Hirdetés
. Hirdetés

Dizájnban gondolkodni

|

Mindent megváltoztatott a konzumerizáció az elmúlt öt év során. A mára mindennapossá vált, egyszerűen kezelhető, kiváló felhasználói élményt biztosító okos eszközök az üzleti IT-t is megváltoztatták. Az SAP TechEd-en a Design Thinkingről beszélgettünk Andreas Hauserrel, az SAP Design and Co-Innovation központjának vezetőjével.

Hirdetés

Az Apple által lefektetett ösvényen haladva nemcsak a magánéletben, de a munkahelyeken is felerősödött az igény az intuitív használatot igénylő szoftverekre és hardverekre. Az okostelefont, tabletet, okostévét használó emberek munkahelyükön nem szeretnének se bonyolult kezelőfelülettel, sem unalmas felhasználói élménnyel találkozni. A megfelelő UX már csak azért is fontos, mert belépett a munkaerőpiacra egy olyan generáció, akiknek a felhasználói élmény már adottnak minősül. Remek példa erre az a 20-25 év közötti fejlesztő, aki miután egy pillantást vetett arra rendszerre, amin dolgoznia kell, végül amiatt nem lépett be a kiszemelt vállalathoz.

Hirdetés

Egy vállalat fennállása alapvetően három pilléren nyugszik. Az első az úgynevezett technical skill, azaz milyen hatékonysággal képesek megfelelő terméket előállítani vagy szolgáltatást nyújtani. A második a business skill, ami magában foglalja mind a vállalatvezetést, mind az értékesítés fontos folyamatait.

A harmadik pedig az ügyfelek megértésének képessége. Legyen szó új ügyfelek megszerzéséről vagy a régiek megtartásáról, kevés fontosabb dolog akad, mint megismerni és megérteni, mit is akarnak pontosan a felhasználók.

Korábban az SAP és a többi vállalat kevés figyelmet fordított a felhasználói élményre. Mintha egyfajta egyetértés született volna, hogy egy professzionális szoftvernek komplikáltnak és szürkének kell lennie. Rengeteg funkciót préseltek bele, amiknek kezelése időigényes volt. A felhasználók pedig ezt a helyzetet kénytelen-kelletlen megszokták, elfogadták.

A közelmúlt történései azonban gyökeres változást hoztak, előtérbe került a dizájn-gondolkodás, mert a felhasználók igényei megváltoztak. Pedig a folyamat elindításáért talán leginkább felelős Apple tulajdonképpen nem tett sokat. Az első iPhone megjelenése óta az okostelefonjaik nem változtak számottevően. De az élmény adott volt, könnyen kezelhető, intuitív használatot kínáló megoldást kínáltak, és a dolog jól láthatóan működött.

 

Hauser szerint az úgynevezett Design Thinking több szempontból is hasznos egy vállalat számára. Ha egy alkalmazás könnyen kezelhető, úgy az új alkalmazottak gyorsabban elsajátítják használatát. Egy olyan cégnél, ahol esetleg több ezer embert kell betanítani, ha ez az oktatási idő két napról egyre csökken, akkor már komoly költségtakarékosságról beszélhetünk. Ám a design thinking nem csupán a dizájnról szól. Ez egy olyan metodika, melyet nehezen strukturálható problémák megoldására használnak. Számos egyetemen oktatják az alkalmazását, többek közt a Stanfordon is.

Az IT-részlegeknek is hasznos, ha nem kell hosszú időt eltölteni a telepítésekkel, a felhasználók hibáinak kijavításával. Egy jól megtervezett, felhasználóbarát megoldás pozitív hatásai már rövidtávon jelentkeznek a vállalat bankszámláján.

Vannak olyan területek, amiknek esetében kimondottan fontos, hogy a fejlesztők megértsék, miképpen végzik munkájukat a végfelhasználók, és ennek megfelelően tervezzék meg a használni kívánt rendszert. Ilyen például az egészségügy, ahol az orvosok, nővérek napi rutinjának megfigyelésével sikerült olyan rendszert létrehozni, amelynek segítségével a kórházi dolgozók egyszerűen képesek rögzíteni a betegekkel kapcsolatos információkat, vagy hozzáférni ezekhez az információkhoz. Az így létrejött adatbázis segítségével egy orvos könnyedén találhat hasznos információkat például a saját betegéhez hasonló tünetekkel rendelkező korábbi páciensekről; megtudhatja, milyen kezelést milyen hatékonysággal alkalmaztak náluk. Súlyos betegségek esetén ezzel a hatékonysággal akár életeket is meg lehet menteni.

Hauser és csapata a heidelbergi AppHaus-ban rendezte be főhadiszállását, amely létesítmény esetében már a tervezéskor szerepet kapott az újfajta gondolkodásmód. A dolog bevált, hiszen az ügyfelek örömmel fogadják, ha részesei lehetnek a fejlesztésnek, közös ötletgyárban találhatják ki, mi lesz a legjobb megoldás. Az AppHaus sikerét jól mutatja, hogy nem SAP-ügyfelek is szívesen felkeresik, ugyan tanítanák meg őket, miképpen is kell innovatívan gondolkodni.

Ugyanezen elvek érvényesülnek az SAP új, hazai irodájában is. A nemrég átadott AppHaus-környezet egyik fő jellegzetessége, hogy a fejlesztők szinte mindenhova – a tárgyalók falától kezdve a mozgatható térelválasztó elemekig – felírhatják gondolataikat, ötletelhetnek, melyeket bárki továbbgondolhat. A magyar fejlesztőközpont irodája a Design Thinking hazai elterjesztésében is szerepet kíván vállalni, melynek elemeként számos, bárki által látogatható rendezvényt tartottak, ahol a problémamegoldási metodikát mutatták be gyakorlat közben.

Az SAP szoftvereinél bekövetkezett design változását a nemzetközi Interaction Design Association közönségdíja is jelzi. A vállalat a magasabb felhasználói élményt jelentő Fiori és Screen Personas megoldásait idén júniusban tette ingyenessé.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.