Az Európai Tengerbiztonsági Ügynökség (EMSA) már 200 millió eurót költött drónrepülésekre. A projekt haladhatna gyorsabban is, de a repülési engedélyek kiadása és szükséges jóváhagyások nehezen születnek meg.
Az Európai Unió tengerei egyre inkább a nagy hatótávolságú drónok felügyeletének próbaterepévé válnak. A Frontex határvédelmi ügynökség egy éve figyeli a líbiai tengeri mentőövezetet egy izraeli Heron 1-gyel. A menekültekkel teli hajókat a helyi parti őrségnek jelentik, hogy hazaküldjék őket Líbiába.
A Heron 1 felderítő repüléseit a német hadsereg, a Bundeswehr irányítja. A drón szárnyfesztávolsága 16 méter, és körülbelül 20 órát tartózkodik a levegőben. A Frontex a következő hetektől egy ilyen UAV-t kíván Krétán is állomásozni.
Az EMSA is használ drónokat a tengeri felügyelethez, sőt ebben még a Frontexnél is lényegesen gyorsabb volt. Egy hat évvel ezelőtti közös teszt után a lisszaboni székhelyű ügynökség nem sokkal tengeri felügyeleti drónrepülésekre keresett cégeket, és azóta mintegy 200 millió eurót költött erre.
Az EMSA szolgáltatásai minden schengeni tagország számára nyitva állnak, az illetékes minisztériumoknak csak kérést kell küldeniük a hivatalnak. Ezt követően több hónapig tartó küldetéseket hajtanak végre a hajók károsanyag-kibocsátásának mérésére, olajfoltok észlelésére, az illegális halászat elleni küzdelemre vagy általános parti őrségi feladatokra. Ez magában foglalja a migráció ellenőrzését is.
Az EMSA legtöbbet repülő drónja a portugál Tekever cég AR5-je. A merevszárnyú repülőgép több mint 12 órán keresztül képes a levegőben maradni, és radarberendezéssel, nappali és éjszakai kamerákkal, valamint hajókról és vészhelyzeti rendszerekről érkező jelek vevőivel van felszerelve.
Tavaly az EMSA új, 30 millió eurós szerződést írt alá a Tekeverrel, ami legfeljebb négy évig marad érvényben. A megállapodás - amely meghosszabbítható - 2300 repült órát ír elő legfeljebb 420 napra. Az EMSA-megrendeléseknél a Tekever a francia űrügynökség leányvállalatával dolgozik együtt. Ez a cég felelős a drónok műholdas vezérléséért, ami jelentősen megnöveli a hatótávolságukat.
A korábbi alkalmazásokkal ellentétben az AR5-öt először ruházzák fel tengeri mentési funkcióval. A drón akár nyolc személyes mentőtutajokat is képes leejteni a rakteréből. Annak érdekében, hogy a bajba jutott emberek ne kerüljenek veszélybe, egy fedélzeti számítógép kiszámítja az optimális vízre érési pontot. Az első tesztekre a jelek szerint az Atlanti-óceánon került sor Lisszabon közelében.
Még mindig nem világos, hogy a tengeri mentési funkcióval ellátott AR5 hol fog repülni. A megfelelő helyszín megtalálása és a szükséges repülési engedélyek és jóváhagyások beszerzése hosszú folyamat - írja a Golem.de megkeresésére az EMSA. Ezért az ügynökség még nem kezdte meg a szolgáltatást. Az EU-tagállamoktól azonban már érkeztek kérések.
Cipruson és Hollandián kívül Olaszország és Franciaország parti őrségei rendeltek drónszolgáltatást. A két ország azt tervezi, hogy együttműködik a földközi-tengeri határrégióban a bűnüldözésében. Négy hónap elteltével a küldetést "állandó regionális műveletté" tervezik átalakítani.
Az EMSA drónjai eddig csak a schengeni országok parti vizein figyeltek. A most kötött szerződés pályázati dokumentációja szerint az AR5-nek arra is képesnek kell lennie, hogy akár 500 kilométerre lévő tengeri területek fölé is elrepüljön. Így a Földközi-tenger középső részén vagy a Kanári-szigeteken történő tengeri mentésben is használható lenne, ahol továbbra is sokan fulladnak vízbe, miközben átkelnek az EU-ba.