Lelkesedhet a Google, az Uber és a Tesla az önvezető autókban rejlő lehetőségekért, az egyesült államokbeli fogyasztók azonban koránt sincsenek meggyőződve róla, hogy a technológia biztonságos vagy egyáltalán szükséges lenne.
A Michigani Egyetem által készített felmérésben ugyanis a válaszadók mindössze 10 százaléka mondta, hogy aggodalom nélkül teljesen rábízná magát egy önvezető autóra, kétharmaduknak viszont mérsékelt vagy komoly fenntartásai lennének hasonló helyzetben.
Valamivel elfogadottabbnak tűnnek a lakosság körében a csupán részben önvezető autók - ezeket a megkérdezettek 16 százaléka használná gond nélkül, míg 50 százalékuk kissé vagy nagyon bizonytalan lenne efelől is.
A kutatás eredménye azt mutatja, hogy az önvezető autók és a mögöttük álló technológia egyre szélesebb körű médiaszereplése ellenére a fogyasztók továbbra sincsenek meggyőződve az ilyen járművek biztonságosságáról.
Jól érzékelteti ezt, hogy a válaszadók csupán 6 százaléka fogadná el a kormánykerék, gáz- és fékpedál nélküli önvezető autókat, mindenki más a kézi vezérlés megtartása mellett voksol.
De mennyiben megalapozottak ezek a félelmek?
A Google autói eddig közel 2,5 millió kilométert tettek meg önvezető üzemmódban, közlekedésbiztonság tekintetében szinte kifogástalanul. Több más gyártó is a közutakon teszteli önvezető autóit, de komolyabb balesetekre eddig nem került sor.
Brandon Schoettle, az egyetem fenntartható közlekedéssel foglalkozó programjának projektmenedzsere és a felmérés egyik készítője anyalapunknak elmondta, nem feltétlenül ésszerű dolog, hogy az emberek jobban tartanak a teljesen, mint a félig automatizált gépjárművektől.
Meglátásunk szerint a részben önvezető autó irányításának visszaadása a vezető kezébe nagyobb biztonsági problémákat vet fel, mint a teljes egészében önvezető járművek közlekedése, ezért valamelyest indokolatlan, hogy a lakosság mégis ez utóbbiakkal szemben bizalmatlanabb, mondta a kutató.
Kétségbe vonták már más szakértők is, hogy vészhelyzetben a vezetők biztonságos módon át tudnák venni a félautonóm járművek irányítását - ha bizonyos ideig nem vezetik ugyanis az autót, akkor aligha látják át a közlekedési helyzetet.
Schoettle hozzátette, hogy az önvezető autók megítélése változni fog, amint a fogyasztók jobban megismerik és kipróbálhatják a technológiát.
A kutatás az önvezető autók használatával összefüggő igényeket is igyekezett feltérképezni. A megkérdezettek 38 százaléka érintőképernyőn szeretné megadni a kívánt úticélt ilyen járműbe ülve, 34 százalékuk a hangvezérlést részesítené előnyben, 12 százalékuk a műszerfal kijelzőjét tartaná megfelelőnek erre a célra, míg 8 százalékuk mobil eszközét használná szívesebben.
Összesen 618 férfi és nő vett részt a Michigani Egyetem áprilisban készült, online felmérésében, minden korcsoportból és az Egyesült Államok egész területéről, a hibahatár 3,9 százalék.