A gyarapodás legnagyobb úttörője a Disney, amely éppen most készül új, ingyenes csatornát indítani Németországban, miközben hazánkban a Minimax és a Nickelodeon próbálják ledönteni trónjáról - mondta az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.
A bőség zavara
1995-ben egész Európában még csak 10 olyan csatorna működött, amelynek célközönsége elsősorban a gyerekek voltak. Ez a szám a következő évtizedben elképesztő mértékben nőtt, nem kevesebb, mint tízszeresére, és bár azóta lassul a növekedés, a jelek szerint még ma sem rossz üzlet újat indítani - legalábbis a piacvezető Disney ezen a véleményen van.
A médiabirodalomnak jelenleg összesen 63 csatornája van, amely elérhető Európában - köztük a hazánkban és Csehországban fogható Disney Channel, amely a korábbi Jetix-et váltotta, míg a második helyezett Nickelodeonnak 44, a Cartoon Networknek pedig 29. A kontinensen egyébként összesen 320 gyerekcsatorna működik, amelyek egy vagy több országban foghatóak.
A csatornák döntő többsége, mintegy háromszáz adó kereskedelmi jellegű, kevesebb, mint kéttucatnyi a közszolgálati jellegű gyerekcsatornák száma. Ahol azonban jelen vannak – mint az Egyesült Királyságban a CBBC vagy Franciaországban a Gulli – általában piacvezetők is a reklámmentes csatornák. A Disney azonban úgy véli, akad még rés a piacon, ahová be lehet manőverezni, a tervek szerint ugyanis jövő januárban Németországban készülnek új, ingyenesen elérhető kereskedelmi adót indítani, amelyet teljes egészében reklámbevételekből terveznek fenntartani.
És mit néznek a magyar gyerekek?
Magyarországon jelenleg összesen 18 gyermekcsatorna érhető el, közülük három angol nyelvű. Az alábbi összehasonlításban megtalálható ezek összehasonlítása: http://www.internetet.hu/tv-csatornák.html#gyermek-csatornák. A Cartoon Network, a Nickelodeon és a Disney csatornái közül egyaránt lehet válogatni, a nézettségi versenyt azonban már hosszú évek óta az utóbbi vezeti. A Disney csatorna hazánkban a 4–14 éves korosztályban reggel 8 és este 8 óra között a gyerekek mintegy 11-12 százalékát képes rendszeresen a képernyő elé ültetni – a legutóbbi adatok alapján 12,6 százalék körül volt részesedésük, amely a tavalyi évet tekintve körülbelül egy százalékpontos javulást jelez.
Őket a Minimax követi 10-11 százalék körüli közönségaránnyal, és azzal az eredménnyel, hogy az év első 26 hetéből 16-on ők voltak a legnézettebbek. A verseny ugyanakkor egyre szorosabb – a Nickelodeon is bejelentkezett már a dobogó felső fokaiért dúló harcra, júliusban ugyanis már megelőzték a Minimaxot a 4–14-es korcsoportban.
Közönségük ugyanakkor nehezen összehasonlítható, hiszen a Minimaxot például általánosságban véve az óvodások nézik a legtöbben, míg a Disney inkább az iskoláskorúak, tizenévesek kedvence. Az M2 közönségaránya is eléri a 11,9 százalékot a korcsoporton belül, amire minden bizonnyal a 90 százalékos lefedettsége is magyarázattal szolgál, az M2 ugyanakkor természetesen nem tekinthető kifejezetten gyerekadónak, és rendszerint ismétléseket sugároz, amelyeket a többi gyermekadó már régen leadott. Ezen okok indokolhatják azt, hogy közszolgálati jellege ellenére nem piacvezető, ellentétben az európai tendenciával.
Érdekes, hogy lefedettség tekintetében ugyanakkor nem a Disney, hanem a Minimax áll a legjobban – előbbit a háztartások kétharmadában (66,6%) lehet fogni, míg a Minimaxot 72,8 százaléknál. Ez az a két adó, amely a UPC, a Digi, a T-Home és a Mindig TV Extra kínálatában is szerepel. Ezt a lefedettség arányt csakis az Animax képes megközelíteni, amely csak a Mindig TV Extra csatornák közül marad ki, nézettségben azonban messze lemarad a vezető hármas mögött.
A teljes lakosságon belül egyébként 2012-ben a legnézettebb gyerekcsatorna, a Disney még összességében 1,6 százalékos részesedést mondhat magának, a Minimax 1,3 százalékot, míg a Nickelodeon közönségaránya összesen 0,4 százalék volt - tudósított az internetet.hu.