A Cisco most bemutatott HealthPresence távgyógyászati megoldása segítségével a betegek a személyes találkozást idéző videókapcsolaton keresztül konzultálhatnak orvosukkal, vagy más specialistákkal.
A videó alapú (TelePresence), egységes kommunikációs (Unified Communications) technológiákat, valamint a csatlakoztatott orvosi eszközöket ötvöző megoldás az orvos–beteg kapcsolat új, korszerű formáját teremti meg.
A hagyományos távgyógyászati / távorvoslási szemlélet eddig többnyire az egészségügyi ellátás fizikai nehézségeinek leküzdésére összpontosított. Ez a szemlélet most az új megoldással gyökeresen változhat meg.
A Cisco HealthPresence segítségével elkerülhető a kapacitáshiány – szakemberhiány, és nem megfelelő hatékonyság. Nincs szükség a továbbiakban arra, hogy a kisebb problémák, ambuláns konzultációk esetén a beteg, vagy az orvos nagyobb távolságot tegyenek meg.
Új alapokra helyezhető a kapcsolattartás a beteg és több orvos, különböző egészségügyi szolgáltatók, illetve páciensek között, könnyű megvalósítani a távolról is elérhető konzultáció lehetőséget is.
Az orvosok és páciensek, szakértők és kutatók között egyszerűsödik az információcsere, a hozzáférés az egészségügyi adatokhoz, és azok megosztásának gyakorlata is lényegesen lerövidülhet.
A Cisco HealthPresence révén bővülhet az egészségügyi szolgáltatásokat és minőségi ellátást igénybe vevők köre, illetve olyan területeken is javulhat az orvosi ellátás, ahol ez eddig nehézségekbe ütközött.
A páciensek már a 2008-ban elindított tesztelések óta arról számoltak be, hogy a valósághű találkozást idéző videoélmény, valamint az élettani információk valósidejű követése aktív részvételre adnak lehetőséget az orvosi vizsgálatok során, emellett a HealthPresence az orvosok szerint hatékonyabbá teszi a betegellátás menetét is.
Hasonlóan fontos szempont, hogy a HealthPresence alkalmazásával a több párhuzamos távoli kapcsolat révén a beteg ellátásáról gondoskodó orvoscsapat több tagja is részt vehet a konzultáción, ami jelentős előrelépést jelent a tipikus két résztvevős távgyógyászati megoldásokhoz képest.
A rendszer részét képezi a Cisco Vitals Software, amely az élettani adatokat gyűjti össze, és ezeket a nagyfelbontású videofelvételekkel együtt rendkívül biztonságos módon továbbítja az orvoscsapat számára.
A beteg vizsgálatához az alábbi orvostechnikai eszközök állnak rendelkezésre: általános kamera a külső megfigyelésekhez, fül-orr-gégészeti kamera, digitális fonendoszkóp, valamint az életjelek (vérnyomás, testhőmérséklet, pulzus és véroxigénszint) mérésére szolgáló eszközök.
A most összeállított rendszer állandó és mobil létesítményekbe is telepíthető, s egy kísérleti program keretében már több helyszínen működik sikeresen az Egyesült Államokban Skóciában, Franciaországban és Dél-Afrikában.