A dolgok internete, avagy nemzetközi nevén IoT (Internet of Things) egy kifejezetten rohamtempóban fejlődő iparág, mely az okoskarkötőktől, az okosotthonokig mindent magában foglal. IoT eszköz például egy okoskarperec, egy interneten át videós képet közvetítő kamerás ajtócsengő, de akár egy kutya nyomkövető nyakörve, vagy egy hálózatba kapcsolt közlekedési lámpa is. Egy a lényeg: ezek a kütyük, szenzorok és egyéb eszközök mind-mind az interneten kommunikálnak és általuk gyűjtött adatokat osztanak meg, gyakran más gépekkel. Bár elsősorban a kényelmet szolgálja ez a technológia, most a koronavírus megfékezésében is kulcsszerepet játszhat.
Az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyelet december 11-én engedélyt adott a Pfizer / BioNtech COVID-19 vakcina vészhelyzeti használatára. Van azonban egy bökkenő, ugyanis az oltóanyagot extrém alacsony hőmérsékleten, mínusz 70 Celsius-fokon szükséges tárolni, ez pedig elképesztő logisztikai kihívásokat jelent a szállítás területén. Márpedig a megfelelő tárolás nagyon fontos, ugyanis egy kutatás szerint jelenleg a kiszállított vakcinák 25 százaléka veszíti el hatékonyságát a nem megfelelő szállítás következtében.
Itt jön képbe a FedEx IoT megoldása, a SenseAware, melyet 7 éve fejlesztettek ki, és arra használták, hogy adatokat küldjön az épp úton lévő csomagokról. Most lekicsinyítették és meglehetősen sok új funkcióval ruházták fel a technológiát, így az alacsony energiafelhasználású, Bluetooth kapcsolatot használó SenseAware ID szenzorok a szállítmányokhoz csatlakoztatva képesek azok helyzetéről és hőmérsékletéről két másodperces pontossággal információkat közölni.
A technológia használatával sokkal könnyebb és olcsóbb lesz szállítás közben megfigyelni a kényes csomagokat, ami az összköltségeket is jócskán csökkenti és persze biztosítja azt is, hogy sokkal több vakcina jusson el úgy a célhoz, hogy időközben nem válik használhatatlanná. Mindez az alacsony energiafogyasztásnak köszönhető, így nem utolsó sorban a módszer sokkal környezetkímélőbb is. A vásárlók így sokkal könnyebben követhetik majd a csomagokat, a FedEx pedig az időjárási és forgalmi viszonyok alapján szükség esetén módosíthatja a kiszállítás útvonalát, melyek egyéb esetben kihatnának a kézbesítés időpontjára.