Az Európai Unió (EU) illetékes hatóságai szerint a Google piaci gyakorlatának vizsgálata során több alkalommal is felmerült annak lehetősége, hogy a cég visszaél piaci versenyelőnyével. Amennyiben a Google záros határidőn belül megnyugtató válaszokat ad az EU szakértőinek kérdéseire, a hivatalos, bírságolásra is lehetőséget nyújtó vizsgálat helyett kölcsönös megegyezéssel, úgynevezett „kötelezettségvállalási határozat” formájában is lezárható az ügy – írta hétfőn kiadott közleményében Joaquín Almunia, az EU versenyügyi biztosa.
Az Európai Bizottság 2010 novemberében indított antitröszt-vizsgálatot a Google ellen. Az EB szakértői elsőként azért kritizálták a céget, mert keresőfelületein kiemelt helyen népszerűsíti specifikus témákra – mint az éttermek vagy a hírek – optimalizált vertikális keresőmotorjait. A cég saját megoldásait előkelőbb helyen tünteti fel, mint a konkurens rendszerek oldalaira mutató linkeket. „Véleményünk szerint ez (…) jogosulatlan előnyt jelenthet [a Gogole számára] a hasonló szolgáltatásokat kínáló versenytársakkal szemben” – hangoztatta Almunia.
Az EB szerint a cég azzal is sérti a versenyszabályokat, hogy rendszeresen és felhatalmazás nélkül másolja a más oldalakon publikált tartalmakat – például a felhasználók által készített ajánlókat. Az uniós biztos szerint a Google komolyan profitál a versenytársak befektetéseiből, ami könnyen az invesztíciós kedv visszaeséséhez vezethet; komolyan árthat az utazási oldalaknak és az online étteremajánlóknak.
Az EB harmadik kifogását a keresőcég hirdetési politikájával kapcsolatban fogalmazta meg. A szakértők szerint a cég olyan megállapodásokat kötött a partnereivel, amelyekben kötelezik őket, hogy a beépített Google-keresők mellett a cég hirdetési rendszerében közzétett reklámokat is megjelenítsék.
„A megállapodás de facto exkluzivitást garantál a Google számára” – jelentette ki Almunia, hozzátéve, ez az online boltok, magazinok, műsorszolgáltatók és más vállalatok hirdetési gyakorlatát is alapvetően befolyásolhatja.
A biztos szerint a Google szerződésben korlátozza az AdWords kampányok hordozhatóságát, más platformokra való adaptálását is - ami a hirdetési kampányok exportálását lehetővé tévő eszközöket fejlesztő cégeknek is súlyos gondokat okozhat.
Almunia levélben ajánlotta fel Eric Schmidtnek, a Google elnökének a lehetőséget, „hogy néhány héten belül ajánlatot tegyenek a kérdéses pontok tisztázására.” A cég közleményében azt írta, nem ismeri el az EB vádjait, de kész az együttműködésre és a vitás kérdések tisztázására.