A Mercedes Vision EQXX koncepcióautó, amelyet a valaha épített leghatékonyabb Mercedes-Benz járműként reklámoznak, neuromorfikus számítástechnikát alkalmaz az energiafogyasztás csökkentése és a jármű hatótávolságának növelése érdekében. Ennek érdekében a BrainChip Akida neuromorfikus chipje lehetővé teszi az utastérben a kulcsszavak felismerését, ami energiatakarékosabb módszer, mint a meglévő AI-alapú kulcsszófelismerő rendszerek.
Ahogy az autógyártók az elektromos járművekre helyezik át a hangsúlyt, sokan küzdenek azért, hogy az utolsó voltot is ki tudják préselni egyetlen akkumulátortöltésből. A járműelektronikai rendszerek energiafogyasztásának csökkentése ezért kritikusan fontossá vált az elektromos járművek hatótávolságának növelésében. Márpedig a Vision EQXX több mint 1000 km-es hatótávolságot ígér egyetlen feltöltéssel.
A kaliforniai székhelyű BrainChip mesterséges intelligencia szakértőivel együttműködve a Mercedes-Benz mérnökei a BrainChip Akida hardverén és szoftverén alapuló rendszereket fejlesztettek ki. A Vision EQXX-ben például a "Hey Mercedes" a hívószó, amelyet a rendszer felismer bekapcsolásakor. A neuromorfikus elvek mentén felépített rendszer öt-tízszer hatékonyabb, mint a hagyományos hangvezérlés - állítja az autógyártó.
Azzal, hogy a technológiához korán hozzáférő Mercedes beépítette járművébe a BrainChip technológiáját, az annak validálását is jelenti. A BrainChip Akida chipje felgyorsítja a természetes neurális hálózatokat szorosan utánzó úgynevezett spiking neurális hálózatokat (SNN) és a konvolúciós neurális hálózatokat (SNN-ekké való átalakítás révén). Nem korlátozódik egy adott alkalmazásra, és például személyfelismerő, hang- vagy arcfelismerő SNN-eket is futtat, amelyeket a Mercedes is felfedezhet még magának.
"Bár a neuromorfikus számítástechnika még gyerekcipőben jár, az ehhez hasonló rendszerek néhány éven belül elérhetőek lesznek a piacon. Ha méretarányosan alkalmazzák őket az egész járműben, akkor megvan bennük a lehetőség, hogy radikálisan csökkentsék a legújabb AI-technológiák futtatásához szükséges energiát" - állítja a Mercedes.
A BrainChip egy másik korai ügyfele, az Information Systems Laboratories, amely az amerikai légierő kutatási laboratóriuma számára fejleszt mesterséges intelligencia alapú radart, amely szintén az Akida chipre épül.
Az októberben bejelentett két fejlesztőkészlet (egy x86-os Shuttle PC-készlet és egy Arm-alapú Raspberry Pi-készlet) megjelenése után a BrainChip most nagy mennyiségben kínálja az Akida chipet Mini PCIe lapokon, az intelligens otthoni, egészségügyi, városi és közlekedési alkalmazásokhoz szánt rendszerintegrátorokat megcélozva.