A tesztidőszak lezárultával a SINOSZ záró szakmai konferencia keretében számolt be a nyilvánosságnak, szakmai partnereinek és a SINOSZ tagjainak a program eredményeiről, és határozta meg a célokat a jövőbeli fejlesztésekre vonatkozóan.
Az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió finanszírozásával 2014. márciusban útjára indított KONTAKT Tolmácsszolgáltatás a siketek és nagyothallók számára lehetővé teszi a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélküli önálló ügyintézést, így kommunikációjuk akadálymentessé válik úgy a munkahelyeken, mint az oktatásban, az egészségügyben, vagy bármely közszolgáltatás igénybevételekor. A szolgáltatás közel egy éves tesztidőszaka keretében 1250 kölcsön tabletet biztosítottak kipróbálásra azoknak a lelkes jelentkezőknek, akik nem rendelkeztek a teszteléshez megfelelő saját számítógéppel vagy okostelefonnal, és vállalták a teszteléssel járó minden egyéb kötelezettség teljesítését. A közreműködő személyek tapasztalataikról és a szolgálat használata során felmerülő igényeikről beszámolva hozzájárulhattak a szolgáltatás fejlesztéséhez és véglegesítéséhez.
A KONTAKT szolgáltatás egy rendkívüli lehetőség a siket-vakok akadálymentesítése terén is
A szakmai konferencia keretei között vehette át Czibere Károlytól, a szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkártól és Héjj Dávid miniszterelnöki biztostól a két siketvak készülék átadásáról szóló emléklapot Kedves Éda, a Siketvakok Országos Egyesületének ügyvezetője. A siketvak-klienskészülék egy hordozható számítógép, amely a KONTAKT Tolmácsszolgáltatáshoz illesztett Braille kijelzőből áll, melynek segítségével a képernyő „láthatóvá” válik, a KONTAKT fejlesztésének köszönhetően pedig a felhasználó szöveg alapú kommunikációt folytathat. Az kijelző továbbá lehetővé teszi, hogy a siketvakok is bátran böngészhessenek a világhálón, így ők is értesülhetnek a világ dolgairól.
Az eseményen dr. Kósa Ádám SINOSZ elnök és európai parlamenti képviselő elmondta: „A projekt tavaly márciusi elindulása óta egyenletesen nőtt az ügyfélszám és mára már elérte az 1179 regisztrált főt. A jelenlegi felhasználószám mellett havi átlagban közel 8000 hívást bonyolítanak le a rendszernek köszönhetően, ami közel 700 óra tolmácsolást jelent. Ez is jól mutatja, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás új szolgáltatóként jelenik meg a piacon – az infokommunikációs akadálymentesítés hatékonyabban működik a párhuzamosan megvalósuló személyes jelnyelvi tolmács-szolgáltatással együttműködve.”
„Nem csupán egy üzleti szempontból jól átgondolt, egyedülálló fejlesztés megvalósításához járulhattunk hozzá, de már az együttműködés kezdetekor is biztosak voltunk abban, hogy a projekt pozitív hatással lesz az Invitel szemléletmódjára. A program iránti elkötelezettségünk az elmúlt időszakban még erősebbé vált, ezért szinte természetesnek éreztük, hogy az Invitel ügyfélszolgálati irodáiban is elérhetővé kell tennünk ezt a megoldást. Az együttműködés keretében már megtörtént a szegedi, valamint a veszprémi Invitel Pont dolgozóinak érzékenyítő képzése, valamint az Invitel Pontok szükséges eszközökkel történő felszerelése. Így a KONTAKT Tolmácsszolgálatot saját eszköz nélkül is igénybe vehetik mindazok a hallássérültek, akik felkeresik ezeket az Invitel Pontokat.” – hangsúlyozta Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója.
