Kell egy weboldal, - tanácsolják a kezdő vállalkozók számára a marketinges szakemberek, hiszen az internet nyilvánosságán keresztül könnyen elérheti bárki a céget. A tanács alapvetően helyes, de nem mindegy, hogy miként építjük fel vállalkozásunk online arculatát.
1. Kell-e cégér?
Az ismert mondással ellentétben nem árt egy jó cégér, az újonnan lapított internetes vállalkozásoknak, hiszen sok esetben az első kampány alatt eldőlhet, hogy a felhasználóknak tetszik-e az új oldal, az általunk kínált termékek vagy szolgáltatások. Cégér helyett azonban a megfelelő domain-név választást ajánlanánk. Ha cégünk neve nem ismert, akkor érdemes azonnal bejegyeztetni, még akkor is, ha az oldal csak később lesz elérhető. Természetesen már rengeteg név foglalt a hazai webcím kínálatban, ezért leghelyesebb, ha felkeressük a domain.hu oldalt és ellenőrizzük, hogy az általunk elképzelt webcím foglalt-e. Akkor sem kell kétségbe esnünk, ha már foglalt, hiszen legtöbbször a regisztrált, de nem használt címeket a tulajdonosok – némi fizetség ellenében – szívesen átadják. A névválasztás az egyik legfontosabb lépés online üzletünk megalapozásában, az interneten ez képviseli vállalkozásunkat, ezért mindenképpen jól gondoljuk meg milyen névvel és oldallal mutatkozunk be az internetes felhasználóknak.
2. Érthető, egyszerű.
Az internet egyértelműen azért hódította meg a világot ilyen hamar, mert egyszerű a használata, az online világban nagyon fontos, hogy ne válasszunk bonyolult, megjegyezhetetlen, vagy kimondhatatlan internetcímet. Legyen ez egy hívószó és törekedjünk arra, hogy a név, vagy cégnevünket, termékünket, vagy szolgáltatásunkat azonnal felidézze a felhasználóban. A jó domain-név magában hordozza a siker lehetőségét. A lényegre törő internetcím (pl. www.burkol.hu) kiválasztása legyen az első lépése az online identitásunk felépítésének. A rossz, vagy bonyolult név pedig a kudarcot. Ne próbáljunk körülményes üzeneteket közölni a felhasználók felé a címben, ennek nem ez a feladata. Kerüljük az ismeretlen rövidítéseket és az titokzatos mozaikszavakat, amelyeknek az értelmét csak néhány hozzáértő tudhatja, tervezzünk arra, hogy olyanoknak is meg szeretnénk mutatni oldalunkat, akik még nem ismerik tevékenységünket. A termékek márkanevére ne alapozzunk, mert általában ezek védettek és hiába trükközünk a márkanév tulajdonos könnyen megvétózhatja akár a már bejegyzett oldal nevét is.
3. Ingyenes tárhely?
Olcsó húsnak, híg a leve – állítja egy másik mondás. Sose alapozzunk vállalkozást bonyolult aldomain címekre, mert senki sem találja meg a cégünket a http://nets.hu/ci/index.php/hirdetes/index/burkol.hu címen. Persze az előző példát lehet fokozni egy ismeretlen amerikai szolgáltató, még bonyolultabb elérhetőségével, pontosabban inkább elérhetetlenségével. Ez nem azt jelenti, hogy magán oldalunkat nem helyezhetjük el ilyen helyeken, de céges webes megjelenésünket semmiképpen se rejtsük el ilyen helyre, mert hosszas címeket senki sem szeret begépelni. Minimális költséggel üzemeltetést is kérhetünk a szolgáltatónktól, és a közvetlen cím sem terheli meg költségvetésünket. A hazai tárhelyszolgáltatók közül válasszunk olyat, amely megbízható és korrekt szolgáltatást biztosít, hiszen nincs annál bosszantóbb, ha oldalunk működése kiszámíthatatlan és az rendszeresen elérhetetlen a felhasználók számára. Ha nem a magyar piacra tervezünk, a megcélzott ország szolgáltatójánál béreljünk szolgáltatást, így a felhasználóknak nem kell a számukra ismeretlen .hu végződéseket megtanulniuk, maradhatunk a .com végződésnél.
4. Ha már van címünk
Legyen tartalom mielőbb oldalunkon. Lehetőleg ne indítsuk el az oldalt félkész, rosszul működő, vagy hiányos állapotban, mivel a látogatók könnyen azt gondolhatják, hogy ez már a végleges webhelyünk, s két kattintás után a versenytársak oldalain keresik majd, amit nálunk nem találtak meg. Oldalunkat szakemberrel készíttessük el, általában nem érdemes spórolnunk ezen sem, mivel ezután az interneten ez az oldal reprezentálja a cégünket. Az oldal felépítése és szakszerű programozása azért is fontos, mivel a keresőkben való megjelenésünk, pozíciónkat is jelentősen befolyásolja.
