A Symantec által a közelmúltban közzétett, 1700 számítógép felhasználó körében elvégzett kutatás szerint az európaiak életét nagyban meghatározza az e-mail. A megkérdezettek 75 százaléka ismerte el valamilyen szintű függőségét, valamint minden ötödik felhasználó a totálisan függők táborába tartozik; ők azok, akik pánikba esnek, ha nem férnek hozzá elektronikus leveleikhez.
A kutatás, amelyet a Symantec megbízásából a Dynamic Markets cég végzett, négy jól elkülöníthető kategóriát állapított meg a felhasználók elektronikus levelezéshez való viszonyáról, amelyek a következők:
- A tudatosak: a megkérdezettek 49 százaléka sorolható ide, ők azok, akik nem idegeskednek az emailjeik miatt, szigorúan csak a munkahelyükön és munkaidőben ellenőrzik levelesládájukat.
- A totálisan függők: a megkérdezettek 21 százaléka nyilatkozta, hogy kényszeresen ellenőrzik elektronikus leveleiket, és pánikba esnek, ha nem férhetnek hozzájuk.
- Az elutasítók: a válaszadók 10 százaléka vallotta magát olyan technofóbnak, aki az e-mailt csak az alapvető rendeltetése szerint, és csak nagyon ritkán használja. Azzal szemben a verbális kommunikációt részesíti előnyben.
- A passzívak: a megkérdezettek 6 százaléka, elmondásuk szerint, annyi e-mailt kap, hogy a levélhalmaz egy idő után teljesen átláthatatlanná válik, így a magukat idesorolt személyek még a postaládájuk megnyitásától is rettegnek .
A totálisan függők táborába tartozók töltik a legtöbb időt e-mailezéssel, mintegy 2,6 órát naponta. Ők legtöbbször már reggel kilenc óra előtt ellenőrzik leveleiket, valamint több levelet fogadnak és küldenek, mint a többi kategóriába tartozók.
Az egyes kategóriákba tartozó felhasználók tulajdonságai nem meglepőek - mondta el a konferencián Konkoly Thege Szabolcs, a Symantec területi igazgatója. Az már inkább elszomorító, hogy a megkérdezettek több mint 40 százaléka egészségtelenül áll hozzá az elektronikus levelezéshez. Az e-mail óriási segítséget nyújthat mindennapi munkánk megkönnyítésében, de a felhasználóinak jobban oda kellene figyelnie mire, mennyit, és hogyan használják. Az e-mailnek nem szabadna megnehezítenie a munkát, sőt!" Konkoly Thege szerint az alkalmazottaknak leginkább önfegyelemre van szükségük, hogy a lehető leghatékonyabb módon menedzseljék elektronikus levelezésüket.
A Symantec kutatás szerint a vállalatok 91 százaléka állítja, hogy 2005-ben az elektronikus levelek mennyisége mintegy másfélszeresére nőtt, így az alkalmazottak is több időt töltenek e-mailjeik olvasásával és megválaszolásukkal. A megkérdezettek 52 százaléka tölt naponta két óránál is többet levelezéssel, 15 százalék pedig napi négy óránál is többet, azaz hetente akár két munkanapnyi időt.
Az e-mail-függőség ilyen méretű kialakulásában több tényező is közrejátszhat - tette hozzá Konkoly Thege Szabolcs. Az e-mail manapság már jóval több, mint egyszerű kommunikációs eszköz. Gyakran használják naptári bejegyzések és nevek, címek, telefonszámok, események visszakeresésére is. Az e-mail mára tulajdonképpen egy naponta vezetett naplóra hasonlít leginkább, egyáltalán nem meglepő, hogy használói erre támaszkodnak az üzleti életben.
Úgy tűnik, hogy mára az e-mailnek a munkanapot is sikerült meghosszabbítania, 54 százaléka az alkalmazottaknak ugyanis már a 9 órai munkakezdés előtt megnyitja postaládáját, és délután 5-kor ellenőriz utoljára. Sőt, a megkérdezettek között akadt olyan is, aki már reggel hatkor megnyitja levelesládáját, és még éjfélkor is e-mailjeit böngészi.
A mobil e-mail megjelenése és elterjedése szintén nagy mértékben átalakította a munkavégzési szokásokat. A kutatásban megkérdezettek 31 százaléka használ mobil eszközt e-mailjei ellenőrzésére. Ezen felhasználók harmadának első dolga, hogy ellenőrizze e-mailjét miután reggel felkelt, és nagyjából ugyanennyien lefekvés előtt is így tesznek. A mobil eszközt használók 72 százaléka állította továbbá, hogy szabadságán és betegszabadsága ideje alatt is ellenőrzi leveleit. Érdekes adat az is, hogy a mobil e-mailesek 65 százaléka ismerősei, közeli barátai és családtagjai előtt is használja munka céljából a készülékét.
Mindenképpen említésre méltó, hogy a kutatás talált rendkívül pozitív magatartásformákat is az e-mail használók körében. Amíg a megkérdezettek 27 százaléka állította, hogy a munkaidőn kívüli e-mail ellenőrzés növeli a stresszt, 23 százalék pedig éppen az ellenkezőjét mondta. A mobil e-mailesek 43 százaléka hiszi, hogy az irodán kívüli hozzáférés hatékonyabbá teszi őket, 75 százalékuk pedig nem a munkáltató, hanem saját felelősségének tartja az optimális e-mail használatot.