatba kapcsolt önvezető járművek jelenthetik a jövőt. Egyre népszerűbbek a szenzorokkal és digitális kamerákkal felszerelt drónok, amelyek rengeteg új szolgáltatást nyújthatnak a mindennapi élet és az ipar számos területén. Jelenleg azonban a drónok jellemzően rövid hatótávolságú kommunikációval továbbítják a repülési információkat, valamint a szenzorok, kamerák adatait a drón irányítását végző diszpécserhez és az adatgyűjtő egységhez. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a drón csak a diszpécser látótávolságán belül repülhet.

Repülési korlátaik meghaladására a legújabb cellás mobiltávközlési technológiák adnak lehetőséget. A nagy területeket lefedő mobilhálózatokkal összeköttetésben lévő drónok távoli repülési feladatokat oldhatnak meg anélkül, hogy elvesztenénk velük a kapcsolatot és vészhelyzetet okoznának. Már az 50-100 ms késleltetésű 4G hálózatok is alkalmasak a drónok követésére és irányítására, illetve nagy mennyiségű adat (szenzoradat, videó) továbbítására nagyobb távolságból, de az 5G technológia a 4G-nél jóval hatékonyabb működést és szolgáltatásokat nyújt majd. Az ötödik generációs hálózathoz kapcsolódó drón a gigabit/szekundumos adatátviteli sebességnek és a 10 milliszekundum alatti késleltetésnek köszönhetően nagyon pontosan és megbízhatóan irányítható. Ez lehetővé teszi, hogy akár nagy távolságú szállítási feladatokat is ellássanak.

Ilyen irányú kísérletek már sok helyen folynak a világban. Kisebb csomagokat, élelmiszereket, sürgős esetekben donorszerveket vagy vért szállítanak. A mobilhálózattal összekötött drónok várhatóan helyet kapnak a postai szolgáltatásokban, főleg ritkán lakott vidéki körzetekben, de egy vállalat telephelyén, például raktárakban is felmerülhetnek olyan szállítási feladatok, amelyeket drónokkal gyorsabban lehet elvégezni. Mindez azonban biztonságos módon csak az 5G szolgáltatások elérésével válik lehetővé.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.