Ennek számos oka van, néhány, mint például a különadók, országspecikfikusak, de bizonyos jelenségek egész régiókban hozzák hátrányba a vállalatokat - mondta Solt Ádám az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.
Világszinten 4% volt a növekedés tavaly, míg a hagyományos szolgáltatásokból származó pénzekből mind kevesebb folyt be az európai, kifejezetten a kelet-európai telekom cégekhez. Bár néhány országban, például Svédországban és Németországban emelkedtek a bevételek, ez leginkább a 4G technológia bevezetésének és a nagyfokú penetrációnak köszönhető.
Számos más országban ugyanakkor csökkenés figyelhető meg, legnagyobb mértékben a gazdasági válság által sújtott Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban és Olaszországban, továbbá Írországban is.
Rossz gazdaság, nagy verseny, drágaság
A bevételek csökkenéséért nem csak a válság okozta általános gazdasági visszaesés felelős, de többek között az új szabályozások is, így például a roaming díjak leszorítása is az EU-n belül. Olyan tényezők is befolyásolják a bevételeket, mint például a kevesebb elküldött SMS, amelyért az internetes üzenetküldő szolgáltatások felelnek, és persze az új előfizetők kis száma, mivel a penetrációt már nehéz növelni.
A nyugati országokban bizonyos esetekben a verseny is felelős lehet a bevételcsökkenésért, hiszen a szolgáltatók kénytelenek csökkenteni áraikat, hogy lépést tudjanak tartani a konkurenciával és megtarthassák előfizetőiket. Itthon a szolgáltatók legfrissebb mobilcsomagjait vizsgálva azt látjuk, hogy a verseny kevésbé kiélezett.
Hogyan lehet ezen fordítani?
Mivel a penetráció már szinte teljes a bevett technológiák esetében, a hangsúly inkább az új szolgáltatások és szolgáltatás-csomagok bevezetésén van. A telekom cégek így meglévő előfizetőiknek adhatnak el termékeket ahelyett, hogy elkeseredetten próbálnának minél nagyobb szeletet kihasítani a még el nem kötelezettek táborából vagy éles árversenybe bocsátkoznának - jósolta az internetet.hu szakértője.
A penetráció növelésére egy területen van még nagyobb lehetőség, ez pedig az új generációs mobilinternet szolgáltatás, a 4G. Ennek lefedettsége hazánkban például még csak néhány nagyobb városban, illetve a főváros környékén számottevő. Az ügyesen taktikázó, jó időben az infrastruktúraépítésbe fektető vállalatok számos új előfizetőt szerezhetnek maguknak a következő években ezzel a szolgáltatással.
A magyar szolgáltatók számára kifejezetten ajánlott lehet a mobilinternetes tarifák csökkentése, hiszen hazánkban a legtöbben azért nem használnak ilyen szolgáltatást, mert helyette az olcsóbb vezetékes szolgáltatásokat alkalmazzák inkább.
Az is megoldás lehet, ha a szolgáltatók csomagban adják el termékeiket, például az új generációs mobilnetet hagyományos hang és üzenetküldő mobilszolgáltatásokkal, így ezekből is nagyobb bevételekre tehetnek szert.