A Magyar Telekom kedden közzétette a 2008. évre vonatkozó nemzetközi pénzügyi jelentési szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit: eszerint a társaság bevételei 0,5 százalékkal 673,1 milliárd forintra mérséklődtek 2008-ban 2007-hez képest. A Magyar Telekom vezetékes szolgáltatásokból származó hang alapú kiskereskedelmi bevételei a kábel-, mobil- és alternatív szolgáltatók által támasztott verseny következtében csökkentek 2008-ban. A vezetékes nagykereskedelmi bevételek is csökkentek tavaly a nemzetközi nagykereskedelmi hangforgalom Deutsche Telekom által történt integrálása következtében. A vezetékes hangszolgáltatások csökkenését részben ellensúlyozta a mobil és az internet szolgáltatásokból származó bevételek növekedése.
A kamat-, adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredmény (EBITDA) 10,0 százalékkal 268,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 39,9 százalékot ért el. A társaság részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) 54,6 százalékkal, 60,2 milliárd forintról 93 milliárd forintra emelkedett annak következtében, hogy 2008-ban nőtt az EBITDA és csökkentek az értékcsökkenési és amortizációs költségek. Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 231,3 milliárd forintról 210,3 milliárd forintra mérséklődött.
Még több beruházás
A tárgyi eszközökbe és immateriális javakba történő beruházás (CAPEX) a 2007. évi 103,8 milliárd forintról 107,9 milliárd forintra nőtt 2008-ban. Ezen összegből a T-Home szegmensre 52,5 milliárd forint, a T-Mobile szegmensre 45,7 milliárd forint (melyből 13,2 milliárd forintot fordítottak mobil szélessávú beruházásokra), a T-Systems szegmensre 3,3 milliárd forint, a Csoport központ és szolgáltató központra pedig 6,4 milliárd forint jutott.
A nettó adósságállomány kismértékben, 261,6 milliárd forintról 253,7 milliárd forintra csökkent 2008 végére. A nettó eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + összes tőkére vetített aránya) kis csökkenéssel 29,7 százalék volt 2008 végén.
Elindult a szatellit TV
- A 2008-as év fontos állomás volt abban a folyamatban, hogy egy vállalattá váljunk karcsúbb szervezettel, egyszerűbb márka-struktúrával, valamint erős és versenyképes termékkínálattal a T-Home, T-Mobile és T-Systems márkanevek alatt - nyilatkozta az eredményekkel kapcsolatban Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója.
A versenyképességük javítása érdekében további fontos lépést tettek a negyedik negyedévben a szatellit TV szolgáltatás elindításával. Az ügyfelek kedvezően reagáltak az új termék bevezetésére, az indulás óta eltelt rövid idő alatt beérkezett megrendelések száma jóval a várakozások felett van.
- Meggyőződésünk, hogy a TV szolgáltatások piacán történő piacszerzéssel megőrizhetjük, sőt akár tovább növelhetjük a hangalapú és a szélessávú piaci részesedéseinket, összhangban azzal a stratégiai célkitűzésünkkel, hogy erősítsük a Magyar Telekom pozícióját az integrált szolgáltatások piacán - tette hozzá Christopher Mattheisen.
Minimális csökkenést várnak az idei évre
Előretekintve az idei évre, a gazdasági kilátások és várható hatásuk a Magyar Telekom üzletmenetére továbbra is bizonytalanok és nehezen megjósolhatók az elnök-vezérigazgató szerint. A Magyarországon és a külföldi piacokon is nehezen előrelátható és komoly kihívást jelentő gazdasági környezet mellett a 2008-as eredményekhez képest 2009-ben a bevételek 1 százalékkal, az EBITDA pedig 1-2 százalékkal történő csökkenését várják.
- Mindemellett folyamatosan figyelemmel kísérjük a gazdasági környezetet és annak hatását az üzletmenetünkre, és jelezni fogjuk, amennyiben változnak a jövőre vonatkozó várakozásaink - hangsúlyozta Christopher Mattheisen.