A San Jose-ban (Kalifornia) ma is tartó Linley Tech Processor konferencia alkalmával olyan kérdéseket tárgyalnak a résztvevők mint a mobil fejlesztés jövője, mely talán gyökeresen más szemléletet kíván, mint a múltban.
A lapkagyártók fejlődnek, nem csak hardveres grafika gyorsítás kap helyet a CPU mellett ugyanazon a lapkán, de ma már több gyártó dédelgeti a mobil CPU-k többmagos változatainak alkalmazásának ötletét. Konkrétan már a jövő év elején várhatók többmagos processzorral működő táblagépek és okostelefonok. A több mag használata elvileg hatékony módja annak, hogy energiatakarékosan, de jelentősen növeljük a rendszer összteljesítményét. Csakhogy ehhez a szoftvernek is igazodnia kell.
A kétmagos mobil Qualcomm
Linley Gwennap, a Linley Group elemzője kifejtette előadásában, hogy a teljesítménytöbblet kihasználásához bizony szükség lesz az alkalmazások újraírására is. Így volt ez a PC-k esetében is, ahol a többmagos processzorok illetve már ezt megelőzően, a HyperThreading (látszólagos többmagúság) bevezetésével kitűnt, hogy azok a szoftverek képesek igazán kihasználni a több végrehajtó egységet, melyek képesek az általuk végzett feladatot több szálra bontva menedzselni. Ugyanez az igény merül fel hamarosan a mobil platformokon is a többmagos CPU-k elterjedésével.
Persze már maga az is teljesítmény javulást eredményez, hogy az operációs rendszer támogatja a többszálú végrehajtást (multitasking) és sok feladata párhuzamosan futhat. A Windowsban általában több száz vagy ezer feladatszál fut látszólag egy időben, és már a Google Android is részben kész a többmagos rendszerek használatára. Ez már a kezdetektől, a többmagos processzorokra optimalizált alkalmazások elterjedése előtt is adhat egy kis teljesítmény többletet azoknak, akik megvásárolják a várhatóan jövőre megjelenő többmagos táblagépeket.
Nem csak a teljesítmény, de a takarékosság kiaknázásában is komoly szerep hárul a szoftverekre és az operációs rendszerre. Az Arm processzorok például képesek lesznek kis terhelés esetén lekapcsolni a ki nem használt processzor magokat, de Gwennap szerint sok operációs rendszer és alkalmazás szintű változtatás szükséges majd ahhoz, hogy ezt az előnyt a készülék végül képes is legyen érvényesíteni. Gwennap rámutatott arra is, hogy másként és másként kell bánni az egyes gyártóktól származó CPU-kkal, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
Tovább árnyalja a helyzetet a speciális hardver gyorsító egységek programozása. Ezek - hasonlóan egy PC-ben működő videokártyához - egyéni bánásmódot igényelnek. A fejlesztők egy bizonyos API használatával aknázhatják ki képességeiket, de nem áll még rendelkezésre mobil fronton olyan platform, mint PC-n a DirectX vagy az OpenGL, mely egységesen tenné lehetővé kiaknázásukat. Ennél fogva a teljesítmény ilyen módon történő fokozása csak a hordozhatóság rovására lehetséges, minden platformra újra kell fordítani az alkalmazást.