Hirdetés
. Hirdetés

Hálózat-kimaradások - hogyan kompenzálnak a szolgáltatók?

|

A hálózati problémák gondot okoznak Malajziában és Magyarországon is - a kérdés az, hogy ezt miként kezelik a világ egyes pontjain.

Hirdetés

A malajziai U Mobile távközlési vállalat hálózatában a zavar múlt hétfőn, néhány perccel dél előtt következett be, majd a túl nagy adatforgalom miatt újra leblokkolt a hálózat, s több mint 5 órán át tartott a teljes helyreállítása.

„Ez egy váratlan bökkenő volt, mely előidézte a technikai rendszerek összeomlását. Szükség volt egy kis időre, amíg stabilizálódott működésünk." - mondta a maláj U Mobile távközlési társaság vezérigazgatója, Dr. Kaizad Heerjee is a The Star angol nyelvű lapnak, amikor leállt a teljes kommunikáció a rendszerükön - „Nem tudom garantálni, hogy nem fog újra előállni egy hiba. A hálózatunk nem 100 százalékosan üzembiztos."

Tavaly év végén Malajzia legnagyobb sebességű adatátviteli hálózatát a U Mobile kezdte el építeni. Korábban a maláj távközlési társaság a kínai gyökerű Huaweijel és a svéd Ericssonnal dolgozott együtt. Az új stratégia megvalósításához egy másik kínai vállalatot, a ZTE Corporationt választotta partneréül.

Nem egyedi eset
Milliók maradtak mobiljukon napokig elérhetetlenek Európában is, sőt a Közel-Keleten és Afrikában, azok, akik Blackberry okostelefonjukat szerették volna használni. A kanadai Research in Motion - a Blackberry-k gyártója - október közepén bocsánatot kellett kérjen, amiért az angliai Slough-ban történt adatközpont meghibásodása miatt leállt a hálózat, s mintegy 10 millió felhasználónak mondta fel a szolgálatot a ketyeréje.

Mi magyarok sem úsztuk meg hálózat leállás nélkül. Legutóbb nyáron volt fejlesztések miatt kényszerpihenőn a Telenor hálózata, ám korábban, tavaly októberben, Budapesten és környékén is tapasztalhatták egyes telenorosok, hogy nem tudnak felhívni senkit, illetve őket sem tudják elérni mobilon. A T-Mobile hálózatán két éve volt jelentős műszaki hiba: egy decemberi hajnalon gyakorlatilag teljesen összeomlott a rendszer egy hálózati szoftver frissítését követően. A tulajdonos Magyar Telekom mindezt azzal magyarázta: váratlan szoftverprobléma okozta a hívásfogadási gondokat (bővebben itt, itt és itt).

Legtöbbször emberi mulasztás okozza a kiesést - így összegezhetőek az Index Mobil telefónia fórumán olvasható vélemények -, szoftverfejlesztés közben a programozó vét egy apró hibát vagy villanyszerelési figyelmetlenségekből adódik kiesés, rongálás történik vagy felkészületlenek a rendszert telepítők. Ám sokszor kommunikációs nehézségek is vannak kint, a terepen lévő, a bázisállomásokat építő mérnökök és a központban dolgozók, vagyis a külső munkálatokat az irodából támogató mérnökök között.

Valószínűleg villanyszerelési hiba okozta azt az épülettüzet is október végén Albániában - miként a Shqiperia (Galéria) hírportál cikke írja -, amely a legnagyobb vezetékes szolgáltató Albtelecom egyik távközlési berendezéseket magában foglaló épületében történt. Külön-külön termekben tartották a különböző gyártóktól beszerzett berendezéseket és a legjobban a ZTE készülékek roncsolódtak meg. Egzotikus országban viszont egzotikus forrásai is lehetnek a hálózat kimaradásának: az Ericsson egyik vietnámi kapcsolószekrényében a távközlési rendszer részleges leállása miatt 2-3 faluban nem volt térerő. A terepre kiszálló karbantartók összeégett kígyót találtak, ez mászott a kábelek közé és okozott rövidzárlatot.

Kártérítési módszerek
A rendszer kihagyása miatt néhány, presztízsét vesztett távközlési vállalat viszont kompenzálja ügyfeleit. A maláj U Mobile több mint egy millió felhasználója egy novemberi, egy decemberi és egy jövő januári napon ingyen küldhet majd például SMS-eket, továbbá havi 500 MB-ig ingyenesen internetezhet mobiljáról. A különböző országbeli távközlési szolgáltatók nyomására végül a velük szerződött Blackberry is kárpótolta ügyfeleit. Fájdalomdíjként 63 font (23 ezer forint) értékben ajándékozott szabadon összeválogatható, letölthető mobil applikációkat, programokat a telefon használóinak az érintett térségben. Igaz, egyes amerikai és kanadai készülékvásárlók mindezek ellenére beperelték a gyártó Research in Motiont az üzletvitelükben okozott, nagyobb összegű káraik kifizetéséért.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.