Bár a legtöbb téren a koronavírus a 2020-as év negatívumai között szerepel, és ott is a topligában végez, eközben néhány területnek kifejezetten jót tett a járvány miatti karanténhelyzet és az általános kijárási korlátozások bevezetése. Így tettek szert például nagy népszerűségre a videókonferencia-appok, amelyek a távmunkától a családi és baráti kapcsolattartáson át a távoktatásig az élet legfontosabb területein mindenhol jó szolgálatot tettek, és a Zoom közülük is kiemelkedett népszerűség terén.
Aztán persze, ahogy egyre nagyobb fókuszt kaptak ezek a szolgáltatások, a Zoomról is kiderült néhány kellemetlen tény onnan kezdve, hogy az ígéretek ellenére mégsem teljes a végpontok közötti titkosítás, egészen odáig, hogy a hívások adatai kínai szervereken utaztak át, ami szintén nem épp a biztonság csúcsa. Mindezek ellenére a járvány tavaszi hónapjaiban láthatóan óriásit nőtt a Zoom népszerűsége és egyelőre úgy tűnik, nehéz lesz megszorongatnia bármilyen versenytársnak.
India leggazdagabb embere akcióba lép
Pont ebbe a látszólagosan kialakult erősorrendbe tenyerelhet bele a Reliance Industries cégcsoport, amely India egyik legnagyobb piaci szereplője: az energiaszektortól a kereskedelmen át a kommunikációig mindenben jelen lévő konglomerátum 2019-ben az ország legértékesebb vállalata, de globális szinten is komoly szereplő, a Fortune Global 500 listán a 109. helyen áll. Muhesh Ambani, az alapító fia a csoport első embere, 65 milliárd dollárra rúgó magánvagyonával jelenleg India leggazdagabb embere.
A Reliance megannyi leányvállalata közül is kiemelkedik a Jio Platforms. A JioMart az ország legnagyobb kereskedelmi szolgáltatója, a Reliance Jio óriási mobilszolgáltató, a JioMoney a pénzügyi területet uralja, de alkalmazások fejlesztésével és kiadásával foglalkozó részlegük is van JioApps néven. A Jio Platforms jelenleg is épít egy olyan összefüggő szolgáltatás-ökoszisztémát, amely nagyjából 2 dollárnak megfelelő összegért appokat és multimédiás szórakoztatást kínál film-, sorozat- és zene-adatbázissal.
És itt csatlakozunk vissza a videókonferenciás vonalra: a JioMeet az imént említett szolgáltatáscsomag része, ám ez teljesen ingyenesen is elérhető, viszont funkcióit tekintve annyira mindentudó, hogy a Zoomnak még a fizetős szintjét is eléri.
Mit tud a JioMeet?
Az eredetileg Androidra fejlesztett JioMeet még nyílt béta változatban van, de már teljesen működőképes. Jelenleg már iOS alá, valamint natív Windows appként és böngészőben használható változatban is elérhető. A szoftver akár 100 résztvevős videós beszélgetéseket kínál, ráadásul semmilyen időkorlát nincs, tehát elvben megszakítás nélkül folyhat a csevegés, ameddig csak akarjuk. Megoszthatjuk egymással a kijelzőnket, a hívásokat jelszavas védelemmel láthatjuk el, és extra csoportmunka-funkciókat is igénybe vehetünk.
A konferenciák hostjai rugalmasan menedzselhetik a résztvevőket, a csatlakozást és az egyes funkciók elérését akár egyenként engedélyezve vagy letiltva. Akár beszélgetés közben válthatunk az egyes készülékeink között, és még arra is figyeltek, hogy autós használat közben külön erre szolgáló biztonsági üzemmódot kapjon az app.
Reszkethet a Zoom?
Jó kérdés, hogy a fenti funkciók önmagukban megremegtethetik-e a Zoom trónját, de vegyük hozzá, hogy a Reliance Industries indiai piaci súlya és marketing-ereje a szakértők szerint helyi szinten villámgyorsan átrendezi az erőviszonyokat. Márpedig India amúgy is egy fajsúlyos piac, az 1,35 milliárd lakos mostanában kap rá a digitális szolgáltatások legtöbbjére - a Zoomnak például a járványidőszak elején, márciusban 4 millió felhasználója volt, júniusban ez már 35 millióra nőtt. Ráadásul az indiai kormány épp egy nagyszabású "tisztogatási akcióba" kezdett, ahol minden kínai, vagy Kínához köthető szolgáltatást igyekszik kisöpörni az országból, és ugyan a Zoom papíron amerikai vállalat, de vezetői és máig átláthatatlan háttere miatt bizony valójában kínai alapokra épül.
Ha pedig megvan a kormányhátszéllel és saját gazdasági súlyával letarolt indiai piac, Ambani nagyjából zsebből képes megfinanszírozni egy globális kampányt a JioMeet elterjesztésére, amelyet jelentősen megdob majd, hogy a teljesen ingyenes szolgáltatásban mennyi minden elérhető.
Emellett a nemzetközi befektetők számára sem épp közömbös az óriási indiai piac, a Facebook például márciusban 10 százalékos tulajdnrészt vásárolt a Jio csoportban laza 5,7 milliárd dollárért, de komolyan bevásárolt ide az Intel is.
Persze pont az indiai háttér lehet kerékkötője is a JioMeet elterjedésének, hiszen a személyes adatok védelmére egyre kényesebb felhasználók, és főleg a vállalati ügyfelek számára komoly biztosítékok kellenek majd arra, hogy a "vadkeletről érkező" szolgáltatásban tényleg biztonságban érezhetik magukat. Ennek ellenére az elemzők egyre komolyabban számolnak a JioMeet sikerével, és ki tudja, talán már jövőre népszerűbb lesz a "küldök egy Zoom meghívót" felhívás helyett a "folytassuk Jión".