Hirdetés
. Hirdetés

A Google+ miatt magyarázkodhat a Google

|

Forrnak az indulatok a Google keresőjének új pluszos funkciója körül. A kritikusok szerint a cég visszaél dominanciájával és a relevancia is sérült. Szövetségi vizsgálat indulhat az ügyben.

Hirdetés

A Google a múlt héten indította útjára keresőjében a Search Plus your World szolgáltatását, amely a bejelentkezett felhasználók esetén személyre szabott Google+ és Picasa találatokat jelenít meg. Az újdonságnak azonban nem mindenki örül, s még az is elképzelhető, hogy hamarosan szövetségi vizsgálat indul a szolgáltatás bevezetése miatt.

 



A Twitter rögtön kikelt a rivális közösségi oldal előtérbe helyezésével szemben. Így szerintük a Google+ hatalmas versenyelőnyre tesz szert, miközben az oldalukon megjelenő bejegyzések megtalálása nehezebb lesz. Ez nemcsak nekik lesz hátrányos, hanem a mikroblogot használó média-ügynökségeknek és a szolgáltatás felhasználóinak is.

A Google stílusosan a közösségi oldalán reagált a vádakra. "Kissé meglepett minket a Twitter kommentárja a Search plus Your World bevezetésével kapcsolatban, mivel ők múlt nyáron nem akarták megújítani a megállapodásunkat, s így a kérésüknek megfelelően találataikat már nem jelenítjük meg" - írják. A gond csak az szakértők szerint, hogy a Google nem egészen pontosan vázolta a helyzetet. A keresőcég ugyanis tavaly olyan feltételeket támasztott, amely a Twitter számára nem hagyott sok választási lehetőséget.

 

 

A Google valós időben akart hozzáférni a Twitter bejegyzésekhez, amely forgalom visszaesést jelenthetett volna a szolgáltató számára. Pont akkor, amikor a Twitter folyamatosan keresi annak a módját, hogy népszerűségét miként tudná pénzé tenni. A főoldalán már vannak ez irányú próbálkozások, ám ha beleegyeztek volna a Google feltételeibe, akkor a felhasználók egy része a Google keresőjéről nem navigált volna át oldalukra, így a reklámbevételek nem a Twitter, hanem a Google kasszájában landoltak volna.

"Mégis csak egy kereső"

A Twitter mellett Danny Sullivan, a Search Engine Land alapítója is kikelt a Google+ e fajta integrálása ellen. Szerinte a "Google+ beépítése szembe megy a relevanciával". Sőt írása alapján a Google keresőben így a cég közösségi oldala kiemelt szerepet kap, míg a Facebook és a Twitter oldalak jóval hátrébb sorolódnak. Ezzel a két szolgáltatás versenyhátrányba kerül, s mivel a Google+ rögtön az első találatok között jelenik meg, ez arra késztetheti a cégeket és a felhasználókat, hogy készítsenek egy saját profilt az oldalon. Máskülönben nem csíphetnek el egy jó helyezést a keresőben.

 



Danny Sullivan ezen felül emlékeztet arra is, hogy a Google végül is egy kereső, ahol a felhasználók releváns találatokat akarnak látni. Ezen eljárással azonban sérül ezen elv, mivel a Google a saját szolgáltatásait helyezi előtérbe, amelyek nem feltétlenül relevánsak. Főként, ha csak a közösségi oldalakat nézzük, akkor az általa példának hozott Britney Spears a Facebookon jóval aktív, mint a Google+-on, azaz releváns találatként inkább a facebookos oldalnak kellene megjelennie.

Nehéz helyzetben a riválisok

Egyébként nem ez az első eset, hogy a Google-t a saját szolgáltatásainak az előtérbe helyezése miatt támadják. Így volt ez 2007-ben is amikor bevezették az univerzális keresőjüket, amely a Google video, kép, hír, térkép és könyv találatait a főoldalon jeleníti meg. A Consumer Watchdog tavaly júniusi elemzése alapján a lépés bevált a keresőcég számára, hiszen saját szolgáltatásai majd minden esetben növelni tudták piaci részesedésüket, míg a versenytársak forgalma visszaesett.

"Sok kereskedőnek célja, hogy a nagy forgalmú termékükről írjanak egy tesztet (néha akár fizet is ezért), így a potenciális vásárlók tudomást szerezhetnek arról. Ám az olvasók költséghatékony elérése nagyban függ a keresőtől érkező forgalomtól, amit egy új oldal nem garantálhat" - írja blogjában Benjamin Edelman, a Harvard professzora. A szakértő szerint a gond az, hogy a kisebb oldalak nehezen tudják elérni az olvasókat. Próbálkozhatnak drága kattintás alapú hirdetésekkel a keresőben, de e téren is nagy a verseny. Így lehet akármilyen jó is egy termék, vagy egy szolgáltatás, annak megtalálása nehézkes. Ezzel szemben a Google könnyedén tudja népszerűsíteni - jó vagy éppen gyengébb - termékeit, egyszerűen azzal, hogy azokat kiemeli a keresőben. "A Google domináns pozíciója miatt a cégnek nagyon óvatosan kellene bánnia a kiemelt helyzetével, így például vigyázva arra, hogy a saját termékeit ne emelje ki a népszerű keresőjében" - írja Benjamin Edelman.

Az FTC már figyel

Ezen véleményen van az Electronic Privacy Information Center (EPIC) is, amely szervezet szerint a Google a változtatással a személyes információkhoz való hozzáférést még egyszerűbbé teszi, valamint a saját szolgáltatását előtérbe helyezi. Ezen aggodalmak miatt az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (Federal Trade Commission - FTC) fordultak, amely a Bloomberg információ szerint hamarosan megindíthatja a kért eljárást.

 



A cégnek vigyáznia kell. A Google és a Facebook ugyanis még novemberben megállapodást kötött az Egyesült Államok kormányával, hogy a következő húsz évben rendszeresen vizsgálják adatkezelési módszereiket. Ráadásul jelenleg is több olyan amerikai és európai perben érdekelt a cég, amelyben antitröszt vádakkal szemben kell védekeznie.

Annyit mindenképpen kiemelnénk, hogy a Google nem az első keresőszolgáltató, amely előtérbe helyezi a saját, illetve partnereinek a találatait. Így tesz például a Bing is, amely a Facebook publikus megosztásokhoz képes hozzáférni (főként, mivel a Microsoftnak részesedése van a közösségi oldalban). A Google azonban piaci súlyával jobban célkeresztben van, az amerikai keresések kétharmadát Larry Page cég szolgálja ki.

Tavaly egyébként trösztellenes vizsgálat eredményeként a Microsoftot is a windowsos böngészőválasztó képernyő megjelenítésére kötelezték, így e logika alapján akár a Google keresőjében is ki lehetne választani, hogy a motor alapesetben mely térképet, könyváruházat, közösségi oldalt jelenítse meg a találatai között. Még úgy is, hogy valójában a böngészőválasztásnak sem volt sok eredménye.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.