Az orosz VSMPO-Avisma a francia Safran cég fő beszállítója, amely a titán közel felét a VSMPO-Avismától vásárolja. Ahogy az elmúlt hetekben a katonai feszültségek fokozódtak, a vállalat mindinkább németországi forgalmazóktól vásárolt titánt.
"Az év eleje óta növeljük a titánkészleteinket. Néhány hónapnyi tartalékunk van a motoralkatrészek és a futóművek esetében, így van némi időnk arra, hogy gyorsan más forrásokat kutassunk fel" - mondta Olivier Andries vezérigazgató.
A Rolls-Royce Holdings, amely a titánium 20 százalékát Oroszországból importálja, szintén felhalmozza és diverzifikálja forrásait - mondta Warren East vezérigazgató egy eredménybeszámolóban. A fémet könnyű súlya, szilárdsága és korrózióállósága miatt széles körben használják motorokban, kötőelemekben és más repülőgép-alkatrészekben.
A szankciók vagy a kritikus nyersanyagellátás egyéb okból való megszakadásának lehetősége azzal vált élessé, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát. A hiány súlyosbíthatja a meglévő ellátási lánc problémákat, amelyek mindkét nagy repülőgépgyártó számára veszélyeztetik a termelés felfutását.
"Amíg a geopolitikai helyzet szelíd marad, nincs probléma. Ha nem így lesz, akkor egy ideig védve vagyunk, de nem örökre" - mondta Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója egy január 26-i konferenciahíváson. A Boeing novemberben jelentette be új megállapodását a VSMPO-val. Az Airbus elmondta, hogy közvetlenül az orosz vállalattól és a főbb beszállítókon keresztül szerez be titániumot, olyan programok révén, amelyek figyelembe veszik a geopolitikai kockázatot. "Ezért rövid/közép távon védve vagyunk. Szorosan figyelemmel kísérjük a helyzetet a beszállítóinkkal" - írta az európai repülőgépgyártó egy e-mailben a Seattle Times szerint.
A VSMPO azért fontos, mert globálisan a titán közel negyedét szállítja. Ez veszélyt jelent a repülőgépipari ellátási láncokra - vélekedett Sheila Kahyaoglu piaci elemző a hónap elején. A Howmet Aerospace, amely Japánból szerzi be a titánt, és az Allegheny Technologies is alternatív beszállítóként szolgálhat - írta kutatási jegyzetében.
A Safran és a General Electric CFM International közös vállalata a Boeing 737 MAX egyfolyosós repülőgépek hajtóműveinek egyedüli gyártója, és az Airbus SE konkurens A320-as sorozatának két szállítója közül az egyik. A londoni székhelyű Rolls Royce a nagyobb kétfolyosós repülőgépekhez gyárt hajtóműveket. "Egy blokád mindenütt biztosan feszültséget okozna" - mondta Andries csütörtökön.