A Siemens központi kutatórészlege partnereivel közösen fejleszti a jövőbeli villamos autók (e-autók) infokommunikációs technikáját. A vezetőt támogató, a biztonsági és az infotainment (azaz tájékoztató és szórakoztató) rendszereket már nem külön vezérlőegységek, hanem egyre inkább szoftver formájában fogják beépíteni az autókba. Ezzel az infokommunikációs architektúra ma még nagy bonyolultsága csökkenni, teljesítménye viszont növekedni fog. A partnerek két e-autó-prototípuson kívánják a centralizált infokommunikációs architektúra előnyeit megmutatni. A nemrégiben indult RACE (Robust and Reliant Automotive Computing Environment for Future eCars) nevű három éves projektet a német szövetségi gazdasági és technológiai minisztérium támogatja.
A PC elvi architektúrájára fognak épülni a jövő autói?
A mai autók vezetőinek és utasainak kényelmét és biztonságát olyan funkciók fokozzák, mint a blokkolásgátló, az elektronikus stabilizáló program (ESP), az aktív parkolássegítő, a vészfék- és sávtartó asszisztens és a távolságtartó tempomat. Ezek miatt azonban az autóba beépített, történelmi fejlődéssel kialakult infokommunikáció egyre bonyolultabbá válik, és egyre nagyobb ráfordítást és költséget okoz új funkciók beépítése. Például az egyes komponensek sok különféle adatátviteli rendszerhez kell, hogy kapcsolódjanak. Ha ezeket a funkciókat a gyártáskor nem építik be, utólagos beszerelésük alig oldható meg. Az e-mobilitás esélyt ad arra, hogy átdolgozzák az infokommunkációs architektúrát, és gyorsan integrálhassanak új funkciókat.
A partnerek ezért az összes funkciót kevés számú központi komputerben, egyetlen adatátviteli sínrendszerrel (busz) kívánják megvalósítani. Előnye, hogy akárcsak egy PC esetében, új rendszereket plug&play módon lehet telepíteni – külön vezérlőkészülékek és kábelezés nélkül. Ezen kívül az új architektúra lehetővé teheti egy jövőbeli intelligens áram- és közlekedési hálózattal való kommunikációt, sőt teljesen új funkciók kifejlesztését – pl. egy „auto-pilot”-ét, amely a távolabbi jövőben önállóan irányíthatja majd az autót.
Az infokommunikációs architektúrát két e-autóban valósítják meg. Az „evolúció” prototípushoz a kutatók egy jármű meglévő technikáját lépésenként váltják ki új komponensekkel, pl. az induktív töltőhelyre való önálló beállás érdekében. Ezzel szemben a „revolúció” prototípusban eleve az új koncepciót valósítják meg az alapoktól kiindulva. A munkában egy sor cég és szervezet vesz részt partnerként: a Siemens, a TRW Automotive, az AVL Software and Functions, fortiss, a Stuttgarti Egyetem ILS intézete, a Müncheni Műegyetem két tanszéke, a München melletti Garchingba települt Fraunhofer AISEC (alkalmazott és integrált biztonsági) Intézet és az Aacheni Műszaki Főiskola.