Kétnapos konferencia kezdődik kedden (március 19-én) a magyarországi digitális átállásról, ahol a szakma képviselői, a műsorközvetítő cégek vezetői és politikusok is jelen lesznek, hogy elmondják, mit jelent az analóg adók lekapcsolása és mi fog történni utána a nézőkkel. Akadhatnak ugyanis, akik bizonytalanságban érzik magukat amiatt, hogy kedvenc csatornájukat vagy kedvenc tv-műsorukat a földi sugárzást beszüntetve, hamarosan már csak digitálisan tudják elérni. Az EU-ban 2006-óta folyik az átállás. A változás azokat érinti elsősorban, akik nem rendelkeznek kábeltévé vagy műholdas tévé előfizetéssel, akik jelenleg még szoba- vagy tetőantennával néznek tv adásokat.
Aranyosné dr. Börcs Janka, az NMHH főigazgatója szerint : „A kutatások alapján Magyarországon mintegy 550 ezer háztartást, tehát legalább egymillió embert érint ez az átállás, amit egy múlt heti sajtótájékoztatón már vázoltunk, de ez a konferencia is segítheti a szakmai szervezetek együttműködését. Fontos információ lehet például az is, ha valaki most szeretné lecserélni a tv-készülékét, milyen dekóderrel, vagy csatlakozóval ellátott készüléket vásároljon.
Az eljárás, az analóg rendszerekről történő digitális sugárzás, egy technikai eljárás, átállás, amit ahhoz lehet a legjobban hasonlítani, amikor a fekete-fehér televíziózás áttért a színes sugárzásra. Itt is hasonlóról van szó, azzal a különbséggel, hogy sokaknak nem kell lecserélnie a tv-készülékét, amennyiben a digitális vevő-egység kompatibilis a tv-vel. Ha nem az, akkor készüléket kell cserélni, de a kutatásaink alapján ez minimális számú nézőre vonatkozik csak.
Mintegy 50 ezer olyan háztartás van az országban, ahol szintén szoba- vagy tetőantennával nézik az adást, rászorultsági alapon igényelhetnek ingyenesen telepített set-top-boxokat, vagy a helyi kábeltársasággal egyeztetve ingyenesen bekötik a kábel tv-t, amin a hét adó műsoráért továbbra sem kell majd fizetni. Ez minden esetben a helyi önkormányzattal történő egyeztetés után valósul meg - tette hozzá az NMHH főigazgatója.
Csatornakiosztás
Piller András, a digitális átállásért felelős Antenna Hungária vezérigazgatója elmondta, hogy „az AH 2008-ban nyerte el a digitális multiplexek üzemeltetési jogosultságát, tehát ennek már 5 éve. Azóta kiépült a digitális földfelszíni televíziós hálózat, amelynek lakossági lefedettsége 98%-os, a MinDig TV ingyenes szolgáltatásunkat immáron 350 ezer háztartás használja. Természetesen a digitális átállás utolsó fázisára mi is készülünk.
Fő célunk, hogy lehetőség szerint az összes érintett analóg földfelszíni háztartás felé eljuttassuk az üzenetet, hogy át kell állniuk a digitális vételre. Az Antenna Hungária várakozásai szerint az érintett analóg földfelszíni felhasználók túlnyomó része továbbra is előfizetési díj nélkül fog tévézni, tehát az ingyenes MinDig TV-re áll át. Azok számára, akik fizetős vételi megoldást terveznek, véleményünk szerint a legoptimálisabb megoldás a MinDig TV Extra igénybe vétele, hiszen ezeket a csatornákat ugyanúgy tető- vagy szobaantennával lehet elérni, mint a meglévő analóg adásokat.”
Jelenleg a közszolgálati csatornákon kívül (M1 HD, M2 HD, Duna TV, Duna World), az országos kereskedelmi csatornák (RTL KLUB, TV2) foghatóak akár szobaantennával is, ezekhez csatlakozik majd a digitális átállás során az Euronews is, ami feliratozva, később valószínűleg magyarul.
Tavaly próbaüzemet tartottak Barcson és Sopronban, ahol már lekapcsolták az analóg sugárzást, és az ott szerzett tapasztalatokból, lakossági reakciókból, esetlegesen felmerült panaszokból, okulva tudja megtenni az illetékes műsortovábbító a szükséges lépéseket.
A felszabaduló frekvenciáért a jelenlegi mobilszolgáltatók is versenyeznek, előtérbe helyezve a jobb adatátvitelt. Az is elképzelhető, hogy újabb mobiltársaság jelenik meg a piacon, ennek igénybevételére, de ez majd a pályáztatások során válik véglegessé.
Hollandia volt az első uniós ország, ahol bevezették az analóg műsortovábbítás helyett a digitális földi sugárzást, majd nemsokára következett Svédország, Finnország. 2007-ben Németország is áttért az analóg helyett a digitális adásokra. Azóta Magyarország az egyik utolsó EU-tagállam, ahol bevezetik a digitális sugárzást.
Reklámipar
A magyar tv-s reklámpiac meghatározó szereplőjét, a Mindshare reklámügynökség két vezetőjét is megkérdeztük az átállásról:
Somlói Zsolt, a Mindshare egyik tulajdonosa elmondta, hogy „ugyan csökkentek a tv-s költések az elmúlt években, de potenciális az a célcsoport, akik a bővített szolgáltatást veszik majd igénybe, ezáltal több százezer új ügyfélre tehetnek szert a médiaügynökségek. A nagyobb nézőszámmal, a több csatornával nézettségnövelést lehet elérni, amivel nőhet a GRP.
Kiss Krisztinát, a Mindshare médiaügynökség kereskedelmi igazgatóját arról faggattunk, hogy az új piac, mennyiben változtatja meg a tv-s viszonyokat. „Kíváncsiak vagyunk, hogyan változnak a televíziós szokások a digitális átállással kapcsolatban, átrendezhetik-e a tv-s reklámpiacot az új fogyasztók. Mindenképpen egy hosszabb folyamatra számítunk az átállással kapcsolatban, amelynek a hozadéka biztosan meglesz, de idő kell hozzá, hogy mi is érezzük, ki tudjuk használni a lehetőségeit, illetve a nézők is meg tudják szokni az új helyzetet.
Nagyon érdekes a set-top-box abból a szempontból, hogy az adások rögzíthetőek, ami azt jelenti, hogy valaki később is vissza tudja nézi a felvett műsort, a benne található reklámokkal együtt. Ausztrál adat az, hogy az időben eltolt TV nézés, a TV nézésre fordított idő pusztán 5%-át teszi ki. Szintén fontos, hogy a rögzített műsorok reklámblokkjait 50%-ban nem tekerik át, ezáltal akár egy olyan új közönség kerülhet a reflektorfénybe, akik potenciálisan, a GRP növekedésben aktív szerepet játszhatnak. Lényeges az is, tette hozzá a vezető, hogy „piaci szinten tisztázzuk, hogy csak a valós idejű nézettséget érvényesítjük-e a továbbiakban is vagy az időben eltolt GRP is számít majd. Külföldi tapasztalat, hogy az egy héten belül történt TV nézés kerül elszámolásra”.