A 2017-es versenyben egyetemi hallgatók vesznek részt a világ minden tájáról saját építésű, legfeljebb 5 kilowattóra energia tárolására alkalmas napelemes autókkal. A csapatok a napenergián kívül kizárólag a járműből visszanyerhető kinetikus energiát hasznosíthatják. A helyenként 38 Celsius fok hőmérsékletű ausztrál kontinenst átszelő versenyben a sofőröknek meg kell találniuk a tökéletes egyensúlyt az energia hűtésre és a jármű hajtására történő felhasználása között.
A Punch Powertrain Solar Team a belga Leuveni Egyetem 21 hallgatójából áll, akik a Fujitsu eszközeit használták a verseny előtti két hétben sofőrjeik pulzusának, éberségi szintjének figyelésére, valamint a hőmérséklet és az út közben jelentkező hőstressz nyomon követésére. Ezeket az adatokat azért gyűjtötték, hogy észlelni tudják a sofőr pillanatnyi közérzetét, és azt, képes-e jól teljesíteni a versenyre jellemző meleg és a szervezetet érő nagy fizikai terhelés során.
"A sofőr állapota kritikus a Bridgestone World Solar Challenge verseny során, mivel fontos, hogy a teste ne hevüljön túl a volánnál. Ugyanakkor a hűtésre felhasznált energia nem fordítható a jármű hajtására. Nagyságrendileg arról van szó, hogy egy hajszárító energiaigényével próbálunk 90 km/h körüli sebességet elérni. A hűtés mindenképpen lassítja az autót, és akár a győzelem is múlhat ezen" - magyarázta Jasper Schrijvers, a Punch Powertrain sofőrje.
"A Fujitsu hordható megoldásaival a belga csapat korábban elérhetetlen adatokat gyűjthet a sofőr állapotáról. Többet láthat, gyorsabban cselekedhet és a reagálás helyett előre jelezheti az eseményeket. A felkészülés során összegyűjtött adatok alapján a csapat segíteni tud a sofőröknek megtalálni a biztonság és teljesítmény közötti optimális egyensúlyt a verseny során. Hiszen végső soron a sofőr egészsége a fő prioritás - és nem csupán a Bridgestone World Solar Challenge-hez hasonló versenyeken, hanem mindenkinél, aki autót vezet, vagy fizikailag megterhelő környezetben dolgozik" - jelentette ki James Maynard, a Fujitsu IoT-megoldásokért és innovációért felelős igazgatója.
A belga csapat a verseny előtti edzések során valós időben monitorozta a sofőrök állapotát. A Fujitsu UBIQUITOUSWARE hordható megoldásokat bocsátott a Punch Powertrain csapat rendelkezésére a környezeti hőmérséklet és az élettani adatok mérésére. Az álmosságot a véráramlást mérő fülklipsz segítségével figyelték, amely hangriasztással figyelmeztetett az éberség csökkenésére, hogy a sofőrt szükség esetén időben le tudják cserélni.