Az egészségügyi mintaprojekt Magyarország három legelmaradottabb régiójában működik, és az egészségügyi információk áramlásást teszi lehetővé a projekthez már csatlakozott kórházak, járóbeteg-szakrendelők és háziorvosok között. Ez összesen 38 egészségügyi intézményt és a résztvevő háziorvosokat jelenti. A betegek számára az egyik legfontosabb előny, hogy kezelőorvosaik egyszerűen hozzáférhetnek az egészségügyi információikhoz, nem szükséges papíron továbbítani a vizsgálati anyagokat (például laboreredményeket és röntgenfelvételeket) a különböző egészségügyi szolgáltatók között a Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön.
A vizsgálati időpontot és egyéb szolgáltatásokat is lehet igényelni vagy módosítani az IKIR segítségével, ami értékes időt és telefonhívásokat takarít meg mind a betegeknek, mind az orvosoknak. Az IKIR-ben a betegek bejelentkezése az e-Magyarország Ügyfélkapu szolgáltatásán keresztül történik, annak hitelesítési technológiáját használva, ami az OEP TAJ viszontazonosítási szolgáltatásával együtt biztosítja a nagyfokú biztonságot és védelmet az illetéktelen hozzáféréssel szemben. A rendszer a szerződött intézmények közötti pénzügyi elszámolást és az egymás felé történő egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos adatszolgáltatást, értékeléseket is támogatja.
A projekt a Nemzeti Fejlesztési Terv részeként, az EU Regionális Fejlesztési Alapja által támogatott Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) keretében indult. Az három részből álló IKIR projektet 2006 februárjában nyerte el a BT, és a rendszer megvalósítása 2008 márciusában fejeződött be. A másik két szakasz a központi megoldáshoz szükséges infrastruktúra, illetve az egészségügyi intézményekben működő IKIR-hez kapcsolódó intézményi rendszerek megvalósítását célozza. A teljes rendszert felölelő három szakasz idén nyáron ért össze, és most folyik a teljes körű használatba vétel. Várható a három régióban elindult mintarendszer országos kiterjesztése is.