Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter szerint a július 1-jétől teljesen elektronikussá váló cégeljárással a bíróságok közhatalmi funkciójának egy része szolgáltatássá változott. A bírósági elektronizálás eddigi költségei az elmúlt másfél évtized alatt több milliárd forintra rúgtak - derült ki a a Budapesti Ügyvédi Kamaránál hétfőn tartott sajtótájékoztatón. Az idén a költségvetés tartalékából 60 millió forintot használtak fel a közvetlen cégbírósági technika fejlesztésére, de előkészítés alatt áll egy olyan uniós projekt, amely modernizálná a teljes bírósági számítástechnikai rendszert - tette hozzá a miniszter.
A céginformációs szolgáltatást nyújtó Microsec Kft. ügyvezetője, Vanczák József bemutatta az elektronikus cégeljárás folyamatát, mely a bejegyzési kérelem és az egyéb dokumentumok elektronikus kitöltésével és a szolgáltatóhoz való továbbításával kezdődik. A szolgálat küldi el az anyagot a cégbíróságnak, ahol az elektronikus ellenőrzés, a KSH-besorolás és az APEH-regisztráció megszerzése 50 percet vesz igénybe. Ezután születik meg - szintén automatikusan - a bejegyzési határozat, melyet a rendszer a bejegyzést kérő ügyvédnek továbbít. Ha mintaszerződéssel kérik, egy óra alatt jön létre a bejegyzés.
A múlt év szeptemberében 1547 elektronikus bejegyzési kérelem érkezett, idén júniusban ez a szám már 27 178 volt. Várhatóan 50 ezer körül stabilizálódik a havi ügyszám - mondta az ügyvezető, hozzátéve, hogy ezek 8-9 százalékát nem lehet automatikusan, géppel bejegyezni a cégjegyzékbe.
A tájékoztatón elhangzott, hogy a rendezvénynek otthont adó Budapesti Ügyvédi Kamara tagjainak a száma 5118, közülük 3145-en rendelkeznek elektronikus aláírással. (Utóbbi az elektronikus ügyintézés elengedhetetlen eleme.)
Draskovics Tibor közölte, hogy a kormány szándéka szerint belátható időn belül elektronizálják a közbeszerzést és a közigazgatási eljárást is.