Az autógyártók a következő hetekben a chipellátás jelentős fellendülésére számíthatnak - közölte a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), jelezve, hogy a globális hiány talán már túljutott a legbénítóbb szakaszán.
A TSMC 2021 első hat hónapjában 30 százalékkal növelte az autóelektronikában használt fontos alkatrésznek számító mikrokontrollerek termelését a tavalyi év azonos időszakához képest - közölte a világ legnagyobb szerződéses chipgyártója a befektetőkkel egy eredménybeszámolóban. Az MCU-gyártás várhatóan 60 százalékkal lesz magasabb az egész évben, mint 2020-ban. "Az ilyen intézkedések révén arra számítunk, hogy a TSMC ügyfelei számára a hiány nagymértékben csökken ettől a negyedévtől kezdve" - CC Wei, a TSMC vezérigazgatója szavait az Arstechnica a Financial Times cikke alapján.
A TSMC bejelentése a több mint kilenc hónapja tartó súlyos chiphiányt követi, amely megzavarta a globális autóipari gyártást. A válság azután kezdődött, hogy az autógyártók tavaly ősszel visszavonták a chiprendeléseket, és így hetekkel később, amikor a kereslet hirtelen megugrott, készletek nélkül maradtak.
Az IHS Markit egy június végi jegyzetében azt írta, hogy a harmadik negyedévben várhatóan enyhülni fognak a zavarok. A piacelemző cég szerint az első vagy második negyedévhez képest javulást várható, mert a helyzet egyre jobban érthetővé válik, és nagyok az erőfeszítések a rendkívül összetett ellátási láncon belüli átláthatóság fokozására.
Ennek bizonyítékát látják néhány nyugodtabb bejelentésben, amelyek a General Motors részéről érkezett arról, hogy a cég az eredetileg tervezettnél korábban áll vissza a normális működésre, de a Toyota is a tervei megvalósulásában hisz.
A JPMorgan elemzői úgy becsülték, hogy a globális autógyártók félvezetőhiánnyal kapcsolatos termeléscsökkentései a harmadik negyedévben 399 ezer járműre redukálták a kibocsátást a második negyedévi 1,9 millióval szemben.
A TSMC a hosszabb távú ellátás biztonságába vetett bizalmat is növelő lépést tett, amikor közölte, hogy kész továbbra is befektetni a kiforrott gyártási technológiába, amelyre az autóipari chipellátás főként támaszkodik. Mark Liu, a TSMC elnöke pedig arról beszélt, hogy a beruházásaikat a specialitásokra fogják összpontosítani, és a gyártás zöldmezős bővítését sem zárják ki, amíg a kereslet ezt igazolni tudja. Liu azt is bejelentette, hogy a vállalat készen áll arra, hogy Tajvanon kívül más országokban is több új gyártóüzembe, azaz fabsba fektessen be. Az elnök szerint a TSMC által a következő három évre előirányzott 100 milliárd dolláros beruházáson túlmenően ezek bármelyikébe is fektethetnek pénzt.
A United Microelectronics Corporation, a TSMC kisebb tajvani riválisa az év elején szintén bejelentette, hogy jelentősen bővíti gyártási kapacitását a 28 nanométeres tartományban, amely az autós chipek gyártásának egyik legfontosabb csomópontja.