A lengyel Villamosmérnöki és Repülőmérnöki Kar egyik csapata kifejlesztette a PW-X10 kísérleti, repülésképes elektromos motoros, kétüléses platformot. A gépet a WUT "OBLOT" elnevezésű repüléskutató központja állítja szolgálatba, amely a Przasnysz melletti Sieraków repülőterén található - írja sajtóközleményében a Varsói Műszaki Egyetem (WUT).
A konstrukció csak egy újabb eredménye a WUT-nál végzett, a repülés elektromobilitásával kapcsolatos munkálatoknak. A motoros vitorlázórepülőgépet új, alacsony kibocsátású repülési erőgépek kutatására fejlesztették ki.
"A PW-X10 platformot teljes elektromos hajtóműegységek és alkatrészeik, például motorok, légcsavarok, vezérlőrendszerek, elektrokémiai cellákból, üzemanyagcellákból, fotovoltaikus cellákból vagy energiaáramlás-szabályozó rendszerekből nyert energiaellátó rendszerek tesztelésére kívánjuk használni" - mondta Wojciech Frączek, a tervezési munkálatokat végző tervező, a Villamosmérnöki és Repülőgépészeti Kar Repülőműszaki és Alkalmazott Mechanikai Intézetének munkatársa.
Az új motoros siklórepülőgép más, a przasnyszi "ODLOT" központban tervezett kutatásokat is szolgál majd. Ez többek között a kompozit szerkezetek tanulmányozására vonatkozik a természetes felhasználás körülményei között, vagy a repülőgép vázszerkezetére ható terhelések spektrumának vizsgálatára az élettartam-tesztek szempontjából.
A PW-X10 platform hibrid polimer kompozitokból készül. Az alkotók diverzifikálták az anyagok szerkezetét, figyelembe véve a szerkezet súlyát, szilárdságát, merevségét és tartósságát, valamint a benne tartózkodó személyzet biztonságát. A törzs elülső részén a pilótafülkével együtt üvegszálakkal erősített kompozitot használtak, amely többek között jobb védelmet biztosít a legénység számára, a többi részen, ahol a nagy merevség kívánatos, a szénszálak dominálnak.
A motoros vitorlázórepülőgépet egy FES (Front Electric Susteiner) berendezéssel szerelték fel, amely repülés közben indítható, és a hajótest orrában helyezkedik el. Ez a platform maximális súlyával 1,7 m/s emelkedést biztosít, míg egyszemélyes repülés közben eléri a 2,5 m/s-ot.
"Ezek nagyon jó értékek, különösen azért, mert egy ilyen meghajtórendszer alkalmazása egy kétüléses vitorlázórepülőgépben újdonságnak számít" - hangsúlyozza Wojciech Frączek.
A meghajtást ellátó akkumulátorok lítium-polimer technológiával készültek. A PW-X10 alkotói a piacon kapható legjobb akkumulátorokat választották, amelyek megfelelnek a konstrukció követelményeinek. A rendszer beépített BMS felügyeleti rendszerrel rendelkezik, és a pilótafülkétől elszigetelt, a törzs hátsó részén elhelyezett speciális kamrában található. Mindezt a megfelelő szintű biztonság érdekében.
A PW-X10-re különböző típusú tesztberendezéseket telepítenek. Ezért a törzs középső részén külső rögzítési pontokkal egészítették ki a további berendezések számára.
"A jövőben a platform átalakításának részeként többek között egy külső, kb. 30 kW teljesítményű áramfejlesztő telepítése várható, amelyet a hibrid áramellátó rendszer tesztelésére használunk majd" - magyarázza Wojciech Frączek.
Az új vitorlázórepülőgép tervezése az Energetikai és Repülőmérnöki Kar professzorának, Piotr Czarnocki professzornak a munkája. A munkát két szakaszra osztották: az új szárnyak tervezése és tesztelése (2018-2019), valamint az új géptest, a farokrészek és a vezérlőrendszerek tervezése és tesztelése (2020-2021).
A PW-X10 a Villamosmérnöki és Repülőgépmérnöki Karon több mint 40 éve megvalósított ULS-program újabb gyümölcse, amely innovatív repülőgépek építéséből és kutatásából áll. Ebben az időben készültek az együléses ULS-PW és a PW-2 Gapa vitorlázógépek, a kétüléses PW-3 Bakcyl és PW-6 vitorlázógépek, a kétüléses PW-4 motoros vitorlázógép vagy az együléses PW-5 Smyk - az olimpiai vitorlázógép-monotípus világverseny győztese.
A PW-X10 előtti utolsó tervek egy kétüléses, elektromos meghajtású AOS-71 motoros vitorlázórepülőgép (Krzysztof Arczewski professzor csapatának munkájának eredménye) és egy kísérleti motoros vitorlázórepülőgép AOS-H2 hibrid hidrogénhajtással (amelyet Piotr Czarnocki professzor csapata fejlesztett ki konzorciumi együttműködésben többek között Grzegorz Iwański professzor csapatával a WUT Villamosmérnöki Karáról).
A PW-X10-et a Jeżów Sudeckiben található "Jeżów" vitorlázórepülőgépgyár építette, amellyel az Energetikai és Repülőgépmérnöki Kar már korábban is sikeresen együttműködött a korábbi szerkezeteken végzett munkák során.
A motoros vitorlázórepülőgép túl van a tesztelési szakaszon. A repülésre és a tesztrepülésekre a Jelenia Góra-i repülőtéren került sor. A gép kormányánál Jerzy Kędzierski - a Villamosmérnöki és Repülőmérnöki Kar végzőse, első osztályú kísérleti pilóta ült.