A nagyvállalatok közel kétharmada jelentette ki, hogy birtokolja a sikeres átalakuláshoz szükséges digitális (60 százalék) és vezetésbeli (62 százalék) képességeket abban a felmérésben (Digital Mastery 2020: How organizations have progressed in their digital transformations over the past two years), amelyet a Capgemini Research Institute készített. A két évvel korábbi hasonló kutatás az így nyilatkozó szervezetek arányát még csupán 36 százalékban állapíthatta meg. Szembetűnő a transzformáció tempóváltása, különösen ilyen rövid időtávon belül, de a teljes kép persze sokkal árnyaltabb.
Ezer felsővezetővel készített interjút a kutatóintézet 2020 második negyedévében az idén januárban közzétett tanulmányhoz. A válaszadók 80 százaléka éves szinten legalább 1 milliárd dollár bevételt elérő vagy azt meghaladó forgalmat bonyolító vállalatnál dolgozik. A megkérdezettek 20 százaléka pedig olyan szervezetet képvisel, amely a 2019-es pénzügyi évben 20 milliárd dollárt meghaladó bevételt könyvelt el - hasonlóan a Capgemini 2018-as felmérésének mintájához.
Érzelmi intelligencia, ösztönző szervezeti kultúra
Tehetség és szervezet, működés, üzleti modell és innováció, valamint ügyfélélmény - négy kategóriában értékelte ki a Capgemini elemzésében a vállalatok digitális kiválóságát. Bár a mostani kutatás megállapította, hogy a két évvel korábbi állapottal összevetve minden megkérdezett vállalat jobban halad a digitális átalakulás útján, a válaszokból az is kiderült, hogy a digitalizáció fekete öves mesterei és a többi versenyző között egyre mélyül a szakadék. Más szóval a digitális technológiai és vezetésbeli képességeiket mesterfokra fejlesztő vállalatok elhúznak a mezőnytől. A világjárványban kialakult helyzetben azonban a változtatás kényszere minden szervezetnél rendkívüli módon felgyorsította a digitalizációt, így a mostani felmérésben a megkérdezettek mindegyike sokkal lelkesebben és nagyobb derűlátással nyilatkozott vállalatának digitális érettségéről.
Úgy látszik, 2018 óta a vállalatok a sikeres transzformációhoz szükséges képességeket is jobban feltérképezték, behatóbban foglalkoztak az átalakulás előfeltételeivel, illetve akadályozó tényezőivel, mert ma már a feljövő technológiák bevezetésére is több beruházást indítanak, és nagyobb figyelmet fordítanak a tehetség, a készségek és a szervezeti kultúra fejlesztésére is.
A kutatók megállapították, hogy a 10 milliárd dollár feletti éves árbevételt elérő nagyvállalatok digitális és vezetésbeli képességeiket is jobban kicsiszolták, mint a többiek. A bevételhatár felett ugyanis a szervezetek 68 százaléka mondta, hogy rendelkezik a sikeres transzformációhoz szükséges digitális képességekkel, míg a többi vállalat körében ez az arány 55 százalékon áll. A vezetésbeli képességeket tekintve a két tábor közötti különbség hasonló - míg a kisebb szervezetek 57 százaléka nyilatkozott magabiztosan ebben a kérdésben (a teljes átlagot mutató 62 százalék alatti arányban), addig a nagyvállalatok 70 százaléka mondta, hogy e képességeket szintén maradéktalanul birtokolja.
Szektorok szemszögéből nézve ugyancsak azt állapították meg a kutatók, hogy a korábbi felmérés óta eltelt két évben kivétel nélkül minden iparágban fejlődtek a szereplők digitális képességei. A begyűjtött válaszok alapján a legnagyobb előrelépést a kereskedelem érte el, ahol 37-ről 73 százalékra ugrott a magukat digitálisan érettnek értékelő szervezetek aránya. A dobogó második fokán álló távközlési szektorban a cégek 71 százaléka épített ki minden képességet ahhoz, hogy teljes értékű digitális élménnyé alakítsa az ügyfeleknek adott szolgáltatásokat. A harmadik helyezett autóipar sem marad el sokkal a másik két szektortól, itt két év alatt 32-ről 69 százalékra szökött fel a digitális képességeit kibontakoztató szereplők aránya.
