A Telenor idén januárban megkezdett hálózatfejlesztési projektje új korszakot nyit az internezés történetében: a beruházás segítségével a teljes magyar lakosság számára elérhetővé fog válni a jelenleginél is gyorsabb adatforgalmat biztosító Hipernet szolgáltatás. Ez a felhasználók számára nem elsősorban a technológiaváltás miatt fontos, hanem mert sokkal inkább élvezetessé teheti az internetezést a mindennapokban. „Most induló rendezvénysorozatán a Telenor szeretné a jövőt legjobban ismerő szakértők bevonásával megmutatni, milyen fantasztikus, ma még futurisztikusnak tűnő, de holnap már a mindennapjaink részét képező megoldások válnak elérhetővé a mobilkommunikáció fejlődésének köszönhetően" - mondta el a Telenor Jövőkutató Szimpózium nyitóesemény III. Klausz Ferenc vállalatfejlesztési vezérigazgató-helyettes.
A szimpóziumon a szakértők azt mutatták be az érdeklődőknek, hogy miként befolyásolja az oktatás jövőjét a mobilkommunikáció fejlődése, az új mobilhálózat használata, s hogyan változhat majd meg a tanulás folyamata az új infrastruktúra nyomán megnyíló lehetőségek hatására.
„2015-re 7,1 milliárd mobilinternet-kapcsolattal rendelkező eszköz lesz használatban a világon, a tabletek nagyobb adatforgalmat fognak bonyolítani, mint ma az összes mobileszköz együttvéve, de az okostelefonok is a mai átlagos érték tizenhatszorosát generálják majd[1]" - hangsúlyozta előadásában III. Klausz Ferenc. „Az infokommunikációs technológiák ily mértékű elterjedése alapvetően átalakítja az iskolai oktatást, illetve az egyéb képzések legkülönbözőbb fajtáit. Ráadásul mivel a felsőoktatásban minden más területnél hamarabb merül fel a technológiai újítások adaptálásának igénye, ez előbb bekövetkezhet, mint gondolnánk."
AHipernet bevezetése kompromisszumoktól mentes internetezést tesz lehetővé, így a mostanáig nagyrészt szöveges anyagokra épülő tanulás egyre inkább eltolódhat a multimédiás tartalmak irányába. Az m-learning megoldások adaptálása pedig valódi és azonnal érzékelhető előnyöket adhat, hiszen egy virtuális térben teszi lehetővé a tudásmegosztást a világ bármely pontjáról. Így a a tanulás helyhez kötöttsége teljesen megszűnik, határokon átívelő, interaktív tanulásról beszélhetünk a jövőben.
„Ahogy az ipari forradalom a munkavégzéstől a család szerkezetén keresztül az oktatásig mindent átalakított, úgy fogja átformálni életünket - s így a tanulás folyamatát is - a most zajló információs forradalom. A térben és időben lokalizáltan - például tanteremben - folyó oktatást felválthatja egy olyan konstrukció, ahol nem egy oktatási intézmény közvetíti az elsajátítandó tudást, hanem az interaktív környezet. Az oktatótól kiinduló, 'egy ember beszél sokhoz' típusú információközlés egyre inkább átadja majd a helyét a tapasztalaton alapuló, a tények helyett az összefüggéseket előtérbe helyező tanulásnak" - mondta Galántai Zoltán jövőkutató a rendezvényen tartott előadásában.
„A mobiltelefónia felértékelődését a nemzetközi statisztikák is alátámasztják. Több mint 5 milliárd mobiltelefon van a világon, így ez az egyik legelterjedtebb kommunikációs eszköz. Az okostelefonok robbanásszerű terjedése erősíti ezt a folyamatot: négyszer gyorsabban terjednek, mint a hagyományos eszközök - csak 2011-ben 450 millió okostelefont fognak legyártani. Ennek fontos következménye az oktatásra nézve, hogy az e-learning után máris egy új kategória jelenik meg: az m-learning, amely egyszerre jelenti a mobil technológia oktatási célú felhasználását, valamint a helyhez nem kötött (azaz mobil) tanulást." - mondta el a rendezvényen Pintér Róbert, az Ipsos online ügyfélkapcsolati igazgatója.
Angliában már a gyakorlatban is kipróbálták, milyen előnyökkel jár az m-learning. A Mobile Learning Network (MoLeNet) elnevezésű m-learning rendszert 40 000 hallgató és 7000 oktató használja kísérleti jelleggel már ma is 100 különböző projektben. A hallgatók teljesítményét folyamatosan megfigyelik, összehasonlítva a hagyományos rendszerben tanulókéval: egyértelműen látszik, hogy sokkal jobban teljesítenek azok, akik mobileszközt használnak.
„A világ átalakult. Ez nem jövő idő, hanem múlt. A digitális generáció számára ez nem kétséges. A bárhol, bármikor hozzáférhető és továbbítható tartalmak életvitelükhöz tartoznak, és nem gondolják, hogy a mobiltelefónia, a televíziózás, a hálózati kommunikáció és társaik más-más rendszerek részei lennének. Körülveszi őket a tartalmak és kapcsolatok örvénylő tömege. Az, hogy éppen milyen eszközzel, terminállal férnek hozzá - részletkérdés. Számukra természetes a tapasztalati úton történő tanulás. De természetes-e még számukra például a 19. század tudásmodelljét képviselő iskola?" - tette fel a kérdést előadásában Réz András. A filmesztéta szerint az iskola mint elsődleges tudásforrás feladata a tartalmakat kezelő rendszerek átadása lesz. És valamiféle bevezetés az emberségbe.
A rendezvényen az érdeklődők számos futurisztikus megoldással találkozhattak, így például háromdimenziós prezentációval, mely a 3D mozikban is alkalmazott sztereoszkópikus vetítéstechnológiával működik, azaz két nagyteljesítményű projektorral vetítenek egy speciális silver screen vászonra valójában két képet, melyet az emberi agy alakít 3 dimenziós élménnyé. Valamint megtekinthető volt a WebCam Laboratory jövőbemutató oktatási szoftvere, amely a nemrégiben megrendezett Innovációs TechShow-n elnyerte a leginnovatívabb találmánynak járó közönségdíjat. Az eszköz segítségével látványosabbá és élvezetesebbé tehető a természettudományos tárgyak oktatása.
Bővebb információ a Telenor Hipernetről a http://www.telenor.hu/hipernet/index.html oldalon elérhető.