Az Intel 2,8 milliárd dolláros adózott nyereségről számolt be kedden kiadott, az idei év második negyedére vonatkozó pénzügyi jelentésében, ami a 2011-es év azonos időszakához képest négy százalékos profitcsökkenést jelent. A gyártó bevételei három százalékkal 13,5 százalékra nőttek.
A vállalat az európai és észak-amerikai piac gyengélkedésére hivatkozva, jelentősen mérsékelte korábban kiadott éves előrejelzését „A harmadik negyedévbe lépve, a kedvezőtlen makroökonómia körülmények miatt, a vártnál lassabb növekedésre számítunk” – írta közleményében Paul Otellini, az Intel elnök-vezérigazgatója.
Lassú növekedés
Otellini hangsúlyozta, cége továbbra is bevételek lassú növekedésére számít. „Valamennyi földrajzi térségben növelni tudtuk a bevételeinket, és a második negyedévben már jelentősebb erősödéssel számolunk” – mondta egy elemzőkkel folytatott telefonos konferenciabeszélgetés során.
Az elnök-vezérigazgató a nemzetközi gazdasági folyamatokról szólva elmondta, arra számítottak, hogy Európa és Észak-Amerika gyorsabban kilábal majd a recesszióból. „Sajnos a talpra állás egyelőre elmaradt, ami a PC-eladások alakulásában és a raktárkészlet-feltöltések volumenében is érezteti a hatását” – húzta alá.
Az Intel a korábban előre jelzett „közel kétszámjegyű” erősödés helyett már csak 3-5 százalékos bevételnövekedéssel számol az idei évben. A cég az év második felében valamelyest mérsékli rekrutációs tevékenységét. Otellini szerint az üzleti ügyfelek beszerzései a költések lassú beindulása ellenére is növekedést mutatnak. A feltörekvő piacok – köztük Brazília, India és Kína kifejezetten jól teljesítenek – hangsúlyozta a topmenedzser.
Gyengélkedő PC-piac
A gyártó üzleti eredményére negatívan hat az asztali számítógépek és laptopok iránti kereslet növekedésének megtorpanása. A PC-piac stagnál: az IDC adatai szerint a második negyedévben nagyjából ugyanannyi (87,5 millió darab) személyi számítógépet adtak el világszerte, mint a 2011-es év azonos időszakában. A fogyasztók ma már inkább a táblagépeket és okostelefonokat keresik – különösen a nagy vásárlóerőt képviselő fejlett piacokon, minek következtében az Egyesült Államokban például 5,7 százalékkal csökkent a PC-eladások száma.
Márpedig az Intel – annak ellenére, hogy tabletekbe és okostelefonokba építhető chipeket is gyárt – elsősorban a személyi számítógépek szegmensében erős. Nem véletlen, hogy a cég mérnökei és marketingszakemberei az elmúlt hónapokban mindent elkövettek annak érdekében, hogy az új, vékony és könnyű ultrabookok kifejlesztésével és piacra vezetésével visszaédesgessék a fogyasztókat a PC-piacra.