Klikkelős csalásnak (click fraud) nevezzük, amikor egy program vagy egy fizetett alkalmazott, azért kattint egy honlap hirdetésére, hogy annak olvasottságát mesterségesen növelje. A reklámbevételből élő oldalak számára hasznos csalások száma idén minden eddiginél nagyobb volt.
A hirdetők a különböző elemzőprogramok segítségével csak azt tudják megállapítani, hogy hányan klikkeltek a hirdetésükre, azt nem, hogy valóban el is olvasták -e az üzenetüket. Egyre többször fordul elő, hogy bár a hirdető, úgy látja, hogy a reklámja rendkívül sok emberhez jut el, valójában fizetett alkalmazottak, vagy külön erre a célra írt programok kattintanak a bannerére.
A Click Forensics nevű cég szerint, amely pont az ilyen csalások kivédésével foglalkozik, az internetes hirdetésekre kattintások több mint 17 százaléka a hirdetők félrevezetése érdekében történt. Ez azt jelenti, hogy majdnem minden hatodik átkattintás hamis volt, ami a legmagasabb arány, 2006 óta, amikor a cég elkezdte vizsgálni a hirdetések olvasottságát.
Az ilyen jellegű csalások közel harmadát ráadásul programok végzik, és az ilyen programok által megnövelt olvasottságú hirdetések száma szintén rekordot döntött. A cég közleményéből kiderül, hogy néhány régebbi olvasottság növelő trükköt is újra elkezdtek használni, például újra megjelentek a linkfarmok is. Ezek olyan oldalak, amik egy másik honlapra mutató linken kívül semmit sem tartalmaznak, és azért hozták létre őket, hogy egy oldal helyezését növelje a keresők találati listáján.
A Click Forrensics szerint a klikkelős csalás rekordnak, és annak, hogy a többi internetes csalás, például a pishing előfordulása is növekedett a rossz gazdasági helyzet az oka.