A konferencián egy szakmai kerekasztal-beszélgetés keretében Kiss Virág, az Auchan Magyarország Kft. HR vezetője, Rosner Imre, a Szerencsejáték Zrt. karitatív osztályvezetője, Tóthmárton Vera, a TESCO_GLOBÁL Áruház Zrt. atipikus foglalkoztatási specialistája, Kovács Ildikó, a Nolato Magyarország Kft. HR igazgatója és Gerlei Gyöngyvér, az Invitel vállalati értékesítési igazgatója arra keresték a választ, hogy ma egy vállalatnak mekkora a felelőssége a megváltozott munkaképességű munkatársak integrációjának elősegítésében. A résztvevő szervezetek képviselői szerint – akik szintén több száz megváltozott munkaképességű alkalmazottat foglalkoztatnak – a halló munkatársaiknak is fejlődési lehetőséget jelent siketekkel és nagyothallókkal együtt dolgozni, és megtapasztalni azt, hogy akadálymentesítéssel teljes értékűen tudnak egymással kommunikálni.
A KONTAKT Tolmácsszolgálat bizonyított
Az elégedettségi méréseknek köszönhetően a felhasználókkal közösen fejlesztik és javítják a rendszert, akik tapasztalataikról és a szolgáltatás használata során felmerülő igényeikről beszámolva – egy elektronikus kérdőív kitöltésével – maguk is hozzájárulhattak a szolgálat fejlesztéséhez és véglegesítéséhez. Az elégedettségi mérések alapján egyetértés van a felhasználók között, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás összességében bárhonnan elérhető, hasznos, előnyös, költséghatékony, modern és közkedvelt akadálymentesített megoldás a kommunikációra.
Ügytípusok vonatkozásában az ügyfelek többségében az önálló életvitel elősegítése céljából, rövid, személyes ügyek intézése során kezdeményeztek hívásokat, mellyel lerövidülhetett az idáig megszokott, jelnyelvi tolmács személyes jelenlétével történő ügymenet. A rendszer nagyon népszerű volt az egészségügyi ellátások igénybevételekor is, hiszen alkalmas az orvossal történő időpont-egyeztetésekre, illetve a kórtünettel vagy a vizsgálattal kapcsolatos konzultációkra, így a privát és intim szférát meg tudják őrizni az ügyfelek.
A hivatali ügyintézések alkalmával pedig nagyobb önállóságot tesz lehetővé a rendszer, hiszen ebben az esetben sem kell arra az alig 15 perces hivatali ügyintézésre külön személyes jelnyelvi tolmácsot igényelnie a siket vagy nagyothalló felhasználónak, hiszen a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás segítségével egyedül is képes elintézni azt. Nem utolsó sorban pedig a munkavállaló és a munkáltató közötti kommunikációt is megkönnyíti, ezzel is hozzájárulva a siketek és nagyothallók munkaerő piaci integrációjához. Így a KONTAKT nem pusztán „szolgáltatás”, hanem a siket és jelnyelv használó nagyothallók identitásának, önálló életvitelének egyik alapvető elemévé vált.
KONTAKT Tolmácsszolgálat fejlesztéseiről
A márciusi indulás óta a SINOSZ tervei között szerepelt a rendszer továbbfejlesztése, melynek érdekében olyan fejlesztéseket kívántak integrálni a már meglévő rendszerbe és a felhasználókkal tesztelni, amik nagyban megkönnyítik a siketek és nagyothallók mindennapjait, hiszen a rendszer eddigi kiváló eredményei mellett a KONTAKT jelenlegi szolgáltatásaival csak a jelnyelv-használó személyek akadálymentesítési igényeit volt képes maradéktalanul ellátni. Így a tesztidőszak alatt olyan további fejlesztések is megvalósultak, mint például a videó-üzenet küldésére alkalmas szolgáltatás, amely a tolmácsok számára lehetővé teszi, hogy a halló fél által telefonban közölt „hangposta” üzenethez hasonló üzenetet jelnyelvi videóban küldje el az ügyfél részére; vagy a beszédet automatikusan írott szöveggé alakító technológia, amely elsősorban jelnyelvet nem ismerő nagyothallók számára lesz majd nagy segítség.
„Ezen fejlesztések a szolgáltatás tesztidőszakának végére készültek el, ezért ezek tesztelése is okot ad a projekt hosszabbítására” – hangsúlyozta Kósa. Hozzátette, hogy a KONTAKT teljesítette az alapvető célkitűzéseket és bebizonyította, hogy a tolmácsolási típusok egy részét ki lehet váltani költséghatékony infokommunikációs módszerekkel úgy, hogy a hagyományos tolmácsolási rendszer minősége és népszerűsége is megmaradjon.