A Magyar Telekom idei stratégiai céljai közé tartozik, hogy a vezető magyar infokommunikációs szolgáltatóvá váljon, innovatív szolgáltatásaival jelen legyen mind a mobiltelefonok, mind a számítógépek és televíziók képernyőjén, és tovább erősítse regionális jelenlétét - fogalmazott Pataki Róbert, a Magyar Telekom új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletágának április elején kinevezett új vezérigazgató-helyettese, egyben a Magyar Telekom-csoport stratégiai igazgatója bemutatkozó sajtótájékoztatóján.
Az újonnan kialakított üzletág létrehozásának oka az volt, hogy a korábbinál összefogottabb, egységes központi üzletfejlesztést tudjanak biztosítani, amely az új kezdeményezéseket az ötlettől megvalósításig kézben tartja, és rendelkezik a kellő erőforrásokkal. Bár a pontos összeget Pataki Róbert nem mondta meg, újságírói kérdésre elárulta, hogy az idei évben az üzletág mintegy 10-15 milliárd forintos nagyságrendű összegből gazdálkodik, míg az egyetemekkel, kutatólaboratóriumokkal közös K+F tevékenységre további 750 millió forintot szán.
Ötletgyárosok és kutatóműhelyek
Az új üzleti területek üzletágon belül közel 400 fő dolgozik, az üzletfejlesztésen kívül ide tartozik minden nem távközlési termék, így például a mobilparkolás vagy a teljes médiaportfolió (mint az [origo], az iwiw és az M Factory). A hagyományos termékfejlesztés továbbra is az egyes üzletágaknál maradt, új üzleti területek üzletág csak a teljesen új ötletek kidolgozásával foglalkozik - hangsúlyozta Pataki Róbert.
Az üzletágba összegyűjtött "ötletgyárosok" folyamatosan kutatják a jövő fejlődési irányait, ebből választották ki azt a néhányat, amelyre a Magyar Telekom a következő időszakban fókuszálni fog; ezek között pénzügyi, egészségügyi, továbbá energiapiaci szolgáltatások is szerepelnek.
Az ötleteket egyébként féléves gyakorisággal a Magyar Telekom valamennyi munkatársa véleményezheti egy innovációs board-ülésen; az ötlethalmaz generálásában pedig olyan műhelyek is részt vesznek, mint a Magyar Telekom által támogatott Kitchen Budapest. A Computerworld kérdésére, hogy a felhasználókat miként vonják be az új fejlesztésekbe, Pataki Róbert elmondta: a közelmúltban újfajta fókuszcsoportokat alakítottak ki, akiknek a hagyományos kutatásoktól eltérő kérdések a fogyasztási szokásaikról; a kutatásba bevont felhasználókkal folyamatos, élő kapcsolatot akarnak fenntartani.
Kísérlet egy városrészben
A Magyar Telekom a napokban jelentette be a T-City elnevezésű kezdeményezését: Szolnok Szandaszőlős városrészében a következő hónapokban egy hosszú távú fejlesztési és innovációs program veszi kezdetét, ahol a jövő infokommunikációs szolgáltatásait a város lakói, intézményei és vállalkozásai az országban elsőként tesztelhetik. Elsőként például egy közösségi kamerarendszert, valamint egy általános iskolai beléptető rendszert állítanak üzembe, ezzel párhuzamosan azonban az alapinfrastruktúrát is fejlesztik, az optikai hálózat kiépítésével 25-50 megabit/s sávszélességű eléréshez juthat a városrész mintegy 3 ezer háztartása. A "kísérlet" révén közvetlen visszaigazolást tudnak kapni arról, hogy milyen szolgáltatásokat akarnak igénybe venni az ügyfelek - tudtuk meg Pataki Róberttől.
A Magyar Telekom a közelmúltban megkezdte az új generációs optikai hálózat kiépítését az ország több nagyvárosában, az extra sebességű internetezést és televíziózást biztosító szélessávú technológiát a négyéves program végére 1,2 millió háztartásba szeretnék eljuttatni; ebből 700-800 ezer háztartás optikai szálon, a többi kábelen érheti majd a szolgáltatásokat - tette hozzá a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese.