Egy felhő alapú szolgáltatás ideiglenes leállását vagy akadozását viszonylag sokan, és gyorsan észreveszik - ezért is volt húzós a mostani hét első napja, amikor ugyan a Google kapta a főszerepet, de mellette egy másik nagy cégnél is felborult valami. Ha nem is olyan tragikus mértékben, mint a Google szolgáltatásai, de a Microsoft Outlookjának működése is akadozott az elmúlt napokban. Több felhasználó arról számolt be, hogy az Active Directory infrastruktúrájának hibája miatt nem tudnak bejelentkezni és hozzáférni leveleikhez az Outook.com-on.
A Microsoft megerősítette a kimaradások tényét, de szerinte ez csak az európai felhasználók "kis részét" érintette, és az oldal egyszerű újratöltése megoldást jelentett a problémára. A cég szóvivője hangsúlyozta a probléma margináls jellegét, és a panaszokra annyit mondott, hogy aki nem tud belépni, próbálja meg újra, előbb-utóbb sikerülni fog. Ezt azért némelyest árnyalja az a sok komment és bejelentés, amelyeket a közösségi oldalakon és a különféle fórumokon tettek közzé a hoppon maradt júzerek.
A kárvallottak pontos számát nem ismerjük, de globális leállásról azért valóban nem volt szó. Ráadásul, a szinte teljes Google-portfólión átívelő hibától eltérően a Microsoftnál szerencsére csak az Outlook szolgáltatásaival volt baj, a Skype, az OneDrive és a Teams hibátlanul működött. A mintegy hatórás, részleges üzemzavar hátterében az Active Directory (AD) rendszer infrastruktúrájának hibája állt.
Az Outlook és a Gmail régi versenytársak: a Microsoft levelezője jelenleg 400 millió felhasználót mondhat magáénak, a Gmail 1,5 milliárdot. A két szolgáltatás kimaradásai tehát közel kétmilliárd ember életébe kavartak bele, és bár a hibákat viszonylag gyorsan elhárították, a jelenség mélyebb gondokra világít rá. Kulcsfontosságú kommunikációink működése és adataink elérhetősége egy maroknyi, magánkézben lévő, felhő alapú hálózattól függ. Ha ezek leállnak - főleg manapság, amikor a járvány miatt fokozottan rájuk vagyunk szorulva -, a következmények nagyon súlyosak lehetnek.