A Facebook még február 4-én változtatta meg az oldal használatának feltételeit, majd a héten visszavonta a változtatásokat annak a hatására, hogy a személyiségi jogokkal foglalkozó ügyvédek egy csoportja hivatalosan is panaszt kívánt tenni a Szövetségi Kereskedelmi Szabályozóbizottságnál (Federal Trade Commission - FTC). A felháborodást az váltotta ki, hogy - más változtatások mellett - az is kikerült volna a szerződésből, hogy a felhasználók készítette tartalom kereskedelmi felhasználásának joga automatikusan megszűnik, ha maga a felhasználó törli azt az oldalról.
Az új feltételek közzétételekor nem volt azonnali a közösség reakciója, az indulatok csak a fogyasztóvédelmi témájú Consumerist.com blog A Facebook új felhasználói feltétele: Azt csinálunk a tartalmaddal amit csak akarunk. Örökké. című írása után lángoltak fel. A felzúdulás valószínűleg okozott egy pár nehéz napot Mark Zuckerbergnek, a Facebook első emberének, aki először megpróbálta megvédeni a változtatásokat.
Egyet előre, kettőt vissza
A személyiségi jogokkal foglalkozó ügyvédek közül Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center ügyvezető igazgatója kezdte el összeállítani az FTC-nek benyújtandó hivatalos panaszt, és már kedden este hívást kapott a Facebooktól. A cég képviselői a Rotenberg által aggályosnak tartott pontok felől érdeklődtek. Az ügyvéd elmondta, hogy nem nyújtja be a panaszt, ha a szóban forgó pontokon változtatnak. Egy órával később újra jelentkeztek a Facebooktól, és tájékoztatták Rotenberget, hogy visszatértek a felhasználói feltételek korábbi változatához.
A Facebook első embere kedden késő éjjel jelentette be a döntést a cég blogján. "A visszajelzések alapján úgy döntöttünk, hogy visszatérünk a korábbi felhasználási feltételekhez egészen addig, amíg megoldjuk a felhasználók által felvetett problémákat" - írja Zuckerberg. Azt is hozzátette, hogy a cég a felhasználási feltételek "alapos revízióján" dolgozik, ennek során pedig a felhasználóknak is szerepet biztosít, hogy hangot adjanak véleményüknek a weboldalon.
Fekete doboz
Az eset kiemeli a felhasználók növekvő bizalmatlanságát és rossz érzését azzal kapcsolatban, hogy a közösségi oldalak hogyan kezelik a róluk gyűjtött személyes adatokat, melyeket gyakran használnak fel arra, hogy személyre szabott, célzott hirdetéseket juttassanak el hozzájuk. Ez különösen érzékeny pontja a Facebooknak, mivel az oldal felhasználói tábora robbanásszerűen növekszik, de ezt nem igazán sikerül pénzre váltania. A Facebook még nem tette közzé a bevételeiről szóló adatokat, de elemzők szerint kevesebb mint 300 millió dollárról van szó.
Annak érdekében, hogy a látogatottságát pénzre váltsa, a Facebooknak még több információhoz kell hozzáférnie - véli Jeffrey Chester, a Center for Digital Democracy ügyvezetője. Szerinte csak ez segíthet a közösségi oldalnak, hogy több hirdetést adjon el, és még hasznosabb szolgáltatást nyújtson a külsős fejlesztőknek.
Kényes egyensúly
Az olyan oldalak, mint a Facebook vagy a MySpace.com, lehetővé teszik ügyfeleiknek, hogy célzott hirdetési felületeket vásároljanak a felhasználók által saját magukról közzétett adatok alapján - ilyen lehet mondjuk a kedvenc dalok listája. Míg a MySpace csak a felhasználó által publikussá tett, nyilvános információra alapuló hirdetéseket ad el, és még arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználó letiltsa az így érkező ajánlatokat, addig a Facebook a felhasználó érdeklődési köre és más személyes adatai alapján is értékesít hirdetéseket.
Fontos, hogy elvben egyik oldal sem ad ki olyan információkat, amelyek alapján a felhasználó személyazonossága behatárolható lenne. A cégek külsős fejlesztőkkel is megosztanak adatokat a felhasználókról, akik az oldalon megjelenő szolgáltatásokat építenek ezekre, de előbb minden esetben a felhasználók engedélyét kérik ehhez.