Az oldal legtöbbször megmutatja a mögötte levő cég szervezettségét, szakmai hozzáértését is, nem érdemes az új vállalkozásunkat gyenge minőségű képekkel, barkácsolt megoldásokkal leértékelni. Legyen az oldal modern, stílusos, de célszerű és jól használható. Az adatbázisok kereshetősége, átláthatósága és az információink folyamatos frissítése vonzó lehet azoknak, akik folyamatosan szeretnének tájékozódni a kérdéses témában.
5. Ne bonyolítsuk
Ha nem szükséges ne tegyünk az oldalunk indító oldalára hivalkodó, hatalmas – és értelmetlen és funkció nélküli – flash-animációt. Ez azonkívül, hogy felesleges, vissza is riaszthatja a felhasználót. Tervezzük az oldalt úgy, mintha magunk szeretnénk használni, ezért a menük, az arculat legyen tetszetős, felhasználóbarát és átlátható. Fontos szempont lehet az olvashatóság, a megfelelő betűtípus és a színek megfelelő használata.
Oldalunkat lehetőleg ne a programozó tervezze meg grafikailag. Ehhez ma már léteznek tehetséges designerek, grafikusok, akik pontosan tudják, hogy mik a nemzetközi trendek, aktuális divatok, illetve milyenek a versenytársaink oldalai. Nagyon fontos, hogy az oldal első ránézésre is vonzó legyen a felhasználóknak, érezzék, hogy igényeiket, kíváncsiságukat, információ vágyukat oldalunk tökéletesen kielégíti. A színek használatában fontos szempont, hogy az oldal céljainak megfelelően segítse a tartalmat, ennek alárendelve kerülje a hivalkodó értelmetlen öncélúságot.
6. Nem vagyunk egyedül
Tudnunk kell, hogy nem vagyunk egyedül a piacon. Ezt érdemes alaposan fel is mérni, hiszen ha a versenytársaink behozhatatlan előnyre tettek szert, akkor nagyon nehéz lesz őket – akár egy remek weboldal bevetésével is – utolérni. Vannak trendkövető vállalkozások, amelyek azt gondolják, hogy nem kockáztató másodikként is érdemes célba érni. Nem biztos, hogy ez a győztes taktika, hiszen a neten is az időtényező igen fontos lehet. A régóta működő bejáratott oldalakat nagyon nehéz kibillenteni vezető szerepükből. Ezért ha forradalmi ötletet sikerült kitalálnunk, valósítsuk meg mielőtt másnak is eszébe jut. Attól viszont óva intünk mindenkit, hogy komoly tervezés – üzleti terv és finanszírozási elképzelések nélkül – neki vágjon egy internetes vállalkozásnak. Sajnos egyes felmérések azt mutatják, hogy a kezdő online vállalkozások 80 százaléka nem éri meg a második születésnapját. Ez jórészt előrelátó tervezéssel és megfelelő finanszírozással természetesen elkerülhető.
7. Legyünk jók a keresőkben
A látogatók többsége jelenleg keresőkből érkezik. Így igen fontos szempont, hogy webhelyünket mennyire lehet megtalálni a legnagyobb keresőkben, oldalunk mennyire képes a hasonló tartalmat kínáló oldalak közül kiemelkedni. Az oldalunk optimalizálásával sokat tehetünk a sikerért. A keresők szeretik a jól programozott oldalakat, és egyre kevésbé a nem elfogadott előnyöket alkalmazó internetes vállalkozásokat.
A keresőkben megszerzett jó pozícióinkat javíthatja a folyamatosan frissülő tartalom is. Ezzel szemben őrizkedjünk azoktól, akik azt ígérik, hogy oldalunkat a keresők első oldalaira varázsolják. Az ilyen ígérgetés legtöbbször szélhámosság, vagy egyszerű átverés, az igazi szakember (SEO, keresőoptimalizáló) nem garantálhat ilyen eredményeket, de mivel nem használ illegális eszközöket és ismeri a keresők működésének titkait, ezért akár rövidtávon is megfelelő helyre pozícionálhatja oldalunkat. A keresők működési szabályainak változásaival együtt módosíthatja az oldalunk tartalmi és programozási vonatkozásait, s ezzel tartósan biztosíthatja azt, hogy a felhasználók ne veszítsék szem elől oldalunkat.
