Az iparág egységesen lándzsát tört a HTML5 alkalmazása mellett. Valóban nagy szükség lenne rá, hiszen nincs olyan szabadon használható platform, ami alapot adhatna modern és biztonságos webes alkalmazások futtatásához. Évekig a Flash volt az egyetlen lehetőség látványos, interaktív weboldalak készítésére, majd jött a SilverLight is, de mindkettő magántulajdonban fejlesztett termék, így érthető, hogy nem szolgálhatnak közös alapként. Nem csak jogi, teljesítménybeni aggályok is társulnak a Flashez, a forrongó mobil piacnak nem csak szabványos és erőteljes, de energiatakarékos alapra van szüksége. Ez lenne a HTML5.
Legalábbis sok cég sorakozott fel a HTML5 mögé, köztük a Google is. Ian Hickson, a Google alkalmazottja és a HTML5 szerkesztőbizottságának tagja szerint az új leírónyelv lesz a következő generációs internet alkalmazások génje, erre épül majd fel minden. Weboldalak, tartalom és alkalmazások lesznek leírhatók HTML5-ben, részben vagy akár egészben is. Figyelemre méltó, hogy mennyire hódít máris a HTML5 videók tekintetében: 2010 januárjában még csak a weboldalak 10 százaléka szolgáltatta a mozgókép tartalmakat a HTML5 címkéivel, ma ez az arány már 54 százalék.
A gyors elterjedésnek a Flash-t hivatalosan lomhasága és nagy energiaigénye miatt ellenző Apple is motorja volt. Április óta 7 millió iPad talált gazdára, az eszköz pedig nem ad lehetőséget máshogy a webes videózásra, csakis HTML5 alapokon. Természetesen a fejlesztők törik magukat, hogy benne legyenek az iPad felhasználók szívének csücskében.
Több platform, több gond
A HTML5 közös platformja lehet rugalmassága miatt minden mobil eszköznek, amivel nagyon sok programozói munkát lehet megtakarítani. A különféle táblagépeken és telefonokon ugyanaz a kód futhat, nincs szükség külön alkalmazások futtatására, hogy valamelyik tévécsatorna videóit elérhessük, megy majd minden egyenesen a böngészőből. Ráadásul HTML5-ben kombinálhatók az egyes webes szolgáltatások, erre jó példa az Arcade Fire demonstrációs oldal, ami a Google Maps és a StreetView adatait az általunk bevitt címmel és videóval egyesíti.
Egyre másra jelentek meg mobil operációs rendszerek az utóbbi években, az Andoid mellett ott az iOS és most már a Windows Phone 7 is. Várható a MeeGo és a HP-kézbe került WebOS utódjának megjelenése is. Cég legyen a talpán, aki hatékonyan képes 5-6 különféle platformra írt célalkalmazást megfelelően támogatni. Az a cég pedig, aki egy platformra korlátozza magát nem fog megélni.
A HTML5 tűnik a jövő közös nevezőjének, de azért még van hova nőnie, és nem csak azért, mert nincsen egészen kész. A teljesítmény természetesen itt a böngészőkön és a mobil hardvereken múlik, így kulcsfontosságú a futtató motor optimalizálása. Tapasztalatok szerint egy natív iOS alkalmazás (ezt Objective-C-ben írják, amit a fordítóprogram előzetesen az A4 processzor nyelvére alakít át) képes akár százszorosan jobb teljesítményt nyújtani, mint egy webalkalmazás. Az Object-C forráskód még a szofver gyártásakor gépi kódra fordul le, amit a processzor képes közvetlenül értelmezni és végrehajtani, ezért a leggyorsabb programok jelenleg így készíthetők. A webalkalmazásokat a böngészőprogram szolgálja ki és futtatja, kisebb szakaszonként, helyben rágva meg a programkódokat, természetszerűleg lassabban.
Az erő még nem mindenhez elegendő
A Forrester elemzője, Jeffrey Hammond bízik a HTML5 jövőjében, ám számol az idő tényezővel. Véleménye szerint még évekre lesz szükség, mire a HTML5 betöltheti a neki szánt szerepet - még évek kellenek a teljes támogatáshoz, a böngészők teljesítmény optimalizálásához és időközben vélhetően a hardverek ereje is növekedni fog. Persze már most is lehet látványosabb weboldalakat készíteni segítségével, de a nagy adatmennyiség feldolgozása esetén is gyors válaszidőt követelő alkalmazásokat még nem állíthatjuk HTML5 alapokra. Jelenleg úszóalkalmazások, térképek, 2D grafikai megoldások futtatására használható fázisban van a platform, a sávszélesség és a hardverek.
Hol a HTML5 piac?
Nem csak az iTunes, de még az Android piac is igyekszik korlátozni a nem natív kódú alkalmazások forgalmazását. Egyelőre nincs olyan szoftverpiac, ahol HTML5 webalkalmazásokat árulnának - igaz, hogy akár már a jövő héten is megnyílhat a Chrome OS szoftverboltja, amely a böngésző legújabb változatával (Chrome 8) vehető igénybe (nem csak Chrome OS alól). Ezzel beindulhat a HTML5 piaca, melyet kezdetben a szociális játékok (például Farmville) mintájára a játékban megvásárolható virtuális javakból származó bevétel hajthat. Az alkalmi játékosok jelenleg ugyanis igen jól fizetnek, ebben az évben 450 millió dollárosra tehető ez a piac.