Az odáig teljesen rendben is van, hogy egy adott vállalat saját termékével kapcsolatban szeretné, ha minden munkatársa pozitívan nyilatkozna - de vajon ezt az objektivitást is felülírva is meg szabad követelni? A hírek szerint a Google arra kérte kutatóit, hogy "üssenek meg pozitív hangnemet egyes kényes témákkal", így a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A keresőóriás emellett egy további ellenőrzési kört is beiktatott azoknál az anyagoknál, amelyek bizonyos érzékenyebb fejlesztési területeket érintenek.
Hogy a Google igen komolyan veszi munkatársai részéről a "helyes hozzáállást", azt jól példázza Timnit Gebru, az etikus MI csoport egyik vezető kutatójának esete, akit december elején állítólag egy kritikus email miatt bocsátottak el. Most pedig a kutatóktól származó információk és belső dokumentumok alapján arra derült fény, hogy különböző Google-vezetők legalább háromszor arra kértek szerzőket, kutatási területükkel kapcsolatban tartózkodjanak a negatív jelzőktől.
Az egyik jelentés idéz is egy dokumentumból, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy "a technológiai fejlődés és a környezet fokozódó komplexitása egyre gyakrabban vezet olyan helyzetekhez, amelyben ártalmatlannak tűnő projektek is etikai, jó hírnevet érintő, szabályozási vagy jogi kérdéseket vetnek fel". Egy másik belső levélben az egyik Google-vezető, aki egy tartalomajánlási technológiáról szóló tanulmányt tekintett át, arra inti a szerzőket, hogy "helyezzenek nagyobb hangsúlyt a pozitív hangnemre".
Egy kiszivárgott dokumentum, amelynek hitelességét nem erősítették meg, fel is sorolja az érzékeny területeket, amelyek között az MI-vel kapcsolatos hurráoptimizmus elősegítése mellett olyanokat találunk, mint az olajipar, Kína, Irán, Izrael, a COVID-19, az otthoni biztonság, a biztosítás, a helymeghatározási adatok, a vallás, az önvezető autók, a távközlési cégek, és a webtartalmakat ajánló vagy személyre szabó rendszerek.
Az első vélemények eléggé felemásan fogadták a kiszivárgott dokumentumokat. Többek szerint teljesen rendben van, ha egy cég saját termékeivel kapcsolatban arra kéri dolgozóit, hogy ne nagyon pocskondiázzák nyíltan, ha már egyszer azért kapják a fizetésüket, hogy ezt készítik, értékesítik vagy bármilyen egyéb módon kapcsolódnak hozzá. De az már más kérdés, hogy ér-e egy általános témakörről is csendrendeletet hozni, ráadásul akár olyan esetekben is, amikor valaki nem kritizál, hanem egyszerűen csak fontos kérdéseket fogalmaz meg.