Az elmúlt évtizedekben megszokhattuk, hogy az Intel - köszönhetően hatalmas tudásbázisának és talán még ennél is nagyobb, stabil üzleti hátterének - kvázi „erőből" áll helyt minden olyan piacon, amire szemet vet. Az ezredforduló környékén a vállalat mérnökei „elaludtak", és az AMD több tekintetben is élre tört (az első 64 bites x86-os processzor, az első 1 GHz-es CPU, és a lista még folytatható), ám az Intel számára végül nem okozott gondot a zsákutcába jutott Netburst architektúra, azaz a Pentium 4-ek kivezetése és a P3-nál megkezdett irány újrafelvétele.
Hasonló jelenség figyelhető meg a mobil számítástechnika terén is. Az Intel itt is lemaradni látszik, az egy-két éve kvázi köztudatba berobbant okostelefonok és táblagépek zömében nem a chipgyártó lapkái dolgoznak (hanem például az Nvidia Tegra platformja vagy a brit ARM processzorai). Ahhoz, hogy értékelhető piaci részesedéshez jusson a vállalat, kénytelen volt alternatív megoldást találni, és ezt a saját szoftverplatform kifejlesztésében látta megvalósíthatónak. A Meego azonban egyértelműen kudarc lett, mivel a Nokia idén tavasszal felmondta az Intellel kötött hosszútávú együttműködését. A vállalat így kénytelen volt új irányt venni, aminek első jeleiről már be is számoltunk.
Ha nem megy erővel, megy ésszel
Úgy látszik tehát, hogy a saját mobil operációs rendszer ötlete sem válik be. Az Intel azonban nem arról ismert, hogy könnyen feladná terveit - plusz a stagnáló PC-s eladások miatt a részvényesek folyamatosan szorítják is újabb és újabb bevételi lehetőségek felé -, így egy „hátsó kapun" keresztül tervez ismételt rohamot indítani a mobil eszközök piacáért. Ennek jegyében jelentette be, hogy aláírt megállapodással rendelkezik a Telmap felvásárlásáról; a vállalat mobilnavigációval és helyalapú szolgáltatások nyújtásával foglalkozik.
Milyen célt szolgál a Telmap felvásárlása? Egyértelmű, hogy az Intel a szoftveres vonalat szeretné erősíteni, ehhez azonban a Meego kudarca után kell(ene) egy olyan erős szolgáltatás, amivel magához csalogathatja az ügyfeleket. A napjainkban egyre népszerűbbé váló helyalapú szolgáltatások (mint például a Foursquare vagy a Facebook Places) és a mobilnavigáció pont ilyen kitörési pont lehet. End-to-end helyi keresések, térkép- és navigációs szolgáltatások, multiplatformos felhasználói élmény - néhány azon hívószavak közül, melyeket az Intel már most fogalmaz, leendő fejlesztésének vonzóvá tétele érdekében.
Az elektronikai cég reményei szerint a Telmap megszerzése lehetővé teszi a vállalat saját alkalmazásboltja, az AppUp fejlesztői számára, hogy közvetlenül - és a chipgyártó óriás reményei szerint könnyen - kihasználják majd ezeket a lehetőségeket. Ez nem csak a felhasználók megtartásában segít, hanem olyan, alkalmazásokba integrált lehetőségeket nyújthat, melyek ma még hiányoznak a piacról.
AppUp
Az Intel közlése szerint az elmúlt hétig 350 ezer felhasználó regisztrált az online szoftverboltba, ahol annak indulása óta eddig közel 810 ezer alkalmazásletöltést regisztráltak. Ez nem tűnik soknak, tekintve, hogy még 2010-ben jelent meg a piacon, de az AppUp eddig nem az okostelefonokat célozta meg, hanem a netbookok és a standard PC-k piacát.