Az autótüzek egyre forróbb témává váltak mostanában a váratlanul kigyulladt elektromos járművek miatt. Tavaly a General Motorsnak vissza kellett hívnia az összes Bolt elektromos járművét, mert több mint egy tucat közülük kigyulladt, ami a járművek akkumulátorait gyártó LG-nek mintegy 2 milliárd dollárjába került. Ha egy Teslához hasonló autó kigyullad, az a címlapokra kerül.
Bár egyértelmű, hogy az elektromos járművek egyedi kihívások elé állítják a velük küzdő mentőcsapatokat - mert a lángok szívósan kitartóak és nehezen olthatók el véglegesen -, de az kevésbé egyértelmű, hogy nagyobb valószínűséggel gyulladnak-e ki, mint egy hagyományos belső égésű motorral szerelt autó.
Az AutoinsuranceEZ online gépjármű-biztosítási piactér nemrégiben közzétett jelentése némi fényt derített a kérdésre, bár valószínűleg nem ez lesz az utolsó szó e témában. A vállalat kutatói az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) adatait elemezték. Figyelembe vették, hogy a belső égésű motorral hajtott autók és az elektromos járművek száma jelentősen eltér az utakon, illetve a különböző járműtípusok eladásait is bevonták az elemzésbe. Végül is megállapították, hogy 100 ezer eladott autóra vetítve az egyes kategóriákban az elektromos járműveknél volt a legkevesebb tűzeset. A hibrid járműveknél volt a legmagasabb a tűzesetek kockázati aránya, a hagyományos autók pedig a középmezőnyben helyezkedtek el.
Paul Christensen, a Newcastle-i Egyetem mérnöki karának professzora tanulmányozza az elektromos járműtüzek kérdését, és a témában tanácsadóként működik közre a brit katasztrófavédelemnél. "Jelenleg úgy vélem, hogy az elektromos járművekben kisebb valószínűséggel fordulnak elő spontán tüzek, mint a hagyományos, dízel- vagy benzinüzemű járművekben. De az a problémánk, hogy az adatgyűjtés nagyon hiányos, és egyelőre nincs elegendő adatunk. Az elektromos járművek körül nagy a felhajtás, amikor felbukkannak. Ha a bejelentett incidensekre összpontosítunk, úgy tűnik, hogy az EV-kben valójában alacsonyabb a tűzesetek aránya. Véleményem szerint az elektromos járművek nem veszélyesebbek. Csak teljesen más kihívásokat okoznak" - mondta a Popular Science magazinnak.
E kihívások némelyikét egy olyan jelentésben fejtették ki, amelyet az NTSB tavaly év elején hozott nyilvánosságra. Az ügynökség videója megjegyzi, hogy az Egyesült Államokban a tűzoltók évente mintegy 170 ezer járműtűzzel küzdenek meg. A jelentés három külön biztonsági problémát emel ki, amelyek kifejezetten az EV-ket és a tüzet érintik: a termikus elszabadulást, az akkumulátorok újragyulladását és az elfolyó energiát, amely az akkumulátorokban a tűz után visszamaradt energiára utal. Az akkumulátor újra meggyulladt, például aközben, hogy a roncsot megpróbálják egy autószállítóra csörlőzni. Az akkumulátor elmozdulásakor ugyanis új rövidzárlatok keletkezhetnek, ami a tűz újbóli fellobbanását okozhatja - foglalata össze Thomas Barth, az NTSB mérnöke és autópálya-vizsgálója.
Christensen szerint a legjobb, ha hagyják teljesen kiégni a roncsot, mert az akkumulátortűzben égő jármű már mindenképpen menthetetlen, és nem érdemes miatta senkinek sem az életét kockáztatni.
Ami AutoinsuranceEZ jelentéséről a kutató azt mondja, meglepődött, amikor azt hallotta, hogy a hibridek állnak az első helyen a tűzeseteket illetően, de nem lepődött meg, hogy az EV-ket látta a lista végén. Laura Adams, az AutoinsuranceEZ vezető elemzője a hibrid járműveknél tapasztalt viszonylag magas tűzeseti arányt a "motorháztető alatti technológiák kombinációjának" tulajdonítja. A kutatók figyelmeztetnek, hogy a mostani eredmények csak egy pillanatfelvételnek tekinthetők, azaz a mélyebb ismeretek érdekében még további vizsgálatokra lesz szükség.