1. A Bubi megvalósítása előtt részletes, nemzetközi piackutatást végeztünk, majd nyílt közbeszerzési eljárást indítottunk, melyben meghatároztuk a részletes szerződéses feltételeket és a műszaki elvárásrendszert. A pályázóktól referenciák bemutatását is megköveteltük, illetve a műszaki elvárásaink kialakításakor minden jelentős európai partnerünkkel egyeztettünk, ahol ilyen rendszer már működik.
2. A nyílt közbeszerzési eljárás nyertese az egyik legnagyobb magyar informatikai társaság, a T-Systems lett, partnere a magyar Csepel és a már számos európai nagyváros hasonló rendszereinek informatikai hátterét biztosító német Nextbike. A konzorcium a legolcsóbb ajánlatot adta a versenyben. A BKK részéről örömmel láttuk, hogy a magyar iparnak lehetőséget adó konzorciumi felállásban indult a T-Systems, ugyanakkor a kezdetektől fogva éreztük ennek kockázatát is: magyar, Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező, egyébként számos referenciával bíró német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában, tehát ezen elemek illesztése és a rendszer további szoftverfejlesztése előreláthatóan komoly projektmenedzsment-odafigyelést és felkészültséget követelt meg a vállalkozótól, illetve kockázatokat hordozott. Ezen kockázatokra is tekintettel a BKK szigorú határidőket és ehhez kapcsolt kötbéreket foglalt a szerződésbe, hogy a határidőben való teljesítésre ezáltal is ösztökéljük a vállalkozót.
3. A megkötött szerződés szerint a T-Systemsnek a rendszer készre jelentésére a határideje 2014. április 7. volt, mely nem előre erre a napra meghatározott konkrét dátum volt, hanem a tenderben szereplő átfutási időtartam alapján a szerződés aláírásától számítva éppen ekkorra esett az átadás időpontja.
4. Nagyjából februártól előre látható volt, hogy a szoftverfejlesztés és a rendszerillesztés terén a vállalkozó késedelemben van, ezért is nem vállaltunk konkrét határidőt korábban, hanem tavaszra, akkoriban április végére vagy május elejére reméltük a rendszer átadását. A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van. Ezt a T-Systems is elismerte néhány nappal ezelőtti közleményében.
5. A BKK mintegy 100 kollégával folyamatosan, megállás nélkül teszteli a rendszert és mindennap részletes jegyzőkönyvet veszünk fel. Sajnos, valós az a helyzetleírás, hogy a rendszer még ma is, ugyan kisebb, de számos kisebb szoftveres problémával, megbízhatósági és működési zavarral küzd. Ezek javítása nélkül a rendszert átvenni nem áll módunkban, hiszen közpénzt és uniós támogatást használunk fel és ha a rendszert mai készültsége mentén beindítanánk, joggal válna felhasználói kritikák céltáblájává.
6. A BKK minden szerződéses eszközzel élve igyekszik a T-Systems által vezetett konzorciumot a teljesítésre ösztönözni, így valóban bejelentettük kötbérigényünket. Április 7. óta minden egyes napi késedelem 1,798 millió forint késedelmi kötbér kiszabását jelenti, eddig az így összegyűlt kötbér tehát több mint 104 millió Ft. A kötbér plafonja a szerződés szerint 179,8 millió Ft (a szerződéses ár 20%-a), tehát a kötbérplafont a vállalkozó 2014. július 16. napján éri el. Ezt követően a BKK-nak a megmaradt egyetlen szerződéses szankcionálási lehetősége a szerződés felmondása lesz, de ezen végső eszköz alkalmazásáról csak akkor döntünk, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.
7. A BKK megrendelői részről minden lehetséges és szükséges intézkedést megtett és megtesz a projekt megvalósításának gyorsításáért, a fejlesztések segítéséért. Ezért is végezzük jelentős erőforrásokkal a rendszer folyamatos tesztelését, a hibák kijavítási folyamatát a legapróbb részletekig nyomon követjük, azonban a szoftver fejlesztését, hibajavítását a rendszert eredeti áron nettó 899 milló forintért megvalósító nyertes vállalkozótól nyilvánvalóan nem vállalhatjuk át. Szakmai megítélésünk szerint nincs javíthatatlan, vagy a rendszer teljes átalakítását igénylő hiba, tehát amennyiben a T-Systems, a Csepel és a Nextbike minden elvárható és szükséges intézkedést megtesz, a hibák kijavítása után a rendszer működése megnyugtató, magas műszaki színvonalon elindítható, ám a késedelem miatt érvényesíteni fogjuk a kötbérkövetelésünket. Az, hogy ezt az állapotot mikorra érjük el, ma kizárólag a szállító konzorciumon múlik.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK továbbra is elkötelezett a projekt megvalósítása iránt, ezért mindent megteszünk annak érdekében, hogy mihamarabb elindulhasson Budapest közösségi kerékpáros rendszere.