A Kapsch Telecom Kft. abban a szerencsés helyzetben van, hogy mindkét területen, technológiában otthonosan mozog, ugyanakkor egyiknek sem kizárólagosan elkötelezettje. A hagyományos távközlésben szerzett tapasztalatai hitelessé teszik a "régi" kultúra értékeiből kiinduló álláspontját, ugyanakkor az anyavállalat és a gyártó partnerek fejlesztési eredményei, valamint az új kultúrában született beszállítói kapcsolatai alapján teljes joggal hirdeti a VoIP technológiájának előnyeit is.
A technológiai kronológia szerint az elmúlt évtizedekben a hagyományos telefonrendszerek terjedtek el Magyarországon. Az utóbbi években jelentek meg az IP-képességekkel felruházott hagyományos központok, illetve a tisztán IP alapú rendszerek. A leggyakoribb kérdés ilyenkor: melyiket használjam? Ennek durvább, de valós változata: a divat miatt dobjam ki a régi rendszert? Szó sincs róla - mondja a Kapsch értékesítési vezetője. Fülöp István is - a Nortel filozófiája alapján - inkább az evolúciónak, vagyis a technológiák fokozatos összeolvadásának híve. Nincs szükség 180 fokos fordulatra, megőrizhetők a régi rendszerek, sőt továbbra is lehet hagyományos központokat telepíteni, s mindezek mellett (és nem helyett) megjelenhetnek az újabb generációt képviselő IP-telefonok.
A munkahelyek hagyományosan két módon kapcsolódnak a vállalati kommunikációs rendszerekhez: a számítógép zsinórját a LAN-hálózat csatlakozójába, míg a telefonkészülékét az annak megfelelő aljzatba kell illeszteni. Az IP-telefónia előnye, hogy munkahelyenként elegendő egy csatlakozási pontot kiépíteni, mert azon keresztül a teljes adatáramlással együtt a telefonforgalom is átvihető. Ezáltal a helyi kábelezési költségek máris a felére csökkenthetők. Új fióktelephely vagy ügyfélszolgálati iroda bekötésénél további előny, hogy ha az a központhoz például bérelt vonallal kapcsolódik, akkor erre a célra is elég egyetlen, megfelelően méretezett összeköttetés. Például egy 64 kbps sebességű vonal egyidejűleg három IP-s telefonbeszélgetést képes kiszolgálni.
"Akiknek már van egy hagyományos alközpontra épülő kommunikációs rendszerük - fejtette ki a részleteket Fülöp István -, akkor ajánlunk VoIP megoldást, ha új telephellyel, fiókirodával bővülnek, a központ és a fiók közötti számítógépes infrastruktúrára alapozva. Ilyenkor az igénytől és a végpontok számától függően vagy egy önálló alközpont létesítése célszerű VoIP társközponti összeköttetéssel, vagy pedig egy túlélőképes kihelyezett fokozat, viszonylag kevés mellék (munkaállomás) esetén megfelelnek a központba regisztrált IP végkészülékek. Azoknak pedig, akik most építik ki kommunikációs rendszerüket, tisztán IP rendszert ajánlunk, a fő érv emellett az egyszerű (és olcsó), egy kábelhálózatra épülő infrastruktúra. Mindkét esetben hasznos ez akkor is, ha a vállalat távmunkahelyeket szeretne kialakítani."
Ez az utolsó mondat már rámutat arra, hogy amikor kommunikációs rendszerről beszélünk, akkor korántsem csak technológiáról van szó. Legalább ilyen fontos, hogy mire akarjuk azt használni.
Az IP technológia legfőbb előnyeként a költségmegtakarítást szokás emlegetni. Azonban a helyi hálózatban (ahol a belső hívások amúgy is ingyenesek) szintén előnyös az IP-telefon. Mint az a technológiában valamelyest is járatos emberek számára ismert, az egyes végpontokat IP-címeken regisztrálják, vagyis nem a fizikailag állandó munkahelyek kapnak egy azonosítót (régebben ez a mellékállomás száma volt), hanem a tényleges felhasználók. Ennek köszönhető, hogy a telephelyen belüli költözések nem járnak bonyolult adminisztrációval, kábelek átkötésével, de még szoftveres módosítással sem. A dolgozó bármelyik helyen csatlakoztatja telefonját, a rendszer automatikusan, a jelszó alapján azonosítja, s oda irányítja a neki szóló hívásokat, leveleket.
A kétféle telefonos technológia eltérő készülékek használatával jár, de a tényleges kommunikációban ez semmiféle problémát nem okoz. A hagyományos és az IP-telefonok abban az érelemben teljesen kompatibilisek, hogy minden további nélkül lehet az egyik típusról hívni a másikat, az illesztést, illetve a szükséges jelátalakítást a rendszer automatikusan elvégzi. A Kapsch kínálatában található készülékek formailag is, szolgáltatásaikban is szinte teljesen egyformák, s a laikus felhasználó sokszor esetleg nem is tudja - de főként nem érzékeli -, hogy konkrétan hagyományos vagy éppen IP-telefont használ. Egy komplex hibrid rendszerben egyaránt használhatók analóg (akár telefax-) és digitális készülékek, főnök-titkári berendezések, IP-telefonok, valamint notebookon vagy PDA-n futó szoftvertelefonok (USB-adapterrel kiegészített fejbeszélővel).
A különféle biztonsági megoldásoknak (mint például a Split MultiLink Trunking, SMLT), speciális algoritmusoknak és duplikációknak köszönhető, hogy ezekben a hálózatokban gyakorlatilag nincs forgalomkiesés.
A Kapsch most azok számára kínál különösen kedvező kondíciókat, akik új kommunikációs rendszer beszerzésére készülnek.
(x)
Gondolatok az IP-misszióról
A mai, IP-vel is felvértezett telefóniában két különböző kultúra találkozik. Márpedig kultúráknál nehéz eldönteni, hogy melyik jobb, melyik értékesebb...
Hirdetés
Hirdetés