A Microsoft újra elkezdte hozzáférhetővé tenni a Windows 10 October 2018 Update (1809-es verziószámú) kiadást a Windows Insider programban résztvevő tesztelőknek. A szoftvergyártó pár napja leállította a frissítés terjesztését, miután kiderült, hogy a Windows fájlokat töröl a felhasználók számítógépéről.
A Microsoft október 2-i sajtótájékoztatóján jelentette be az October 2018 Update-et, amelynek automatikus terjesztését október 9-én kezdték volna meg, de a felhasználók már előbb is letölthették és telepíthették manuálisan az operációs rendszert. Mivel azonban többen jelezték, hogy a telepítés során a szoftver dokumentum- és médiafájlokat töröl, a frissítést visszavonta a szoftvergyártó.
Blogbejegyzésében John Cable, a Windows szolgáltatási és terjesztési programmenedzsere azt írta, hogy csupán az October 2018 Update-et letöltő és telepítő felhasználók egy század százaléka szenvedett el adatvesztést. Azt viszont már nem említette meg Cable, hogy ha ezzel a hibával jutott volna el a frissítés az összes 700 millió felhasználóhoz, ez a kis arány is 70 ezer gép esetében okozott volna fájltörlést.
Cable szerint a Microsoft megvizsgálta az adatvesztésekkel kapcsolatos összes bejelentést, kijavították az ezzel kapcsolatos valaamennyi hibát, és hozzáférhetővé tették a 1809-es verziót az Insider programban résztvevők számára. Mihelyt a tesztelők visszajelzései alapján megbizonyosodnak arról, hogy a kiadás nem okoz további adatvesztéseket, újra ki fogják adni a nagyközönségnek a Windows 10 October 2018 Update-et.
Cable azt tanácsolja a az adatvesztést elszenvedő felhasználóknak, hogy hívják a Microsoft ügyfélszolgálatát a fájlok visszaállítása érdekében. Mivel az adatokat a Windows töröltnek jelölte meg, de fizikailag nem távolította el a meghajtóról, van esély a visszaállításukra. De azt ajánlja a Microsoft az érintetteknek, hogy minél kevesebbet használják a számítógépüket, hogy ne kerüljön sor az elveszett adatok felülírására, vagyis végleges elvesztésére.
Az adatvesztés az egyik legrosszabb dolog, ami egy számítógép-használóval történhet, és még akkor is komoly kellemetlenséget okoz, ha rendelkezünk adatmentéssel. Ráadásul a mostani incidens rendkívül rossz hatással van a Microsoft és a Windows 10 reputációjára.
A Microsoft felülvizsgálta a Windows beépített Feedback Hub visszajelző appjának a működését a hasonló helyzetek jövőbeli elkerülése érdekében. De miért kell előbb a felhasználóknak szenvedniük, mielőtt a Microsoft cselekvésre szánja el magát?
Mi okozta a fájtörlést?
Cable elmondása szerint az adatvesztés a Known Folder Redirection nevű Windows-szolgáltatáshoz köthető. Ez hasonló a Known Folder Migration nevű szolgáltatáshoz, amelynek révén egy, a Windows 10 által ismert mappa, például a Dokumentumok és Képek átkerül a OneDrive-re, vagyis a helyi tartalom a felhőben tárolódik. A Known Folder Redirection (KFR) egy kicsit másképpen működik, a folyamat akkor történik meg, amikor egy helyi mappa a neki megfelelő OneDrive-beli mappára mutat. De a Known Folder Redirection nem helyezi át ténylegesen a tartalmakat a régi mappából az újba, míg a Known Folder Migration funkció igen.
Mint kiderült, a Windows összetévesztette a két funkciót. Az April 2018 Update kiadásban, a KFR hibásan egy duplikált, üres mappát készített az ismert mappákból, például a Dokumentumokból. Az October Update-nél a Microsoft elhatározta, hogy törli ezeket az üres mappákat. Sajnos azonban a Microsoft kódja hibásan csak a régi mappákat és tartalmukat törölte, nem pedig az új, üres mappákat.
A Microsoft most a következő hibákat szüntette meg:
* A KFR átirányította a mappát egy másik meghajtóra. Ha egy felhasználó hozzadott a rendszerhez egy második vagy egy külső meghajtót, és létrehozott egy új Dokumentumok mappát, majd átirányította a régi mappát a második meghajtón lévő Dokumentumok mappára, adatvesztést szenvedhetett el az October 2018 Update adattörlési hibája miatt.
* Ha egy felhasználó a KFR-t használta egy ismert mappa (Asztal, Dokumentumok, Képek stb.) a OneDrive-ra való átirányítására. Ez a folyamat általában megkérdezi a felhasználótól, hogy át akarja-e helyezni a mappában lévő fájlokat a felhőbe; ha a felhasználó azt válaszolja, hogy nem, a October 2018 Update hibája törölheti az adatokat.
* A Windows 10 OneDrive app régi verziójában az automatikus mentés funkció bekapcsolása automatikusan bekapcsolhatja a KFR funkciót, de nem mindig helyezi át a fájlokat a felhasználó PC-jéről a felhőbe. Más szóval a OneDrive átirányíthatja a Képek mappát a OneDrive-ra, de nem helyezi át ténylegesen annak tartalmát. Ez ismét csak elindíthatja a hiba következtében fellépő adattörlést, ha az 1809-es verzió, vagyis az October 2018 Update fut a számítógépen. "A OneDrive legfrissebb verziója áthelyezi a fájlokat." - írja a Microsoft.
Javított Feedback Hub
A Microsoft egy a mai világra jellemző félszívű bocsánatkérést tett közzé az esettel kapcsolatban: "Elnézést kérünk minden kellemetlenségért, amit ezek a hibák okozhattak ügyfeleinknek" - írta Cable.
A szoftvergyártó megpróbál javítani a Windows hibajelentő beépített appjának, a Feedback Hubnka a működésén is. A Microsoft alelnöke, Rafael Rivera korábban elismerte, hogy a felhasználóktól érkezett visszajelzés a fájltörlésekről, azonban ezeket figyelmen kívül hagyták.
Most a Feedback Hub lehetőséget nyújt a felhasználók számára, hogy jelezzék a probléma súlyosságát. Ennek révén nagyobb figyelmet kapnak a legsúlyosabb esetek, még akkor is, ha ezek csekély számban fordulnak elő, írja Cable.