A Capgemini 2018-as kutatása még arra hívta fel a figyelmet, hogy az emberi tényező komoly akadályt gördít a transzformáció elé, mert a szervezetek a technológiai fejlesztések közben gyakran megfeledkeznek arról, hogy a digitális átalakulás útjára alkalmazottaikat is magukkal vigyék. A mostani felmérés eredményei azonban komoly előrelépésről tanúskodnak ezen a téren: ma már a vállalatok 63 százaléka a munkaerőt is bevonja digitális kezdeményezéseibe, míg két évvel ezelőtt az arány még csupán 36 százalékot ért el.
Minden fejlődés ellenére, amit a digitális és vezetésbeli képességek kiépítésében látunk, a kutatók megállapították, hogy a szervezetek kevesebb mint fele (48 százalék) költ az olyan puha képességek fejlesztésére, mint például az érzelmi intelligencia, az alkalmazkodás és az együttműködés készsége. A Capgemini emellett azt látja, hogy a szervezeti kultúra továbbra is komolyan hátráltathatja a sikeres digitális átalakulást. A vállalatok némelyikénél például hiányzik a légkör, amelyben az alkalmazottak úgy érezhetnék, hogy ötleteiket, újítási kísérleteiket értékeli a vezetés.
Fenntarthatóság és társadalmi szerepvállalás
A tanulmány hangsúlyozza, hogy az ügyfélélmény tökéletesítésére, a működés és az üzletet támogató technológia fejlesztésére összpontosító szervezetek nem feledkezhetnek meg a fenntarthatóságról és tevékenységük tágabb értelemben vett céljáról, társadalmi-környezeti hatásáról sem, amit az ügyfelek és az alkalmazottak is egyre fontosabb kérdésnek tartanak.
A fogyasztók például fokozódó aggodalommal tekintenek az emberiség szénlábnyomára és klímaváltozásban betöltött szerepére, és ezt vásárlásaikban is mindinkább kifejezésre juttatják. A Capgemini Research Institute egy másik, szintén tavalyi felmérése (Consumer products and retail: How sustainability is fundamentally changing consumer preferences, June 2020) szerint a fogyasztók 78 százaléka véli úgy, hogy a vállalatoknak önös érdekeiken túl nagyobb szerepet kell vállalniuk a társadalomban. Ugyanakkor a cég itt ismertetett kutatása megállapította, hogy a szervezetek mindössze 45 százaléka növelte a fenntarthatóság erősítését célzó beruházásait.
Digitális átalakulásuk további gyorsításához és a szükséges képességek kiteljesítéséhez a tanulmány szerzői azt tanácsolják a vállalatoknak, hogy fejlesszék az ügyfélélményt, építsenek a munkaerő képlékenységére, és gondoskodjanak arról, hogy a foglalkoztatottakkal kötött társadalmi szerződések összhangban álljanak a digitális kor szellemével. A szervezeteknek emellett robusztus adat- és platformképességeket kell kiépíteniük, az üzletet új modellekre kiterjeszteniük, a fenntarthatóságot tevékenységük és kultúrájuk középpontjába állítva - a technológiát egyszerre kell kezelniük a digitális átalakulás és a fenntarthatóság összefüggésében.
- Lenyűgöző, hogy a vállalatok mindössze két év leforgása alatt milyen sokat fejlesztettek digitális és vezetésbeli képességeiken, mondta Claudia Crummenerl, a Capgemini Invent ügyvezető igazgatója, bár sokuk kétségtelenül a Covid-19 pandémia miatt, kényszerből gyorsított a tempón. Látjuk ugyanakkor azt is, hogy a különböző területeken, az ügyfélélmény, a működés, az üzlet és a technológia vonatkozásában elért eredmények ellenére számos szervezet továbbra is küzd a fenntarthatóság és a szerepvállalás transzformációs stratégiába illesztésével. A vállalatok a munkavállalói élmény újraértelmezésével, a valóban adatvezérelt működéssel és egy tágabb értelemben vett rendeltetés társításával, valamint az új üzleti modellek próbaprojekteken túlmutató kiterjesztésével érhetnek el nagyobb digitális érettséget, és olyan állóképességet, amelyre szükségük lesz a kiszámíthatatlan jövő kihívásainak megválaszolásához.
Cikkünk a Computerworld magazin 2021. február 10-ei lapszámában (LII. évfolyam 3. szám) jelent meg.