Mi magyarok megdöbbentően sokat nézünk tévét – a Nielsen idén közreadott jelentése szerint az átlagos magyar tévénéző minden egyes nap 318 percet, jóval több mint öt órát ül a képernyő előtt. A legkevesebbet, napi 271 percet a 18–49-es korosztály tagjai tévéznek, az idősek azonban kilenc perc híján hét órát nézik napi szinten a televíziót - mondta Solt Ádám, az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.
Hogy mennyire döbbenetesek valójában ezek az adatok, arra a brit Ofcom médiapiac-kutató cég adatai világíthatnak rá. Tavaly év végi statisztikáik szerint ugyanis, melyben 17 ország tévénézési szokásait vizsgálták, nyugaton sokkal kevésbé vonzó tevékenység a tévé előtti időtöltés, mint hazánkban. Az Ofcom adatai szerint az átlagos brit tévénéző 242 percet, mintegy négy órát tölt mindössze a tévé előtt, de még a vizsgált európai országok körében a legkiugróbb számokat produkáló Olaszországban is csak 293 perc, valamivel kevesebb mint öt óra az átlag.
A hazai adatok tekintetében az is megemlítendő, hogy tavaly még ugyan az élmezőnyben voltunk, de nem néztünk ennyire kimagaslóan sokat tévét – 2012-ben még csak átlagosan 286 percet töltöttünk el ezzel.
Drága a tévé, sok a reklám
Szerepet játszhat az egyre növekvő televíziózási időben az is, hogy a szolgáltatások minősége egyre jobb. Egész Kelet-Európában jellemző, hogy a viszonylag alacsony előfizetési árak miatt rohamosan nő az IPTV és műholdas elérések száma, ugyanakkor a következő összehasonlításból látszik, hogy hazánkban még mindig viszonylag drága a televíziózás: http://www.internetet.hu/tv-csomagok.html. Ennek ellenére Magyarországon is egyre terjed a fejlettebb technika, jelenleg már a háztartások negyedében a digitális műholdas, 24%-ában pedig a digitális kábel/IPTV előfizetés a legjobb vételi mód.
A szakértők szerint a sok tévé előtt töltött időt elsősorban pszichológiai és általánosabb társadalmi tényezőknek tulajdoníthatjuk. Azok például, akik munkanélküliként vagy éppen nyugdíjasként több időt töltenek otthon, értelemszerűen több időt töltenek a képernyő előtt is, de a sokakat sújtó stresszes életmód is szerepet játszhat, hiszen sokan a tévé által igyekeznek elszakadni a mindennapoktól.
A sok tévénézés persze azzal is jár, hogy a nézők rengeteg reklámot látnak. A Nielsen adatai szerint 2012-ben nem kevesebb, mint 4 millió 152 ezer szpot ment le a magyar adókon, ami több, mint 11 ezer megjelenést jelent naponta. A tavaly év végi adatok alapján a nézők a képernyő előtt töltött idő nyolc százalékát töltötték reklámok nézésével, ami azt jelenti, hogy egy átlagos fogyasztó napi 76 reklámot tekintett meg. Tőlünk nyugatabbra sem jellemző, hogy kevesebb reklámot zúdítanának a nézők nyakába, az elterjedtebb felvehető, előretekerhető TV-szolgáltatások miatt azonban több lehetőségük nyílik ezek átugrására, kikerülésére.