Az Európai Bizottság három online szolgáltatásokat nyújtó európai vállalat panasza alapján szerdán előzetes trösztellenes vizsgálatot indított a Google ellen, amelynek során igyekszik felderíteni, van-e alapja a vádaknak, és szükséges-e elindítani a tényleges versenyellenes vizsgálatot. A három cég - a brit Foundem, a francia Ejustice és a német Ciao - azt állítja, hogy a keresőóriás tudatosan manipulálja találatait, és ezzel hátrányt okoz versenytársainak, illetve mindenkinek, aki számára létfontosságú, hogy szolgáltatása minél jobb pozícióban jelenjen meg a Google organikus találatai között. A bepanaszolt vállalat szerint az akció hátterében a harmadik legnépszerűbb keresőt, a Binget üzemeltető Microsoft áll, amely nemrég felvásárolta a Ciaót.
Amit már eddig is tudtunk
Egy nappal később, csütörtökön a Google egy blogbejegyzésben reagált a vizsgálat hírére, amelyben elutasította a manipulációra vonatkozó feltételezéseket, és (felületes) bepillantást engedett keresési rendszerének működésébe. Amit Singhal azt írta, a Google több százmillió kérést szolgál ki naponta, amelyek legalább 20 százaléka teljesen újnak számít; ez hatalmas számítási kapacitást igényel, ezért a kérések kiszolgálásához többféle algoritmust alkalmaznak. A Google több száz szempont (például a domain, a weboldal címe és szövege, a webhelyre mutató linkek száma és relevanciája stb.) alapján határozza meg a webhelyek erősségét, amely egyben a találati lista alapjául is szolgál. A cég naponta átlagosan egy-két alkalommal pontosítja ezeket az attribútumokat, illetve algoritmusait, hogy pontosabb eredményeket nyújthasson.
A szakember visszautasította a vádakat, amelyek a találatok manipulálásáról szóltak; szerinte a Google nem tesz ilyesmit (sem saját szolgáltatásaival, sem másokéval), mert a szubjektivitás és az egyéni preferenciák helyett az objektív, relevancián alapuló keresésben hisz. Hogy ezt bebizonyítsa, a search engine (keresőmotor) keresőszavakkal példálózott, amelyek nem a Google-t hozzák ki első találatként. Érvelése azonban hibás, sőt, saját magának mond ellent, tekintve, hogy a Google keresőmotorja minden létező piackutatás szerint messze vezet a Yahoo! és a Bing előtt, ezért - ha pusztán a relevanciát vesszük alapul - az első helyen kéne megjelennie a listában.
Mitől lesz releváns?
A bejegyzés egyébként nem tartalmaz semmi olyasmit, amiről már ne tudtunk volna korábban, annyit mindenesetre megjegyez, hogy az Európai Bizottság előzetes vizsgálata számos kérdést felvetett a Google keresési metódusával kapcsolatban.
Vállalati titok marad
Amit Singhal arra a véleményre is reagált, miszerint a keresési algoritmusokat csak kormányzati felügyelet alatt lenne szabad kialakítani, illetve folyamatosan biztosítani kéne ezek központi ellenőrzését a teljes átláthatóság és pártatlanság érdekében. Singhal azzal érvelt, hogy az algoritmusok kialakítása rendkívül bonyolult, és ebből arra következtetett, hogy a kormányzat nem lenne alkalmas a feladatra. Így viszont továbbra sem tudhatjuk pontosan, a Google és más keresőszolgáltatók mit tartanak fontosnak és mit nem egy weboldal rangsorolásakor, így továbbra is nyitva marad a kapu a vádaskodások előtt.