8. Hirdessünk!
Ma már léteznek olcsó hirdetési megoldások, amelyek eredményéről jól átlátható visszajelzéseket is kaphatunk. Nem feltétlenül a drága oldalakon megjelenő bannerek hozzák a legtöbb látogatót, néha a kisebb látogatottságú, de témánkba vágó webhelyek látogatóit könnyebben elérhetjük szerényebb költségekkel is. Weboldalunkat csak olyan oldalakon hirdessük, ahol felhasználóink megfordulhatnak. Ehhez nem árt ismerni a vásárlóinkat, megrendelőinket. A barátságból elhelyezett céltalan bannerek és partneroldalak általában nem hoznak nagyobb forgalmat, így próbáljunk hatékony online kampányokat megvalósítani.
A nagyobb portálokon elköltött sok pénz legtöbbször nem a leghatékonyabb hirdetési forma, viszont a speciális közösségek gyakran olcsóbb és jobb lehetőséget jelentenek. Ne próbálkozzunk illegális spammel, vagy idegesítően figyelemfelkeltő megoldásokkal, mert ez inkább elfordítja a felhasználókat oldalunktól.
Ingyen reklámfelületet jelenthetnek viszont egy vállalkozás részére a videós közösségi oldalak. Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a videó-oldalakon keresztül akár közvetlenül is elérhetik a leendő vásárlóikat. A nagy látogatottságú oldalak ingyenes lehetőséget biztosítanak akár a gerillamarketing lehetőségekre is.
9. Legyünk naprakészek
Ha már vannak visszatérő látogatóink, ne vegyük el a kedvüket májusban egy régen lejárt karácsonyi akcióval, mert lehet, hogy soha többé nem látjuk őket. Az oldalon közölt árak legyenek frissek, ha a felhasználó rendelni szeretne, valamit ne érje őket kellemetlen meglepetés.
Legyen az oldal tartalma érdekes! Bármilyen témával is foglalkozunk, weboldalunk sugallja azt, hogy ezen a területen otthonosan mozgunk, szakértőink a legjobbak, információink naprakészek és helytállóak. Rendszeresen helyezzünk el híreket az oldalon, mert ez visszacsábíthatja a felhasználók többségét. A szakterületünk nemzetközi vonatkozásait is szemlézzük, hiszen ma már nem érdemes enélkül semmilyen terméket, vagy szolgáltatást kínálni. Az árakat és díjakat ne rejtsük el hatalmas adatbázisokban, amelyeknek már a megnyitása is körülményes. Az internetes felhasználó nem szereti, ha mindenféle trükkökkel próbáljuk rávenni a vásárlásra, legtöbbször tájékozódni szeretne, s ha megfelelő az ajánlatunk eldöntheti, hogy meggyőző-e az ajánlatunk.
Óvatosan bánjunk a kedvezmények és az akciók sztárolásával, hiszen ez akár visszatetsző is lehet. Inkább adjunk korrekt információt a termékekről és szolgáltatásokról, minél több képpel, ábrával, sőt akár videóval kiegészítve.
10. Elérhetőség és ügyfélkezelés
Nagyon fontos, hogy az oldalon pontosan szerepeljenek az elérhetőségeink. Telefonszám, fax, internetcím, esetleg a témák szakértőinek neve. Ez bizalmat kelt a látogatóban. A kialakult bizalmat viszont nem érdemes azonnal összerombolni egy folyamatosan foglalt telefonnal, egy hozzá nem értő ügyintézővel, vagy egy e-mailjeinkre sohasem válaszoló kollegával.
Adjunk tanácsot látogatóinknak, érezzék, hogy itt figyelnek a részletekre. Vegyük figyelembe a korábban felvetődött kérdéseket és készítsünk belőlük Gyakran Ismétlődő Kérdések szekciót oldalunkon. Adjunk lehetőséget a visszajelzésre – természetesen ellenőrzött, moderált – megjegyzés, vagy üzenőfal segítségével tovább bővíthetjük a látogatóink elégedettségét.
Az oldalt lássuk el fórummal, ahol szakértőinkkel és egymással is vitázhatnak a látogatók, viszont ne engedjük, hogy a fórumunk topikjai és bejegyzései ne a termékekről és szolgáltatásokról szóljanak. A rosszul moderált, elhanyagolt fórum szintén rossz érzést kelthet az odalátogatókban.
Végül de nem utolsó sorban, mérjük és figyeljük az oldalunk látogatottságát, elemezzük az oldalunkra érkező netezők szokásait, ismerjük meg jobban a visszatérők és az elpártolók szokásait. Ezen adatoknak megfelelően legtöbbször elég, ha csak finom hangoljuk az oldal felépítését, tartalmát, de ha a számok azt mutatják érdemes újragondolni akár az egész weboldalt is.
Kapcsolódó oldalak
Internet szolgáltatók tanácsa
http://nic.hu/
Regisztációs információk
http://www.domain.hu/domain/
Keresőmarketing
http://www.webma.hu/Keresomarketing.html
Seo (keresőoptimalizálás)
http://www.seotools.hu/