Korábbi hírünkben beszámoltunk az Oracle közelmúltban történt lépéseiről, köztük a MySQL támogatási szolgáltatásának áremeléséről is. Egy szerdai hivatalos blogbejegyzés szerint ugyan valóban emelkedett a belépő szintű támogató csomag ára, ám sokkal több mindent kapnak érte a felhasználók, mint a Sun idején.
A Monica Kumar által írt blogbejegyzés igyekszik eloszlatni a külföldi sajtóban jócskán előforduló ?dupla ár a MySQL-ért", ?fizetős lesz a MySQL" jellegű címek okozta kavarodást. Valóban, a MySQL továbbra is ingyenes marad, legalábbis a szoftver Community Edition, GPL rendszerben licencelhető, beleértve az InnoDB háttértár motort is.
A kereskedelmi változatok (a Standard és az Enterprise Edition) azonban fizetős, éves díjjal tartoznak a felhasználók, melyet szerverenként szab meg az Oracle.
A blogbejegyzés nem részletezi, de itt legfeljebb négy processzort tartalmazó kiszolgálókról van szó, az 5 vagy több CPU-s rendszerek támogatási ára a blogon ismertetetteknek duplája. Másik oldalról viszont nincs megszabva a magok száma egy lapkán belül, így a sokmagos processzorokból épült rendszerekhez fajlagosan jóval olcsóbb a szoftver. Itt olvasható az árlista.
Az árban benne van a nonstop támogatás, korlátlan számú incidensre kiterjedően.
Valóban többet kap az ügyfél?
A blog kiemeli, hogy régen több támogatási modell közül lehetett választani, de most már minden ügyfél heti 7 napon, napi 24 órában kaphat segítséget. Kicsit részletesebben: a legolcsóbb régi csomag, mely 24/7 támogatást tartalmazott 3000 dollárba került, most 2000-be.
Egyszerűsödött az árszabás. Kumar elismeri, hogy valóban, a régi MySQL Basic támogatási csomag csupán 600 dollárba került (a Platinumért már 5000-et kellett fizetni), az új Standard azonban 2000 dollárnál kezdődik, tehát drágább. Csakhogy a 600 dolláros csomag nem volt népszerű, mert csak a javításokat és fejlesztéseket tartalmazta, illetve csupán évi 2 incidens megoldását e-mailben. Ez nem volt túl hatékony, sem népszerű az Oracle szerint.
Hogyan tovább?
Azok az ügyfelek, akik hiányolják a Basic csomagot valószínűleg megúszhatják az ingyenes változattal és alkalmi szakértői segítséggel ugyanúgy - talán még olcsóbban - fenntarthatják rendszerüket, mintha Basic csomagjuk lenne.
A Standard kiadás közelebb áll a valós üzemeltetői igényekhez és tartalmazza a grafikus tervező-karbantartó Workbench toolt is, így jobban testhez áll azoknak, akik elég nagy adatbázissal gazdálkodnak, de nem szeretnének saját támogató csapatot fenntartani.