Szerdán kilépett a függöny mögül az a cég, amely a Microsoft Project Natal technológiáját szolgáltatja. A Project Natal az új Xbox 360-hoz fejlesztett 3D mozgásérzékelő rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a játékos kontroller nélkül, mozgásával, gesztusaival irányítsa a játékokat. Olyan egész testet igénybe vevő mozgásokat is érzékel, mint a rúgás, az ütés vagy az ugrás - vége tehát a képernyő előtti tespedésnek. A nagy sikerű Nintendo Wii esetében vezeték nélküli 3D kontrollert alkalmaztak a természetesebb irányításhoz, a projekt Natal esetében erre nincs szükség, egy mélységérzékeléssel kiegészített speciális kamera figyeli a játékost és a rendszer elemzi mozgását. A Project Natal az ünnepekre készen lesz a tervek szerint.
Így működik a Natal
A Microsoft tegnapi közös nyilatkozatában közzé tette, hogy a Tel-Avivban székelő, chiptervezéssel foglalkozó PrimeSense cég készíti el az ehhez szükséges 3D érzékelő rendszert. A 2005 óta működő cég kizárólag a kutatás-fejlesztés területén dolgozik, jelenleg 92 mérnökkel, de hamarosan 120 főre bővítik az állományt. Inon Beracha, a PrimeSense vezetője munkatársunknak egy telefoninterjúban elmondta, hogy ők készítik és árusítják a lapkát, ami a Natal rendszer lelke, emellett az egész 3D érzékelő referenciatervének licencét is értékesítik. Erre a licencre alapozva dolgozza kis saját kameraváltozatát az Xbox csapata is.
A közlemény nem beszél arról, hogy Microsoft kizárólagosan használhatná a PrimeSense technológiáját. Annyi bizonyos, hogy más játékkonzol gyártók még nem jelentkeztek az alkalmazásáról szóló hírekkel, így a szoftveróriásnak biztosan lesz pár hónapja, hogy elkápráztassa a vásárlókat.
Persze nem csak játékosoknak szól az új technológia, a PrimeSense rendszere arra is hivatott, hogy a nappaliban 3D vezérlést biztosítson tévéknek, otthoni számítógépeknek. Senki sem szereti a távirányítókat, így a technológiának várhatóan komoly sikere lehet a mindennapi szórakoztatóelektronikai eszközökben is, és megváltoztathatja előbb-utóbb akár a Windows kezelését is - gondoljunk csak a Különvélemény (Minority Report) című filmben látott természetes kezelőfelületekre.
Van még jó néhány fejlesztőcég, például a kaliforniai Canesta, amely számítógépek számára tervez hasonló rendszereket. Azért a Microsoft játékipari konkurensei sem alszanak. A Sony Move például a PlayStaton webkameráját használja, megvan az esély arra, hogy a Project Natalhoz hasonlóan ütős megoldással egészüljön ki a PlayStation is.