A Dell kedden tette közzé 2012-es üzleti évének február harmadikával zárult negyedik negyedévére vonatkozó pénzügyi jelentését. A cég egyszeri kiadások levonása nélkül számított nettó nyeresége az előző év azonos időszakához képest tíz százalékkal 913 millió dollárra csökkent. A részvények után számított nyereség 0,51 dollár volt - alig egy centtel kevesebb, mint a Thomson Reuters által megkérdezett elemzők 0,52 dolláros várakozása.
A gyártó a merevlemez-ellátás akadozása miatt komoly árképzési és ellátási nehézségekkel küzdött; a nehézségek elsősorban a felhasználói PC-üzletág eredményeiben éreztették a hatásukat – nyilatkozta egy, a cég pénzügyi eredményeivel kapcsolatos sajtóbeszélgetésen Brian Gladden, a cég pénzügyi igazgatója.
A cégnek sikerült ugyan megfelelő mennyiségű HDD-t beszereznie, de csak igen drágán; szerencsére a többi alkatrész – köztük a memóriakártyák és az LCD-panelek – kedvező ára segített ellensúlyozni az égbe szökő beszerzési költségeket – hangsúlyozta Gladden.
További gondokat okozott, hogy a jelentős felárral értékesíthető high-end eszközökben használt nagy teljesítményű merevlemezekhez csak komoly nehézségek árán tudtak hozzájutni a piacon. „Az ellátási zavarok várhatóan a harmadik negyedév végéig érezhetőek lesznek” - figyelmeztetett a CFO.
A merevlemezek magas beszerzési költsége közel százötven millió dolláros extra kiadást jelentett a vállalatnak. „Ez az egész termékportfóliónkra hatással volt” - húzta alá Gladden.
A Dell negyedéves bevétele alacsony, éves összevetésben alig két százalékos emelkedés mellett 16 milliárd dollárt tett ki; igaz, az elemzők még ennél is szerényebb, 15,9 milliárdos eredménnyel számoltak. A cég egyszeri kiadások figyelembe vételével kalkulált nettó nyeresége 18 százalékkal 764 millió (részvényenként 0,43) dollárra csökkent.
A fogyasztói szegmens bevételei két százalékos csökkenés mellett 3,2 milliárd dollárt tettek ki. A cég jelentős kereslet-visszaesést tapasztalt az Egyesült Államokban - miközben a más országokban eladott eszközökből származó összesített bevétel tíz százalékkal nőtt.
A Dell az elmúlt években jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy csökkentse az alacsony haszonkulccsal kecsegtető consumer szegmestől való függőségét, és az üzleti felhasználók piacán is megvesse a lábát. A legfrissebb számok azt mutatják, nem hiába próbálkoznak: negyedik negyedéves bevételeik húsz százalékát a consumer-, 30 százalékát pedig az enterprise-értékesítések adták.
A Dell továbbra is kiemelt prioritásként kezeli a vállalati üzletág fejlesztését – jelentette ki Gladden. A cég tavaly hatalmas összegeket fektetett szerver- és adatközpont-termékeinek fejlesztésébe: csak a kapcsolódó akvizíciókra – köztük a Force 10 Networks, a Compellent és a SecureWorks felvásárlására – 2,6 milliárdot költöttek.