Jóllehet, az okostelefonok iránt mutatkozó globális kereslet 2018-ban 3 százalékkal 1,44 milliárd darabra mérséklődött, a forgalom nem lanyhult, és értékben elérte az 522 milliárd dollárt - állapította meg a GfK a Barcelonában megrendezett Mobile World Congress 2019 alkalmából. Folytatódott tehát a növekedést támogató prémium trend . Ez számokban kifejezve 5 százalékos növekedést jelent, és 2019-ben ez az arány várhatóan további 1 százalékkal nő majd.
A tavalyi negyedik negyedéves számok hasonló trendet mutatnak: világszerte 375 millió készülék (2017-hez képest -7 százalék) fogyott, összesen 144 milliárd dollár értékben.
Bár a prémiumszegmens hajtja a növekedést, az újabb innováció továbbra is hiányzik. A 2018-ban eladott okostelefonok mintegy 12 százalékát (2017-ben: 9 százalékát) kínálták 800 dollárnál is drágábban.. A 150-400 dolláros közepes árszintű szegmens továbbra is fontos versenytér: a 2018-ban világszerte eladott készülékek 46 százaléka (2017-ben: 44 százalék) e szegmensbe tartozik.
Noha némiképp nehéz az összehasonlítás 2017 erős utolsó negyedévével, a 2018. október-decemberi időszakban az újabb innováció hiánya meghosszabbította az egyes készülékek lecseréléséig tartó használati időt, így nyomást gyakorolt az átlagárra, amely végül 384 dolláron állt meg.
Technológiai konvergencia
A GfK Consumer Life tanulmánya azt mutatja, hogy változnak a birtoklásra vonatkozó fogyasztói trendek. A fogyasztók nem csupán arra törekednek, hogy kevesebb, ám jobb minőségű javakat birtokoljanak, amelyekért borsosabb árat is hajlandóak fizetni, de az élményeket (még) többre tartják a tárgyak birtoklásánál. Legyen szó nagyobb memóriáról, kijelzőméretről vagy több nagyfelbontású kameráról, ezek az innovációk nem hozzák lázba a fogyasztókat, és nem pörgetik fel a keresletet.
- Kutatásunk szerint bár az okostelefonok új funkciói már a laptopok teljesítményével és funkcióival vetekszenek, ezeket a magas színvonalú specifikációkat le kell fordítani a készülékek nyújtotta újfajta élményekre. A high-end gaminget a PC-ipar uralja, ugyanakkor az okostelefonon játszható játékok terén még jelentős kiaknázatlan potenciál látható. Gyors chipkészleteik, éles kontrasztú kijelzőik és megnövelt akkumulátorkapacitásuk miatt a gaming okostelefonokon a nagy teljesítményt igénylő játékok út közben is élményt nyújthatnak, mondta Igor Richter, a GfK telekommunikációs szakértője.
A viselhető kiegészítők piaca további erőteljes növekedést mutatott tavaly: 2017-hez képest az irántuk mutatkozó kereslet 16 százalékkal, értékforgalmuk pedig 35 százalékkal növekedett. A keresletet a SIM-kártyás okosórák hajtották, amelyek az e kategóriába tartozó termékekből forgalmazott érték 17 százalékát adták a 2017. évben regisztrált 8 százalékkal szemben.
Magyarország erősödik
A hazai okostelefon-piacon a GfK Hungária 6,6 százalékos növekedést mért 2018-ban az előző évhez képest.
- Ha negyedévenkénti bontást nézünk, az utolsó három hónapban 704 ezer készüléket adtak el, ami 1,7 százalékkal haladta meg 2017 utolsó negyedévének forgalmát. Éves szinten 2,47 millió darab készülék eladásáról van szó, ebből is látszik, mennyire fontos szerepet játszik az utolsó negyedév. A nagykijelzős készülékek (az úgynevezett phabletek) már 44 százalékkal vették ki részüket 2018-ban, ami jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest. Azaz folyamatos eltolódást tapasztalunk a nagyobb értékű, nagykijelzős telefonok irányába, mondta Sztupár Andrea, a GfK Hungária Market Insight területének vezetője.