Új fogalmakkal ismerkedik a vállalkozó manapság: SEO, keresőoptimalizálás, keresőmarketing… Múló divatról van szó, vagy valóban hasznos megismerkedni ezekkel a lehetőségekkel a vállalkozásoknak?
Sajátos internetes és fogyasztói trendek vannak kibontakozóban. A felhasználók 80 százaléka használja keresésre (is) az internetet. Az internetezők 55 százaléka használja a webet előzetes tájékozódásra szolgáltatások, terméket megvásárlása előtt. Hazánkban különösen jellemző „ROPO - effektus” – Research Online Purchase Offline – azaz az emberek a weben tájékozódnak, aztán offline vásárolnak. A vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell ezekhez a tendenciákhoz.
Alkalmazkodni, de hogyan?
Az eladás alapvetően arról szól általában, hogy magunk kopogtatunk termékünkkel, szolgáltatásunkkal a potenciális vásárlónál. A SEO egy kicsit megfordítja a dolgot: a termékünket, szolgáltatásunk iránt weben érdeklődő fogyasztók számára tesszük vállalkozásunkat elérhetővé.
Mit jelent a SEO valójában?
A SEO, Search Engine Optimization, magyarul keresőoptimalizálás, arról szól, hogyan lehet bekerülni a keresőprogramok találati listájának elejére. Itt elsősorban a Google listájára kell gondolni, hisz a Google lefedi a magyar keresőpiac 95 százalékát. Ha a boltunk például bizgentyűket forgalmaz, mi sem természetesebb, hogy a találati lista elején kell lennünk bizgentyű szóra. Különben nem találnak meg a vevőink, ez által pedig sok pénztől esünk el, s az aligha vigasztalhat bennünket, hogy ezt a pénzt viszont besöpri a konkurencia. A SEO ugyanakkor arról is szól, hogy minden információ, szöveg a keresőrobot számára elérhető legyen, ami az oldalon van és nyilvános. Számos látogató olyan kulcsokra jön, amire álmában sem gondolna a weboldal tulajdonosa.
Milyen viszonyban áll a SEO keresőmarketinggel?
A keresőmarketing, Search Engine Marketing, SEM, alapvetően keresőhirdetési rendszerekben történő hirdetést jelent, a fizetett találatok közé kerülést. A hirdetések a találati listában a természetes találatok mellett a jobb oldalon jelennek meg. A SEO-val a természetes találatok közé lehet kerülni, a bal oldalra. Utóbbi főként azért előnyösebb, mert többen nézik meg, ami elég természetes, hiszen senki sem reklámokat nézegetni megy föl a webre. A SEO és SEM egyébként kombinálható is. Akad, aki a keresőmarketinget egy halmazként fogja föl, s beleért SEO-t, SEM-et. Nem alakult ki még itthon igazán a szakmai nyelv, ha lehet ilyen nagyképűen fogalmazni. Fiatal még az iparág, kialakulatlan szakmáról beszélünk, de, úgy vélem, létező szakmáról.
Fiatal szakma, sok dilettánssal?
A belépési korlátok alacsonyak, mint általában a szellemi jellegű szolgáltatásoknál. A vállalkozónak arra kell nagyon ügyelnie, hogy olyan szerződést kössön, hogy oldalát a Google által nem tiltott eszközökkel optimalizálják. Nem egy optimalizáló sikerdíjasan szerződik, így viszonylag kicsi a kockázat. Arra persze ügyelni kell, hogy a megbeszélt kulcsszavak értékesek legyenek, de fölösleges túl általános szavakra, kifejezésekre optimalizáltatni. Mint minden üzletágban, itt is mérlegre lehet tenni az ajánlatokat, s persze itt is rosszul járhat az, aki csak az árat nézi. Kinek-kinek magának kell eldönteni, kiben bízik. Nem érdemes például üzletet kötni olyan SEO-val, akinek a honlapján durva helyesírási hibák vannak, ilyennel is lehet ugyanis találkozni. Abban biztosak lehetünk, itt sem könnyebb vagy nehezebb jó beszerzési döntést hozni, mint más szolgáltatásoknál.
A legtöbben honlapkészítés mellett kezdenek el ezzel is foglalkozni. Magam is, amikor az Állás és Karrier című becsődölt hetilapot próbáltam www.munka.org fedőnéven a weben föltámasztani, akkor fedeztem föl a SEO-t, mint a látogatottság növelésének olcsó lehetőségét. Mára az oldal a munkakeresők egyik kiindulási oldala, a Google találati listáján az elsők között jelenik meg a „munka” szóra keresve. Az oldal megújult tartalmát így naponta sok ezer ember látogatja, veheti igénybe, jó referenciát biztosítva a sikeres SEO szolgáltatás számára is.